hirdetés
hirdetés

Hajtástechnika

Egy okos megoldás szállítópályák hajtására

A vízszintes anyagmozgatás terén alkalmazható Lenze Smartmotor drasztikusan csökkenti a szükséges motorváltozatok számát.

hirdetés

Az egyszerűség az aduász, mivel mai világunkban, amelyben úgy tűnik, minden egyre komplexebb lesz, épp azok az innovációk a leghatásosabbak, amelyek következetesen ültetik át a gyakorlatba az egyszerűség elvét, így teremtve valódi többletértéket. A Lenze cégnek a vadonatúj Lenze Smartmotorral pontosan ez sikerült: a megoldás a hálózati motor egyszerűségét ötvözi az elektronikus hajtásvezérlés műszaki előnyeivel. A vízszintes anyagmozgatás hálózati és indítómotorjaira szabott fejlesztés révén a gép- és berendezésgyártók számára akár 70 százalékkal csökken a hajtások motorváltozatainak száma, mégis megmarad a termékek rugalmas felhasználási lehetősége. A motor további előnye az egyszerű, érintés nélküli kezelés RFID-vel, például okostelefonos alkalmazáson keresztül.

Motorok a fejlesztés középpontjában

A görgős, láncos és szalagos szállítópályák klasszikus megoldásnak tekinthetők a vízszintes anyagmozgatás terén, ha viszonylag egyszerű hajtási megoldásokról van szó. A motorok általában hálózatról működnek, a kihajtási nyomaték és a fordulatszám pedig megfelelő hajtóműfajtákkal és áttételekkel valósul meg. A vezérlésre kontaktorokkal vagy önindítókkal kerül sor, amelyeket szintén vezérlés kapcsol. Az energiahatékonysággal szemben támasztott növekvő igények és a szigorodó nemzetközi szabványok miatt a motorok az elmúlt években egyre inkább a fejlesztés reflektorfényébe kerültek. Azonban az IE2- vagy az IE3-osztály tekercseléseiben található nagyobb rézmennyiség a takarékos motorokat nagyobbá és drágábbá tette.

A Lenze Smartmotor a hálózatra kapcsolt motor egyszerűségét az elektronikus hajtásvezérlés műszaki előnyeivel egészíti ki (forrás: lenze)
A Lenze Smartmotor a hálózatra kapcsolt motor egyszerűségét az elektronikus hajtásvezérlés műszaki előnyeivel egészíti ki (forrás: lenze)

Igaz, hogy a motorok frekvenciaváltókkal való kombinálása a fordulatszám igény szerinti vezérlése révén jobb IE-besorolást eredményez, azonban ez az anyagmozgatás megszámlálhatatlan válfaja miatt azt a jól ismert esetet jelenti, amikor ágyúval lőnek a verebekre. Nem kevésbé izgalmas kérdésfelvetés: miként lehet úrrá lenni az intralogisztika területén a különböző hajtott tengelyek tömegén a változatok és az alkatrészek ügyes kezelésével?

Az anyagmozgatás terén szükséges magas indítónyomatékok és az azt követően viszonylag alacsony állandó nyomatékok jelentik itt a dilemmát, azaz hogy a hajtásokat ne kelljen jelentős túlméretezéssel kialakítani. Ami feleslegesen sok, az legkésőbb az áramszámlánál érezhetővé válik. A Lenze cégnek ezen a ponton sikerült új motorjával megoldania az anyagtovábbítási gépgyártás egyik legnagyobb kihívását, ugyanis az új hajtások maximális szabványosítási lehetőségek mellett kimagasló energiahatékonysággal rendelkeznek. Milyen működési elven alapul ez az új, gazdaságos megoldás?

Réz helyett szilícium

Az innováció magva egy olyan intelligencia, amelyet a Lenze a háromfázisú motorok kapocsdobozába integrált. Ez az elektronika képes az anyagmozgatás terén a névleges nyomaték négyszeresét elérő indítónyomatékokat is megbízhatóan kezelni. Ennek köszönhetően a szállítópálya a hirtelen gyorsítások ellenére sincs az állandó üzemet tekintve túlméretezve. Ez az összefüggés kézzelfogható előnyökkel jár: mivel a megoldásnak köszönhetően kisebb méretezés is elégséges, kompaktabb, kisebb teljesítményű motorok is választhatók.

A Lenze Smartmotort kifejezetten a vízszintes anyagtovábbítás igényeire fejlesztették ki
A Lenze Smartmotort kifejezetten a vízszintes anyagtovábbítás igényeire fejlesztették ki

A kisebb névleges teljesítmény azzal a további előnnyel is jár, hogy a motorok az állandó üzem során az optimális üzemeltetési pontjuk közelében működhetnek, így kevesebb veszteséggel üzemelnek, amit a Lenze által kifejlesztett energiamegtakarítási funkció szintén támogat. A Lenze a tervezés során azt is szem előtt tartotta, hogy a kisebb motoroknak a szerkezeti méretből fakadó előnyeit ne csökkentse túlméretezett kapocsdoboz. Ebből következőleg a meglévő berendezések átszerelése sem jelent problémát, mivel nem várhatók szerkezeti akadályok.

Motor egészen sok lehetőséggel

Amint a bevezetőben már felvázoltuk, a gyártók az anyagtovábbítási technikában egyrészt olyan hajtásokat alkalmaznak, amelyek optimálisan az adott feladatra szólnak, másrészt ennek során szem előtt kell tartaniuk a szabványosítás kérdéskörét. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy szinte áttekinthetetlen számú kész konfigurációjú hajtómű született, amelyek alapjában véve kizárólag az eltérő fordulatszámban különböznek egymástól. A sokféle változat több munkát jelent a fenntartás, a dokumentáció és a készletezés terén is. Lenze Smartmotorral a változatok száma akár 60-80 százalékkal csökkenthető. Ennek döntő oka, hogy a Lenze Smartmotor fordulatszáma közvetlenül a helyszínen állítható be egészen egyszerű módon. Egyetlen motorral a percenként 500–2600 fordulatos motorfordulatszám-tartomány fedhető le állandó forgatónyomaték mellett.

További újítást jelent maga a beállítás, amely elvégezhető érintés és címzés nélkül, áramtalanított állapotban. A paraméterezéshez a Lenze az NFC, az úgynevezett Near Field Communication (rövid hatótávolságú kommunikáció) technológiáját használja fel, amely az okostelefonokban egyre inkább szabvánnyá válik. A motorok a Lenze okostelefonos alkalmazásával egészen egyszerűen készíthetők elő feladatukra, akár a nélkül is, hogy feszültség alatt lennének.

Az okostelefonos alkalmazás kellemes mellékhatása: mivel a telefonra írt programokra igen kompakt mérethatárok érvényesek, már önmagában ez a műszaki keretfeltétel gondoskodik arról, hogy az üzembehelyezési eszköz a lehető legegyszerűbb legyen. Ezzel az alkalmazással rögtön a motor munkapadon történő kicsomagolása után vagy közvetlenül a berendezésben beállíthatók a kívánt fordulatszámok és rámpák. Az egész művelet kényelmesen, érintés nélkül végezhető, továbbá mindenekelőtt anélkül, hogy a gépet csavarokkal rögzíteni kellene.

A Lenze Smartmotor fordulatszáma a helyszínen, okostelefonnal állítható be egyénileg az adott alkalmazás követelményeihez
A Lenze Smartmotor fordulatszáma a helyszínen, okostelefonnal állítható be egyénileg az adott alkalmazás követelményeihez

Ezenfelül a motorok digitális bemenetekkel és egy kimenettel rendelkeznek. Ezek lehetővé teszik, hogy a motorokra üzem közben vezérlés segítségével kétféle sebességet (kúszómenet és üzemi sebesség), valamint indítási és leállítási parancsokat lehessen kiadni. A fentieken felül rendkívül egyszerűen valósítható meg a lágy indítás és a forgásirányváltás is. Mivel a gyorsítási és lassítási rámpák egyedileg beállíthatók, nincsenek kontrollálatlan ugrások a forgatónyomatékban, amelyek megterhelnék a berendezés mechanikáját, vagy kibillentenék egyensúlyából a szállítópályán továbbított anyagot.

Ki a kontaktorokkal!

A Lenze Smartmotorok a kontaktorok funkcióját elektronikusan integrálják. Ennek köszönhetően hely nyerhető a kapcsolószekrényben, egyidejűleg elkerülhető a mechanikus kapcsolóérintkezők kopása. Mindemellett a motor teljes körű védelemmel rendelkezik, így nincs már szükség például a motor hőmérsékletének külső eszközzel történő felügyeletére.

Összefoglalva tehát elmondhatjuk: egyszerű megrendelés kevés típussal, megszűnik az összekeverés veszélye a felszerelés során, egyszerű üzembe helyezés, és mindezekkel a Lenze Smartmotor olyan megoldást kínál, amellyel a vízszintes anyagmozgatás számtalan feladata a változatok hatalmas tárházának nagy ráfordítást igénylő kezelése nélkül kézben tartható. A következmény pedig rendkívüli hatékonyságnövekedés a teljes értékteremtő láncban, ami nagyságrendi változást eredményez.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés