hirdetés
hirdetés

Intralogisztika

Emberi beavatkozás nélkül teszik dolgukat a targoncák

A Gyermelyi Holding élelmiszeripari vállalatcsoportnál a termelésben és a logisztikában bátran alkalmaznak olyan úttörő technológiai megoldásokat, mint például a Jungheinrich automata, lítiumion-akkumulátorral működő targoncái.

hirdetés

A nagyvállalatnál nagy hangsúlyt fektetnek a hatékonyságra, ezért az elérhető legkorszerűbb technológiai megoldásokat alkalmazzák a termelésben és a logisztikában. A vállalatcsoport a tésztagyártásban, a malomipari szegmensben és a tojáságazatban is magas fokú automatizáltságra törekszik. Első automata magasraktárát egy évtizede állították üzembe. Az elmúlt években a malomipari szegmensben, illetve a tésztagyártásban rendkívül rövid idő alatt megduplázódott a piaci igény. Ez a felfutás arra késztette a céget, hogy bővítse a termelési és a logisztikai infrastruktúráját. A gyártási terület egy 11 600 raklap befogadására alkalmas automata magasraktárral egészült ki.

A vállalat alapvetően három feladatra keresett megoldást. Az egyik a tésztagyártásból és a malomüzemből a csomagolt és palettázott áruk szállítása az automata magasraktárak görgőpályás átadópontjaira. A másik feladat az automata raktárakból történő kitárolás, és a kitárolt áruk szállítása a kiszállítási területekre. A Jungheinrich AGV-k (Automated Guided Vehicle) harmadik feladata az automata raktárakból az áruk egy elkülönített kézi komissiózási területre szállítása. A termelőterületek és az automata raktárak görgős átadópontjai között mintegy 120-130 méter, az automata raktárak kitárolási/kiszállítási területei között 50 méter, míg az automata raktárak átadópontjai és a kisteherautós rakodóterület között 100 méter a távolság. A negyedik feladat, amelyet az önvezető targoncák látnak el: az automata raktárakból az elsődleges és másodlagos csomagolóanyagok szállítását a gyártósorok végén található csomagolóterületekre, egyfajta JIS-rendszer szerint.

A termelés és a logisztika automatizálása megtérülő beruházás (forrás: Jungheinrich)
A termelés és a logisztika automatizálása megtérülő beruházás (forrás: Jungheinrich)

Amikor a gyártási területen a rendelkezésre álló csomagolóanyagok mennyisége meghatározott szint alá csökken, az operátor az ott elhelyezett terminálok egyikén megrendeli a szükséges mennyiséget a saját IT-rendszerünkön keresztül. Ezt a jelzést megkapja az érintett automata magasraktár, amely megkezdi a kitárolást, és jelzést küld az önvezető targoncák vezérlőszoftverének, amely optimalizált útvonalon az AGV-flotta egyik tagját az automata raktár átadópontjához küldi. Az AGV átveszi a csomagolóanyagot és az ellátandó gyártósor csomagolóterületére szállítja. Az emberi beavatkozás nélküli üzemmódot az akkumulátorok cseréjére is vonatkoznak.

A megoldás

A Gyermelyi Logisztika Kft.-nél összesen nyolc, lézernavigációs rendszerrel felszerelt Jungheinrich ERC 215a típusú automata targoncát alkalmaznak, valamint két akkumulátortöltő állomást. A gépek, illetve berendezések működtetéséhez szükség van a több, eltérő funkcionalitású programrészből felépülő vezérlőszoftverre is. A logisztikai interfész szoftvermegoldás gondoskodik arról, hogy a Gyermelyi saját logisztikai szoftverén „keresztül” kommunikáljon az automata magasraktárak vezérlőszoftvereivel. Így váltak valóban önműködővé a Gyermelyi raktárai, ahol a vezető nélküli targoncák elindulnak és megérkeznek, kapuk nyílnak, targoncák szállítópályára emelnek raklapokat, vagy leveszik azokat az átadópontokról, és más területekre szállítják, beállnak az akkumulátortöltő állomásokra, amelyeken automatikusan végbemegy az akkumulátorok töltése. Mindez emberi beavatkozás nélkül.

Idő- és költségmegtakarítás automatizálással – biztonságosan

Ahol drága vagy folyamatosan drágul a humánerő alkalmazása, vagy egyáltalán nem áll rendelkezésre munkaerő, ott egyre inkább megtérül az automatizálás. Az automata gépek és rendszerek teljesítménye teljesen egyenletes – működésük kiszámítható, ezért nagy biztonsággal tervezhetők a kapacitások, a műszakok.

Biztonságos üzemeltetés
Biztonságos üzemeltetés
Az automata targoncák üzemeltetése biztonságos, hiszen program szerinti parancsokat hajtanak végre, szenzorrendszereik rendkívül fejlettek, és a nemzetközi balesetvédelmi szabványoknak maximálisan megfelelnek. Gyorsan és biztonságosan reagálnak, ha bármi az útjukba kerül, még akkor is, ha maximális teherrel közlekednek. Ugyanakkor nem „túlérzékenyek”, azaz nem állnak meg indokolatlanul, ami azért fontos, mert a túlzott óvatosság a hatékonyság és kapacitáskihasználtság rovására menne.

Az autó- és elektronikai ipar élen jár az automata megoldások alkalmazásában, bár e két ágazatban egyelőre inkább a gyártósorok anyagellátásában szerepet játszó vonatatók között jelentek meg az AGV-k. A növekvő bérköltségek, a szakképzett munkaerő hiánya is hozzájárul az önvezető technológia terjedéséhez, de az automata rendszerek alkalmazásának előnyei e két kényszeren messze túlmutatnak. A termelés és a logisztika automatizálása nem luxusberuházás, és nemcsak a munkaerőkérdésekre ad választ, hanem olyan feladatok ellátására is megoldást jelenthet, amelyek kiszolgálása más technológiákkal már nem lehetséges vagy nem gazdaságos. Emellett egy automatizált rendszer a folyamatok állandó minőségének, illetve végső soron a versenyképesség záloga is.

(forrás: Jungheinrich/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés