hirdetés
hirdetés

Évente 6 milliószor döntenek

Pilóták pilótái

Hármas feladat: légiforgalmi irányítás és tájékoztatás, valamint a berendezések üzemeltetése

A HungaroControl hagyományosan és tudatosan innovatív vállalat. Saját maga is fejleszt szoftvereket és berendezéseket, például egy radartesztert a Műegyetemmel közösen. A műszer készen van, ha lesz rá nemzetközi érdeklődés, következhet a gyártás - mondja Szepessy Kornél vezérigazgató.

hirdetés

Évente körülbelül 600 ezer repülőgép veszi igénybe a magyar légteret: halad át rajta, indul el onnan vagy érkezik meg oda. Mivel egy géppel kapcsolatban a légiforgalmi irányítóknak jellemzően 10 döntést kell hozniuk, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat munkatársai egy év alatt durván 6 milliószor döntenek. A vállalatnál rendkívül intenzív munka folyik, még ha az többnyire nincs is reflektorfényben.

Azt szoktuk mondani, hogy a légiforgalmi irányítók a pilóták pilótái. Ők azok, akik a kapitányok munkáját információkkal és utasításokkal támogatják. A léginavigációs szolgáltatások nyújtásához kiváló szakembergárda és korszerű, megbízható berendezéspark szükséges. Mindezt részben saját erőből, részben egyetemi kapcsolataink révén érjük el. A vállalat hagyományosan nagy hangsúlyt fektet az innovációra – fogalmaz Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.

Radar, távközlés és informatika

A vállalat hagyományosan nagy hangsúlyt fektet az innovációra
A vállalat hagyományosan nagy hangsúlyt fektet az innovációra
A léginavigációs szolgáltatások alapvetően három fő tevékenységből tevődnek össze. A légiforgalmi irányítás a repülőgépeket a magas légtérben, a repülőtérről való felszálláskor, a repülőtérre való leszállás közben, valamint a repülőtéri mozgáskor igazítja el, instruálja. A légiforgalmi tájékoztatás az alacsonyabb légtérben zajlik, és a kisgépes repülőknek szól. Tájékoztatáskor – ellentétben az irányítással – a felelősség nem a légiforgalmi tájékoztató vállán nyugszik. Ő csak megfelelő információval látja el a pilótákat, akik saját maguk döntenek lépéseikről, illetve gondoskodnak a szabályok betartásáról. A harmadik tevékenységi kör a léginavigációs szolgáltatásokat támogató berendezések üzemeltetése.

Első helyen említendők a radarberendezések, amelyekkel a repülőgépek nyomon követhetők. Fontos szerepe van a távközlési berendezéseknek is, hiszen a pilóták és a földi személyzet közötti kommunikáció nélkülözhetetlen. Manapság még mindig a szóbeli kommunikáció dominál, ám annak jelentősége – a fedélzetről származó adatmennyiség növekedésével – folyamatosan csökken. Végül, de nem utolsósorban itt vannak az informatikai támogató eszközök, amelyek nélkül ma már elképzelhetetlen a repülésirányítás. Ahhoz, hogy a radarberendezésekről és az egyéb felderítő eszközökről érkező jelek végül megjelenjenek a légiforgalmi irányító képernyőjén, nagyon komoly informatikai támogatás szükséges.

Műszaki érdeklődés, szakirányú végzettség

A fiatal szakemberek előtt nemzetközi karrierlehetőségek is nyílnak
A fiatal szakemberek előtt nemzetközi karrierlehetőségek is nyílnak
„A légiforgalmi irányításhoz és tájékoztatáshoz elegendő az általános műszaki érdeklődés. Egy közelmúltbeli változás értelmében ugyanis nem felsőfokú végzettséghez kötött, hogy valaki légiforgalmi irányítói képzésben vegyen részt. Egy ötszintes felvételikövetelmény-rendszert kell teljesíteni, aminek a második állomása egy bonyolult angol teszt. Maga a képzés rendkívül komoly. A fiatalok – mert szinte kizárólag fiatalok vágnak bele a képzésbe – általában két és fél év alatt szerzik meg a szakszolgálati engedélyt, de ha valakinek több időre van szüksége, tovább is tanulhat – tájékoztat Szepessy Kornél.

A légiforgalmi irányítók képzése teljes egészében a HungaroControlon belül történik. Az oktatáshoz nincs szükség külföldi technikai segítségre vagy gyakorlatra. A műszaki rendszerek üzemeltetéséhez természetesen egész más típusú szaktudás kell. Minden területen adott szakirányú végzettségű mérnökök – elsősorban a radartechnikához és a távközlési berendezések üzemeltetéséhez értő villamosmérnökök, valamint mérnök-informatikusok - és technikusok dolgoznak. A műszaki szakemberek elsődleges forrása a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME). A HungaroControlnak vannak más felsőoktatási intézményekkel is kapcsolatai, ahonnan szintén szívesen látja a frissen végzetteket.

A cikk teljes terjedelemben a Gyártástrend Magazin 2011/4. számában olvasható.

Mallász Judit
a szerző cikkei

hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[89092] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés