hirdetés
hirdetés

Futuriszt

Zéróemissziós katamaránflotta

A világ benzin- és dízelmotoros vízi járművei jelentős szerepet játszanak a levegőszennyezésben és az éghajlatváltozásban. A közelmúltban derült fény arra, hogyan kínálhat fenntarthatóbb alternatívát a hidrogén. A svéd Green City Ferries AB nem vesztegeti az idejét az új lehetőségek felfedezésével – megrendelést adott le a világ első nagy sebességű, károsanyagkibocsátás-mentes katamaránjára, integrált akkumulátorral és hidrogén üzemanyagcellás rendszerrel: ez a Beluga24.

hirdetés

Forrás: New Atlas
Forrás: New Atlas

A katamaránt a svédországi Green City Ferries szénszálból fogja megépíteni, az Echandia akkumulátorának és üzemanyagcellás meghajtórendszerének integrálásával; utóbbi állítólag kevesebb hidrogént igényel, mint a standard, és ezért jelentős súlymegtakarítást tesz lehetővé. A hajó középen szárnnyal lesz felszerelve, amely a vízből való kiemelkedést segíti majd, csökkentve a légellenállást, hogy a Candela kínálatához hasonlóan javuljon a hatótávolság.

Az Echandia szerint Stockholm hajói adják a tömegközlekedés energiafogyasztásának öt százalékát, ugyanakkor a szén-dioxid-kibocsátásának körülbelül 50 százalékát minden évben, tehát sokat lehet nyerni a zöldebb alternatívák alkalmazásával. Lassan befejeződik a Sea Change komp megépítése, amelyik a világ első kereskedelmi hidrogén üzemanyagcellás kompja. Várhatóan még az idén megkezdi működését San Franciscóban, míg egy másik, történetesen az MF Hydra szintúgy hamarosan útnak indulhat, méghozzá Norvégiában.

A Beluga24 átadása 2022-ben várható.

Fazekas Borbála
a szerző cikkei

(forrás: New Atlas)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés