hirdetés
hirdetés

Beruházás

Fenntarthatóság a DHL Express hazai működésében

Augusztus óta tudjuk, hogy a DHL Express jelentős beruházást hajt végre hazánkban, új logisztikai központot hozva létre a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közvetlen szomszédságában. A beruházásról, hazánknak a DHL globális hálózatában betöltött szerepéről és a fenntarthatósági szempontokról kérdeztük Bándi Zoltánt, a DHL Express Magyarország Kft. ügyvezető igazgatóját.

hirdetés

A DHL Express idén nyáron bejelentette, hogy 25 millió eurós zöldmezős beruházás keretében fejleszti repülőtéri jelenlétét. Milyen előnyt jelent a központ áthelyezése a repülőtérre?

A reptér közelsége elsősorban a küldeménykezelésben jelent előnyt: mivel a repülőgépről azonnal a raktárba kerülnek a csomagok (és fordítva), így sokkal gyorsabb lesz azok feldolgozása, illetve a Budapestre és a környező településekre címzett csomagokkal közvetlenül a reptérről indulnak majd futáraink. A 6000 m2-es új raktár, amely megközelíti egy futballpálya méretét, hosszú távon is biztosítja a küldemények biztonságos tárolását; a DHL Express egyedi igényei szerint tervezett csomagszortírozó rendszer pedig teljesen automatikusan válogatja majd a küldeményeket, és percenként több mint százat juttat majd a megfelelő futárhoz. A csomagok válogatása háromszor gyorsabb lesz a jelenlegihez képest.

Pontosan milyen szerepet tölt be a DHL globális hálózatában a hazai központ? Milyen mértékben fog ezen változtatni a beruházás?

A DHL Express magyarországi központjának elsődleges feladata a hazánkba érkező és innen küldött nemzetközi, illetve a belföldi csomagok fogadása, szortírozása, feldolgozása és kézbesítése a címzettnek. Hazánk emellett regionális elosztó szerepet is betölt a közép- és kelet-európai térségben. Magyarországra két állandó légi járat érkezik. Az egyik a lipcsei központ megnyitása óta közlekedik Budapest és Lipcse között. Ezzel a járattal érkezik a Magyarországra címzett importcsomagok nagy része, illetve azok a küldemények is, amelyeket Románia felé továbbítunk. A másik állandó légi járat idén tavasszal indult, Brüsszelből érkezik Budapestre a magyar importküldeményekkel, majd innen Belgrádba megy tovább a Szerbiába és Montenegróba irányuló csomagokkal. Ez utóbbi járatot a hazánkba és a környező országokba címzett megnövekedett import-árumennyiség ellátására indították.

A DHL Expressnek a közelmúltban Amszterdamban rendezett európai médiaeseményén nagy hangsúlyt fektettek a fenntarthatóság kérdéskörére. Ezzel kapcsolatban mit várhatunk a budapesti beruházástól?

Bándi Zoltán ügyvezető
Bándi Zoltán ügyvezető
A DHL Express új budapesti központja a zöld- és barnamezős projektekre előírt iparági sztenderdeknek megfelelően épül. Ehhez hozzá kell fűznünk azonban, hogy rendszerünk minden nagyobb innovációt a lehetséges megtérülésen keresztül vizsgál, és világosan kimutatja, hogy mi vállalható egy adott ország befektetésénél. A kimagasló küldeménymennyiséggel dolgozó nyugat-európai vagy ázsiai országokhoz képest így a hazai befektetések korlátozottabbak. További sajátosság, hogy a beruházás esetében a DHL Express nem tulajdonosként, hanem bérlőként jelenik meg. A fenti keretek között a magyar beruházás maximálisan kihasználja a lehetőségeket. Az új csomagszortírozó rendszernek köszönhetően csökkenni fog az egy küldeményre jutó fajlagos energiafelhasználás, amelyhez hozzájárul az is, hogy hosszú élettartamú, energiatakarékos LED-izzók szolgáltatják majd a világítást. A reptér és a jelenlegi telephelyünk között közlekedő járatokra a jövőben nem lesz szükség, illetve a projekthez kapcsolódóan optimalizáljuk a futáraink és vidéki összekötő járataink útvonalait, így a felhasznált üzemanyag és a CO2-kibocsátás is mérséklődik majd.

Láthattuk, hogy a sajátos helyi viszonyok sok helyen speciális megoldásokra kényszerítik a helyi kiszállítás kapcsán a DHL-t, gondolok itt olyan példákra, mint a biciklivel vagy éppen hajóval történő kiszállítás. Indokol-e a hazai piac hasonló, speciális megoldásokat?

Tapasztalataink szerint a magyar piac állandó jelleggel jelenleg nem igényli hasonló egyedi megoldások bevezetését. Bizonyos szolgáltatásaink esetében Magyarországon is alkalmazunk motoros és személyautós futárokat, amelyek nagyobb rugalmasságot biztosítanak, azonban a szállítások többsége „hagyományos” járművekkel teljesíthető.

A Magyarországra történő kiszállítások esetében van a fenntarthatóságot figyelembe vevő megoldás? Van-e ezzel kapcsolatban rövid vagy középtávú terv?

A DHL Deutsche Post (DP) DHL-cégcsoport, amelynek egyik pillére a DHL Express, a piacon elsőként fogalmazott meg konkrét, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzó lépéseket. 2015-ös stratégiája keretében CO2-kibocsátását a 2007. évi szinthez képest 30 százalékkal csökkenti 2020-ig alvállalkozóinak bevonásával. A kérdés stratégiai fontosságú a vállalatcsoportnál, hiszen a szállítmányozási és logisztikai ágazatból származik a globális üvegházhatású gázok 14 százaléka, ugyanakkor az áruszállítás és a raktározás terén keletkező klímakárosító szén-dioxid-kibocsátás és káros környezeti hatások számos eszközzel csökkenthetők – megoldást kínálhat az optimális szállítási útvonalak használata, az energiahatékony raktárházak kialakítása vagy a megfelelő környezetvédelmi besorolású járművek beszerzése.

Az úgynevezett GoGreen szolgáltatás részletes és pontos képet ad a szállításokhoz kapcsolódó szén-dioxid-mennyiségről, hiszen a jelentésekből nemcsak az tudható meg, hogy adott hónapban mekkora volt a cég ökológiai lábnyoma, hanem azt szállítási módok alapján, régiók szerint vagy akár célországonként is le lehet bontani.

A DHL Express hazai logisztikai központját bővíti Ferihegyen (forrás: bud.hu)
A DHL Express hazai logisztikai központját bővíti Ferihegyen (forrás: bud.hu)

Hazai céljaink megvalósítása érdekében tavaly új vállalati autókat vásároltunk, amelyeknek köszönhetően mérséklődött a szén-dioxid-kibocsátás, telephelyünkön pedig bevezettük a teljes körű szelektív hulladékgyűjtést, amelynek hatására számottevően csökkent a kommunális hulladék mennyisége. Emellett kiemelendő, hogy a DHL Express által használt csomagolóanyagok újrahasznosított papírból készülnek, nyomtatott anyagaink esetében pedig előnyben részesítjük azon minősített termékeket, amelyek megfelelnek a környezettudatos és társadalmilag felelős gyártás feltételeinek.

Az elektromos autók megjelenésével, az önvezető megoldások fejlődésével és a drónok elterjedésével sok szempontból változott az a környezet, amelyen belül és amellyel a DHL dolgozik. Hogy látja, ezek a fejlesztések hogyan és milyen mértékben fogják megváltoztatni az önök tevékenységét a közeljövőben és hosszabb távon?

A DHL Express magyarországi flottája hagyományos szállító járművekből áll. Környezeti politikánkkal összhangban célunk, hogy minimalizáljuk a szállítások során kibocsátott szén-dioxid-mennyiséget. Ezt jelenleg azzal az elvvel biztosítjuk, hogy flottánkban minimum Euro 4-es vagy ennél kedvezőbb besorolású járművek közlekednek. A hibrid, elektromos és alternatív hajtású járművek fejlesztése és alkalmazása a logisztikában fontos szerepet kap anyavállalatunk, a DP DHL stratégiájában, hiszen ezeké a járműveké a jövő. Mivel beszerzésük jelentős befektetést igényel, alkalmazásuk hatékonysági és megtérülési okokból elsősorban az olyan nagyvárosokban és megapoliszokban valósul meg, ahol a küldeményforgalom – és cégünk ökológiai lábnyoma – sokszorosa a budapestiének. Jelenleg regionális szinten van folyamatban elektromos járművek beszerzésére vonatkozó tender, alkalmazásuk hazánkban középtávon képzelhető el. Hasonló a helyzet a drónok és az önjáró járművek területén.

Kiss András
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés