hirdetés
hirdetés

Az ellátási lánc három lépcsőfoka

Az ellátási láncban felötlő problémák az Ever Given szuezi-csatornai kalandjaitól, a hazai üzemanyaghiányon át a kikötőkben rekedt konténerhajókig terjednek – s mindez valóban alátámasztja a lánc törékenységét.

hirdetés

Az Egyesült Királyság gyártóinak 73 százaléka számára az ellátási lánc törékenysége jelenti az első számú kihívást az elkövetkezendő 1-2 éves időszakban.

És bár a probléma globális jellegű, egy 2021. novemberi PwC-felmérés arra is fényt derít, hogy az Egyesült Királyság azon két ország egyike, amely az ellátási láncra elsőrendű prioritásaként tekint (a másik ilyen ország Japán). Az ellátási lánc törékenységét három kulcsfontosságú tényező okozza: a COVID-19 világjárvány; a környezeti, társadalmi és kormányzási (ESG) követelmények teljesítése; és a geopolitikai feszültségek kezelése.

Mindez nyilvánvalóan nemzetközi kérdés, azonban a járványhelyzet okozta károk mellett az Egyesült Királyság ellátási láncának felfordulását súlyosbította az EU-ból való kilépés is.

A felmérés az ellátási láncra jellemző prioritásokat is meghatározta – ezek közül a négy legfontosabb pedig az átláthatóság, a karbonlábnyom, a beszerzési megbízhatóság és a vertikális integráció.

A lánc törékenysége ráadásul nem csak a vezetői réteg, hanem a munkaerő készségén is múlik. Ennek hiánya pedig óriási kihívást jelent, különösen a speciális és magas szakképzettséget igénylő munkák – tehát nem csak a teherautó-vezetők, de többek között a daruvezérlők, egészségügyi szakemberek és mérnökök esetében is.

Az ellátási lánc törékenységére megoldást az agilitás jelenthet. Az agilitás lényege tulajdonképpen a folyamatos felkészültség az esetlegesen adódó problémák megoldására. Emellett a szükségtelen komplexitás leegyszerűsítése, a kapcsolatok lerövidítése, avagy például az eltérő irányítású feladatok vertikális integrációja is az agilitás javulását biztosító tényezők közé tartozik. Míg mindez rövid távon valószínűleg drágábbnak bizonyul majd, de a jövőbeni fennakadások elkerülésével hosszú távon megtakarítást jelent.

A megoldáshoz három lépésből álló megközelítést javaslunk:

1. Az ellátási lánc teljes átláthatóságának biztosítása

Az ellátási lánc teljes mértékű feltérképezése elengedhetetlen az ellátás kritikusságának megértéséhez. Már léteznek olyan eszközök és technológiák, amelyek lehetővé teszik a beszállítók átláthatóságát

2. A beszállítói kockázat és a rugalmasság megértése

Kritikus a működési, pénzügyi, ESG, politikai és szabályozási adatok használata a relatív beszállítói kockázat és az idő múlásával fennálló rugalmasság felismerésére. Fontos emellett a teljesítmény és a kockázati adatok összekapcsolása, illetve megfontolandó egy adatbank létrehozása is. Ez utóbbi lehetőséget adna arra, hogy a kockázati indikátorokra – belső és külső jelekre is támaszkodhasson, mint például a közösségi médiából származó visszajelzések.

3. Összehangolt döntések

A digitalizáció és a vertikális integráció valószínűleg javítja a döntéshozatalt, stratégiai döntések esetén - például a készletek, a kereslet előrejelzése és a teljesítménymenedzsment terén.

Habár a gyártásvezetők a problémák megoldását az elkövetkezendő 1-2 évre tűzték ki, az ellátási láncban fellépő zavarok valószínűleg évtizedes problémát jelentenek a legtöbb szervezet számára. Aligha kétséges, hogy a boldoguláshoz alapos feltérképezésre, kockázatértékelésre és rugalmasság-kezelési szakértelemre lesz szükség.

Fazekas Borbála
a szerző cikkei

(forrás: PwC/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[279607] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés