hirdetés
hirdetés

Raktározás olcsóbban, egyszerűbben

Az Unilin, a Quick-Step padlójáról ismert laminált padlók belgiumi gyártója gyorsan növekszik. A közelmúltbeli külföldi felvásárlásoknak köszönhetően tovább terjeszkednek, ezért megoldást kerestek az egyre bonyolultabbá váló logisztikai műveletek egyetlen térben történő kezelésére. Az összetett feladat megoldásában a Dematic sietett a segítségükre, a lehető legtestreszabottabb AGV-megoldást kínálva a vállalatnak.

hirdetés

Az Unilin már évekkel ezelőtt beruházott egy 22 500 raklaptérrel rendelkező, lenyűgözően automatizált raktárhelyiség kiépítésébe. Ám a raktárépületet eredetileg 1,5 méter hosszúságú laminált deszkák tárolására optimalizálták. Időközben azonban a vállalat a 2,1 méter hosszúságú laminált deszkákkal bővítette kínálatát. A raktárépületbe – egy malajziai leányvállalaton keresztül – beérkező deszkák hossza meghaladhatja akár a 2,2 méter hosszúságot is. Ezeket a végső megmunkálásra beérkező elemeket eddig egy külön térben kellett tárolni. „Most sokkal kisebb helyen nagyon rugalmasan tudunk dolgozni, és ráadásul a kimenő forgalmat bonyolító zónában újonnan bevezetett, teljesen automatizált logisztikai megoldásokkal a költségeinket is jelentősen csökkentettük” – mondja Stefaan Raedt, az Unilin raktárvezetője, aki hozzáteszi: eredetileg a beérkező nagy deszkákat nekik kellett kézzel vagy targoncával egymásra rakniuk, így a rendelkezésre álló tárolási hely egyre szűkösebbnek bizonyult. Idővel eljutottak arra pontra, amikor el kellett dönteniük, hogy újabb raktárakat építenek, vagy pedig kidolgoznak a meglévő raktár használatára valamilyen hatékonyabb helykihasználási módszert. A Dematickal közösen – amellyel már eleve együtt dolgoztak a raktár automatizálásán – alaposan megvizsgálták, hogy miként tudnák a rendelések sorrendjét jobb térkihasználással biztosítani. Szempont volt még, hogy a munkafolyamat biztonságosabbá váljon: a raktáron belüli nagyobb forgalom esetén ugyanis egyre nehezebb a targoncák balesetmentes közlekedését biztosítani.

Dematic automatizálási rendszere
Dematic automatizálási rendszere

Gyorsabb és kisebb

Ma már a deszkákat méret szerint csoportosítva tárolják, a racionalizált és automatizált szortírozási sorrendnek megfelelően. Az első két, Dematic AGV gépsorral felszerelt zónában az 1,5 méter hosszú elemeket tárolják. Itt bonyolódik a közvetlen bejövő és kimenő forgalom. Amikor egy rendelést összeállítanak a megrendelő számára, a rendszer kiválasztja a szükséges raklapot az automatizált raktárban. Amint megérkeznek a szállítószalaghoz, az egyik AGV felveszi őket, és a kézi szedési zónába viszi, egy központi területre az állványok között. Miután az alkalmazott befejezte a kívánt csomag összeállítását, és a raklapból a megfelelő mennyiségű deszkát kivette, az AGV visszaküldi a raklapot a raktárba, hacsak ugyanazt a terméket nem kell még egyszer kiválasztani egy másik vevő számára a következő három órán belül. Ebben az esetben a raklap a helyén marad. „Az új rendszer segítségével figyelemre méltó módon javult a helykihasználásunk. Régen a deszkák összeválogatása egy 2400 négyzetméteres területet vett igénybe, míg ma ugyanezt el tudjuk végezni 140 négyzetméteren annak dacára, hogy időközben még a termékeink skálája is bővült” – mondja Dieter Vandenbroeke, az Unilin üzlethelyiség- és automatizálási menedzsere. Ráadásul ma ugyanaz a munkafolyamat háromszor gyorsabban zajlik, mint korábban.

A laminált termékeik skálája olyan széles – immár 13 különböző termékkel dolgoznak –, hogy lehetetlenség volna az összes termékfajtát folyamatosan az összeszedési zónában egyszerre tárolni. Korábban, amíg nem szervezték ilyen észszerűen az összeszedés sorrendjét, az alkalmazottaik idejének nagy része azzal telt, hogy a raktárból előhozták a kívánt terméket, majd szükség esetén vissza is kellett a fölösleges elemeket juttatniuk. Ez a tevékenység nem termelt értéket, és arra kellett törekedniük, hogy amennyire csak lehet, kiküszöböljék a folyamatból.

Hamarosan üzembe helyeznek egy harmadik AVG-t is, hogy még tovább növelhessék az üzem kapacitását. A munka biztonságosabbá is vált: az AGV-k szenzorokkal vannak felszerelve, és automatikusan leállnak a legkisebb rendellenesség észlelése esetén. Mindkét rendszer „látja” hogy a másik éppen hol tart, és saját útvonalának megtervezésénél ezt figyelembe veszi. Kevesebb lett a sérült vagy törött raklap, ami jelentősen csökkenti a javítási költségeket is.

 STILL FM-X vezetőüléses, töltőoszlopos targonca
STILL FM-X vezetőüléses, töltőoszlopos targonca

Automatikus gúlába rakás

A második szedési zónát a hosszabb rétegelt lemezek tárolására használják. Mindez eltérő megközelítést igényel, mivel a lemezek túl nehezek, és kézzel nehezen mozgathatók. Az Unilin és a Dematic ennek a problémának a megoldására a Still három FM-X targoncáját választotta. A megoldással akár 9 méter magas kupacokat is összerakhatnak, és 2,5 tonna anyagot mozgathatnak meg. A Dematic az AGV Automation Packkal szerelte fel a targoncákat, amely lehetővé teszi, hogy automatikusan közlekedhessenek a raktérben, akárcsak az AGV-k. Ugyanakkor hasznos, hogy az AGV-k kézzel is vezérelhetők, ha épp erre van szükség. Amikor az áruk elhagyják a termelési zónát, és keresztülhaladnak a raklapkezelő rendszeren, a Centric raktárkezelő azonnal jelentést küld erről, és jelzi, hogy a raklap a gyártási folyamat végére ért. Ekkor a targonca automatikusan utasítást kap, hogy vegye fel a raklapot a futószalagról.

A gyorsan mozgatott anyagot egyenesen a gúlák tárolására használt területre juttatják el, amely akár 900 raklap tárolására alkalmas. A lassabban mozgatható, nehezebb elemeket állványokban tárolják. Itt összesen 600 raklap tárolására van elegendő hely. A Dematic AGV-szoftvere, az E’tricc eldönti, hogy melyik FM-X veszi fel az adott raklapot, és megadja a megfelelő koordinátákat, hogy az FM-X teherautók pontosan tudják, hol kell a raklapokat elhelyezni. Ha ez megtörtént, az FM-X készen áll az újabb feladatra, vagy automatikusan beáll a parkolóhelyére. Az FM-X teherautók gondoskodnak az elemeknek a gúláktól az állványokig történő eljuttatásáról, és a raklapokat a rendelésnek megfelelő racionalizált sorrendbe szedik össze. A kisebb AGV-khez hasonlóan erre a célra a raklaptartók között külön térség áll rendelkezésre. Az FM-X targonca oda szállítja a deszkákat, ahol azokat az egyes csomagok összeállítója veszi át. Majd a munkatárs gépi emelő segítségével válogatja össze és helyezi raklapokra a megrendelő által összeválogatott és kiszállításra kész deszkafajtákat. Ezek után az FM-X visszatér a fölösleges elemekkel a raklaptárolóba, hacsak három órán belül nem esedékes a kérdéses deszkák ismételt összeszedése és kiszállítása.

Nem triviális feladat

„Az új logisztikai rendszer üzembe helyezése során a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy miként lehet a gúlákban tárolt és az állványokon elhelyezett deszkák összeszedését egybehangolni” – mondja Stefaan Raedt. Először is, a gúláknál nincsen reflektorokkal és vonalkóddal felszerelt állvány, amit az FM-X leolvashatna a pontos hely beazonosításához. Másodszor, ebben a zónában öt raklapot akartak egymásra tornyozni, ami nem egy egyszerű feladat. Harmadszor, maguk a raklapok is formájukat tekintve, magasságban és szélességben is eltérnek egymástól. A Dematicnak ezért további méréseket és ellenőrzéseket kellett elvégeznie az olajozott működés biztosításához.

A Dematicot azért is választották állandó partnerüknek, mert a munkakapcsolatuk már hosszú sikeres múltra tekinthet vissza. 2000 óta 17 kisebb LTV (rakományt szállító jármű) biztosította a kisebb raklapoknak a gyártási területről az automatizált raktárhelyiségbe történő átszállítását. „Mindazonáltal több lehetséges parnerrel is tárgyaltunk, mielőtt belevágtunk volna az automatizálási projektbe, de végül a Dematic Automatizáció és a Still targoncák kombinációja lett a nyerő választás. Partnereink gúlás és állványos tárolást kombináló megoldása minden igényünket kielégíti” – mondja Dieter Vandenbroeke.

Dematic automata irányított jármű (AGV)
Dematic automata irányított jármű (AGV)

A gépek éjjel sem állnak le

Az AGV-kre felszerelt akkumulátorok működési ideje körülbelül 24 óra. A gépek így emberi beavatkozás nélkül könnyen végigdolgozhatják az éjszakát. Habár az automatizált, gépi akkumulátorcsere megoldható volna, az Unilin tudatosan a kézi elemcsere mellett tette le a voksát. Ha valamelyik akkumulátor lemerülőben van, akkor az Unilin személyzete telefonos szöveges üzenetet kap az elemcsere szükségességéről a kérdéses AGV-n.
Az új logisztikai rendszerre történő átállás viszonylag zökkenőmentesen zajlott. A Dematic AGV-szoftvere, az E’tricc tekinthető az egész AGV-flotta agyának. Ez irányítja a járművek optimális mozgását, és ez a program dönti el, hogy az egyes árufajták hogyan juttathatók el egy adott helyszínre a leghatékonyabban. „A folyamatok optimalizálását a saját IT-szakembereink végezték el. A legnagyobb nehézséget a kis mozgások finom behangolása jelentette” – mondja Stefaan Raedt.

A teljes folyamatot egy Autocad folyamatábrán ábrázolják, és ezen tudják kijelölni az egyes szállítási útvonalakat. Az egész terület kivilágított, a navigációs rendszer is ezek alapján tájékozódik. Ha holnap meg akarnák változtatni a kijelölt útvonalakat, ezt minden további nélkül megtehetnék. Amikor a rendszer már bevezetésre került, elhatározták, hogy egy további folyosóval fogják kiegészíteni a bejárható útvonalak rendszerét. Ez minden komplikáció nélkül sikerült is.

(Cikkünk eredetileg a GyártásTrend Magazin 2019. novemberi lapszámában jelent meg.)

(forrás: Still/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés