hirdetés
hirdetés

DHL Express

42 ezer küldeményt szortíroz egy óra alatt

A DHL Express világszinten az ötödik, Európában pedig az első három legnagyobb közé tartozó elosztóközpontját nyitotta meg február 22-én Brüsszelben.

hirdetés

A legmodernebb technológiákat alkalmazó létesítménnyel bűvült a logisztikai és expressz szállítmányozási üzleti terület világszinten egyik legjelentősebb képviselőjének globális logisztikai hálózata. Belgium fővárosában nyitotta meg közel 100 ezer négyzetméteres összterületen, zöldmezős beruházásként több mint 140 millió eurós befektetéssel kialakított új regionális elosztóközpontját a DHL Express. A teljes logisztikai hálózatban kezelt küldemények mintegy 50-60 százaléka brüsszeli tranzitállomással jut el a célpontjára. A központ fontos összekötő kapocs a vállalat európai és globális hálózata között, nemcsak az egész kontinensre indulnak innen küldemények a címzettek felé, hanem Amerikába, a Közel-Keletre és Afrikába is nagy forgalmat bonyolít le. „Brüsszel kitüntetett szerepet játszik a világszintű DHL Express-hálózatban. Az európai logisztika szívében felépült létesítményünk kiemelkedik a régióban és a világ más területein tevékenykedő vállalatok összekapcsolásában, és jelentősége az e-kereskedelem robbanásszerű terjedésével tovább nő” – mondta Ken Allen, a DHL Express igazgatója. A február 22-én tartott ünnepélyes avatón a globális szolgáltatóvállalat vezetőinek és a belga kormány illetékes minisztereinek jelenlétében tekinthették meg a szaksajtó képviselői is az elosztóközpont logisztika 4.0 elvet követő automatizálási rendszereit.

Az exkluzív külsőségek sem hiányoztak az új elosztóközpont átadásakor (a szerző fotói)
Az exkluzív külsőségek sem hiányoztak az új elosztóközpont átadásakor (a szerző fotói)

Gyorsaság és pontosság egysége

A számok már önmagukban is mutatják a még 1985-ben átadott brüsszeli elődje nyomdokaiba lépő új központ jelentőségét. A mintegy 8,6 kilométernyi szállítószalagon villámgyorsan továbbított csomagok emberi kéz érintése nélkül kerülnek a hozzájuk rendelt szállítójárművek konténerjeibe. Óránként akár 42 ezer küldemény kerül a kiszállítását végző közlekedési eszköz rakterének megfelelő kialakítású szállítóegységekbe (a régi, „kinőtt” központ kapacitása 12 ezer csomag/óra volt). Egy napon 42 repülőjárat vesz részt a kézbesítésben, és több mint 350 kamiont fogad és indít az új Brüsszeli elosztóközpont. A teljes automatizációnak köszönhetően a tranzitállomásra érkező áruk kirakodása és a megfelelő célpontra induló új szállítóeszközbe való bepakolása között mindössze maximum 5 perc telik el.

A küldemények automatikusan kerülnek a különböző kialakítású konténerekbe
A küldemények automatikusan kerülnek a különböző kialakítású konténerekbe

1200 alkalmazott, köztük kétszáz új munkatárs gondoskodik a zökkenőmentes működésről, és még akkor is ilyen nagy számú személyzetre van szükség, ha az elosztóközpont munkamenete nagyrészt automatizált. Önműködő rendszerekkel érik el, hogy a csomagok nemcsak emberi kezet, de egymást se érinthessék továbbításuk közben, ami nagy mértékben csökkenti a sérülés veszélyét. Az állagmegóváshoz az is hozzájárul, hogy az automatika mérsékli a szállítószalag sebességét, amikor a csomag végcéljához, a konténerbe kerül.

Biztonságosabb és zöldebb logisztika

Az új brüsszeli elosztóközpont egyedülállóan képes megfelelni a TAPA A nemzetközi rakománybiztonsági követelményeknek. Mintegy száz méteren húzódnak azok a valós idejű komputertomográfos berendezések összesen kilenc soron, amelyek „fekete dobozaiban” a szállítószalagon lassítás nélkül haladó küldemények átvilágításra kerülnek. Az automatikus vizsgálat révén közel 96 százalékban megállapítható a csomag tartalmának biztonságossága, és csak azt az elenyésző százalékot kell emberi közreműködéssel ellenőrizni, amelyről a számítógépes letapogatás nem ad teljesen megbízható eredményt.

Vezérlőközpontból monitorozzák a létesítmény működését
Vezérlőközpontból monitorozzák a létesítmény működését

A DHL Express világszintű törekvése a környezet kímélése és tevékenységének környezetbarát alapokra való helyezése: 2050-re globálisan zéró emisszióval kíván működni. Az ezt előmozdító lépések a most használatba vett új brüsszeli elosztóközpont esetében is megmutatkoznak. A létesítmény évi 768 ezer tonnával csökkenti a cég szén-dioxid-kibocsátásra vonatkoztatott ökológiai lábnyomát, amit többek között az eddigieknél hatékonyabb szortírozási technikákkal, a teljes épület LED-es megvilágítási megoldásával és jobb szigetelésével, összességében a régi központhoz képesti 20 százalékkal kisebb villamosenergia-fogyasztásával, valamint a mintegy 300 köbméteres esővízgyűjtő tartály kiépítésével és tartalmának célszerű felhasználásával értek el.

Az e-kereskedelem átalakítja a B2B-t (is)

Az új elosztóközpont megnyitásával kapcsolatos események másik központi témája volt, hogy a business-to-business szektor határokon átívelő kereskedelmét hogyan változtatja meg az e-kereskedelem viharos térhódítása. Mára nemcsak a fogyasztói oldalról jelentkezik hatalmas igény az online-felületekről történő vásárlásra (többek között divatcikkek, elektronikai termékek, sportfelszerelések katalógusaiból), hanem a B2B-szektor is erős érdeklődést mutat. Különös kihívás a webes kereskedelemmel szemben, hogy a céges viszonylatokban történő értékesítésnél a B2C-szektorhoz képest lényegesen nagyobb volumenekkel kell számolni, jelentősebb a küldemények értéke, és az üzleti megrendelők sok esetben nagyobb rugalmasságot igényelnek. A kereskedelmi tranzakciók szempontjából napjainkat nevezhetjük a közvetlenség korának, amihez a B2B-szektor összes szereplőjének igazodnia kell – nyilatkozott John Pearson, a DHL Express Europe igazgatója az e-kereskedelemről mint a jövő ipari forradalmának egyik fontos eleméről.

Repülőgépekbe való berakodásra váró konténerek a brüsszeli repülőtéren
Repülőgépekbe való berakodásra váró konténerek a brüsszeli repülőtéren

Az előrejelzések szerint a határokon átnyúló digitalizált adás-vétel összeértéke 2021-re elérheti az 1,2 billió (ezerszer milliárd) dollárt. A DHL és a Cranfield School of Management közös tanulmánya hat olyan alapterületet definiál, amelyek mentén a B2B-szektor szereplői sikeresen kiépíthetik e-kereskedelmi kompetenciáikat. Ezek közé tartozik a digitális infrastruktúra kialakítása, a vevői élmény és a perszonalizáció elmélyítése, integrálódás a vásárlók front-end és back-and folyamataiba, valamint a logisztikájuk szinkronizálása. A DHL Express portfóliójának egyik fontos irányvonala, hogy szolgáltatásaival elősegítse a webes kereskedelmet folytató cégek rugalmasságának, agilitásának, integrálódási képességeinek fokozását.

Virágh Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés