hirdetés
hirdetés

Technológiák a válságkezelésben

Véletlen szerencse vagy tudatos tervezés?

Azoknál a vállalkozásoknál, ahol az ügymeneteket érintő digitális transzformáció végbement, nem okozott különösebb nehézséget a koronavírus-járvány okozta kijárási korlátozás és a távoli munkavégzésre való átállás.

hirdetés

A mediterrán gyümölcsöket szállítmányozó logisztikai vállalat telephelye még 2017-ben indította el logisztikai folyamatainak digitalizációját. Korábban is használtak már offline ERP-rendszert, de ekkor álltak át kizárólag banán szállítmányozására, amely termék 24 órás felügyeletet igényel, ezért szükségük volt távoli elérésre. „Ügyfelünk, egy kis létszámú cég – 9 fő, ami két műszakra oszlik – a 24 órás felügyeletet igénylő termék, a banán online nyomonkövethetőségét akarták elérni a digitalizációval. Fontos volt számukra, hogy a kollégák, amikor a műszak végeztével hazamennek, otthonról is felügyelni tudják a gépeket, folyamatokat, vezérlőegységeket. A másik kihívás az volt, hogy a közösen használt adatbázisokat egy közös felületen elérhessék és szerkeszthessék a kollégák. Harmadik lépésként pedig informatikai kivitelező cégként az volt a feladatunk, hogy a régi ERP rendszerünket is integráljuk a digitalizáció során” – foglalta össze Juhász Márton, a Datatronic fejlesztési és értékesítési igazgatója, hogy milyen kihívásokra kerestek megoldást a kisvállalkozásnál a digitalizációval.

Kulcsfontosságú volt a projekt során, hogy a szállítmányokat nyomon tudják követni a cég munkatársai – ez a készletezést és az érlelő programnak a nyomonkövetését jelenti. Mivel az érlelő kamrák folyamatosan működnek – amelyeknél gyakran beállítási módosítást kell eszközölni –, alapvető elvárás ilyen kis létszámnál, hogy azt távolról is el lehessen érni. “A virtuális szerver (Microsoft, MySQL) kiépítésére és digitalizációs üzemeltetésére kaptunk megbízást ügyfelünktől” – folytatja a projekt bemutatását Juhász Márton. „Azt kellett elérni, hogy akár 25 végfelhasználó is elérje egy biztonságos, zárt hálózaton keresztül a vállalat logisztikai folyamatait, és azt remote tudja irányítani, akár párhuzamosan is.”

Régi rendszer, új konstrukció – Virtualizáció

A digitalizáció ezúttal nem úgy ment végbe, hogy a megbízó a teljes rendszert le akarta cserélni. „A cégnek volt egy offline ERP információs rendszere, amelyet meg akart tartani, nekünk ezt kellett kibővítenünk és távoli elérést biztosítani hozzá weben keresztül” – mondja a Dataronic szakembere. „Az offline rendszerről online-ra átállni néhány hét volt csupán, a költségek tekintetében pedig a cég egyértelműen kiszámolta, hogy ha saját fejlesztésként hajtja végre a digitális átállást, nem pedig szolgáltatásként veszi igénybe, akkor nagyjából 60 százalékkal magasabb költség lett volna a kialakítás” – mesélte a részletekről.

  • Technikai háttér
  • Oracle VM virtuális szerver induló konfiguráció 4db vCPU, 32GB RAM
  • 1000GB storage
  • Microsoft Windows Server operációs rendszer és licenc
  • Távoli asztali hozzáférés a Windows Server-hez, a szükséges licencek karbantartása
  • Microsoft SQL Server Standard és szükséges licenc
  • Kezdetben 25 végfelhasználó kiszolgálására alkalmas környezet biztosítása
  • Fájlmegosztás kiszolgálása
  • VPN biztonságos, zárt hálózat kialakítása

Az eredeti ERP-rendszer kompatibilis volt a Microsofttal, így a Datatronic kialakított egy Microsoft szervert és SQL adatbázist, megvásárolták a szükséges licenceket és megalkottak egy zárt, online, távoli elérésű vállalatirányítási rendszert. „Kialakítottuk a virtuális szerverarchitektúrát egy cloudban, biztonságos, zárt file-sharing rendszerrel. A végfelhasználók a már megszokott ERP-t használhatják – amelyet integráltunk –, de elérik és irányítani tudják távolról is a folyamatokat, nyomon követhetik az adatokat. Úgy építettük ki a rendszert, hogy egyedi igényeket elégítsen ki. Minden modul szabadon bővíthető, módosítható, lemondható, tehát rugalmas” – mutatta be az egyszerűnek tűnő digitális átállás folyamatát Juhász Márton.

Juhász Márton, a Datatronic fejlesztési és értékesítési igazgatója
Juhász Márton, a Datatronic fejlesztési és értékesítési igazgatója

Gyors segítség a válságban

A vállalkozások és a céges működés virtuális valóságba történő teljes áthelyezése még inkább felértékelődött a COVID-19 járvány hatására. Váratlan sokként érte a vállalkozások egy részét az alig pár nap alatt eszkalálódott folyamat. Sem hardver, sem szoftver oldalról nem voltak a cégek felkészülve a távmunka, a home office bevezetésére, mindezek IT biztonsági aspektusairól nem is beszélve – írta a Portfolió áprilisban.
Az eddig zömében offline működő, a digitális eszközöktől elzárkózó cégvezetők most elementáris erővel érzik, hogy be kell lépniük a digitális világba. Az MKIK (Magyar Kereskedelmi és Iparkamara) és az ITM (Innovációs és Technológiai Minisztérium) által közösen indított Modern Vállalkozások Programja (MVP) és a hozzá kapcsolódó pénzügyi pályázatok (GINOP 3.2.2) eddig közel húszezer céget segítettek versenyképesebbé válni. Az MVP évek óta segíti a vállalkozások digitalizációját, az ország minden megyéjében jelenlévő tanácsadói hálózata és a program 700 informatikai szállítója most közvetlen segítséget tud nyújtani a bajba jutott cégek számára. A kialakult helyzetre a program gyorsan reagált, digitális segélyvonalat hozott létre, elkezdte összegyűjteni a kkv specifikus (B2B) digitális felajánlásokat és az ágazati tapasztalatokat.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[255070] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés