hirdetés
hirdetés

Menjen minden magától?

Automatizálás az intralogisztikában

Az intralogisztikai beruházások tervezésénél jelentősen befolyásolja a megtérülést az automatizálás mértéke.

hirdetés

Az újra élénkülő európai gazdaság, az e-kereskedelem arányának növekedése, a magyarországi gyártóbázisok számának emelkedése csak néhány tényező azok közül, amelyek új lendületet adhatnak a hazai intralogisztikai vállalkozásoknak. Igen szemléletes példa a távol-keleti vállalatok gyártó telephelyeinek Magyarországra költözése: olyan termékek, amelyek korábban konténerhajókon özönlöttek Európába, és főleg a szállítási logisztikának adtak munkát, ma már itt készülnek, és ez a folyamat jóval több téren kínál lehetőséget a hazai szakembereknek. Az intralogisztika, a termelési logisztika tipikusan ilyen terület.

Automatizálás versus megtérülés

Kedvezőek a beruházási feltételek is, a korábbi évekhez képest a vállalatok saját forrásai és a külső források is könnyebben elérhetők. A beruházási hangulat javulását jól érzékelteti az IHS Markit eurózónában mért gyártási beszerzésimenedzser-indexe (PMI), amely 2017-ben szinte folyamatosan nőve decemberre a 60,6-os értéket érte el.

Automata FIFO állvány (fotók: Simon Géza Zoltán)
Automata FIFO állvány (fotók: Simon Géza Zoltán)

Azonban a források és a munkalehetőségek bősége elfedheti a beruházások megtérülési követelményeit, és ez különösen igaz az intralogisztikai beruházások tervezésére, azon belül is az automatizálás irányába mutató megoldásokra. A téma kiemelését sok minden indokolja: rendkívül látványos újdonságok jelentek meg az utóbbi években, és új meg új csodák kopogtatnak az ajtón. Már láthatunk működés közben szalagpályás anyagáramoltató rendszereket, vezető nélküli targoncákat, és bevetésre készen állnak az intralogisztikában hasznosítható drónrendszerek, de a kiterjesztett valóságról is egyre többet olvashatunk.

Kulcskérdés a rendszerszintű gondolkodás

Kétségtelen, hogy a digitalizálási és automatizálási trendek fő víziója a hatékonyság növelése, de arról sem szabad elfeledkezni, hogy a leglátványosabb újdonságok olyan megoldások, amelyek a logisztikai munka egy-egy elemére vonatkoznak, és amelyeket még be kell illeszteni logisztikai rendszerekbe. És itt már kiderülhet, hogy egy adott logisztikai rendszerbe éppen nem illik bele valamelyik modern csoda. Az intralogisztikai rendszereket nagy mértékben meghatározza többek között az, hogy az ellátási lánc mely pontján foglalnak helyet, és milyen erőforrások állnak a rendelkezésére. Ezeket figyelembe véve a tervezésnél kibukhat, hogy valamelyik új megoldás műszakilag nem alkalmazható, de az is, hogy műszakilag alkalmazható ugyan, azonban a megtérülési számítások azt mutatják, hogy nem érdemes költeni rájuk.

Itt meg kell jegyezni, hogy nemcsak az elkülönült elemek (önvezető járművek, szalagos rendszerek, drónok stb.), hanem a rendszerek egészét vizsgáló, a vezetői szempontokat (így például hatékonyság, megtérülés) rendszerszinten figyelembe vevő módszerek is fejlődnek, még ha ezek nem is kerülnek úgy reflektorfénybe, mint egy kódleolvasó raktári drón. A logisztikai tervezéssel foglalkozó cégek és szakemberek követik e módszerek és szoftverek fejlődését, így a hazai cégek számára is elérhető az a tudás és innováció, amely ezen a területen halmozódott fel.

Egy gyár anyagellátási rendszerének tervrajza
Egy gyár anyagellátási rendszerének tervrajza

Az intralogisztikai beruházások – a zöldmezős beruházásoktól a folyamatok újratervezéséig – egyik fő kérdése, ahogy azt már említettük, a rendelkezésre álló új fejlesztések beillesztése. Egy prosperáló, új piacok felé nyitó vállalat természetszerűleg az automatizálás minél nagyobb fokára törekszik, és ez így is van rendjén. Ez nemcsak a lenyűgöző eszközök iránti vonzalomból adódik, hanem abból a sok esetben helyes beruházói megközelítésből is, hogy a legújabb, legfejlettebb lehetőségek alkalmazásával elkerülhető a későbbi pótlólagos beruházás, ami valószínűleg extra költségekkel jár. De a rendszerszintű szakértői számítások kimutathatják, hogy valamely adott elem egyszerűen nem éri meg. Például nem megy át rajta a megtérüléshez elegendő munkafolyamat, vagy olyan pótlólagos ráfordításokkal illeszthető bele csak a rendszerbe, amelyek szintén rontják a megtérülési rátát.

Presztízsberuházás vagy tudatos fejlesztés?

Az automatizálás egészséges mértékét csak tudatos, rendszerszintű vizsgálatokkal lehet megállapítani. Az a törekvés, hogy egy gyár vagy egy összeszerelő csarnok legyen a lehető legnagyobb mértékben automatizált, sokkal inkább a presztízsberuházások jegyeit viseli magán, mintsem a modern, tudatos üzemekéit.

A meggondolatlan fejlesztések már a tervezési fázisban is kimutathatók: például egy túlzott automatizálást magába foglaló gyártócsarnok tervei olyan szükséges ráfordításokat mutatnak ki, amelyeket az adott vállalat felsővezetése dob vissza. Ez még mindig jobb eset, mintha működés közben, a veszteségeken keresztül derülne ki, hogy indokolatlan mértékben automatizált a rendszer, de az újratervezés és a termelés halasztása miatt így is komoly veszteségeket kell elkönyvelni.

Automata komissiózó gép
Automata komissiózó gép

A helyes megközelítésben a logisztikai rendszerek tervezője úgy készíti el a technológiai terveket, hogy jól ismeri a legújabb műszaki vívmányokat, ugyanakkor az üzleti-szakmai szempontok elsődlegességét tartja szem előtt. Sok esetben ezt úgy éli meg a beruházó, hogy a tervezők visszafogják az ő modern elképzeléseit, pedig éppen az ellenkezője történik: az igazán modern szemlélet azt jelenti, ha a maga a rendszerszintű tervezés is igazán korszerű.

A cikk témájáról, valamint az intralogisztika aktuális kérdéseiről többet is megtudhat „Az automatizálás egészséges mértéke az intralogisztikában” című konferencián, amely 2018. február 27-én kerül megrendezésre a budapesti Akvárium Klubban.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[217415] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés