hirdetés
hirdetés

Technológia

Napenergiával a Föld körül

Az ABB támogatásával folytatódik a felkészülés a Föld megkerülésére. A program részeként sikeresen teljesítette első útját a Solar Impulse 2 Dél-Svájcban, ami mérföldkőnek tekinthető annak a célnak a megvalósításában, hogy a repülőgép kizárólag napenergia-meghajtásra támaszkodva jövőre elsőként kerülje meg a Földet. 

hirdetés

A Solar Impulse team gépének egy kisebb változata tavaly már repült 24 órás üzemmódban, mialatt óceántól-óceánig átrepülte az Egyesült Államokat. Az A380-as Airbus-énál nagyobb szárnyfesztávú, és több mint 17 ezer napelemmel felszerelt Solar Impulse 2 közelgő, 2015-re tervezett útja ismét arra kívánja felhívni a figyelmet, hogy a tiszta, megújuló technológiák meghatározó szerepet tölthetnek be a jövő közlekedési és energetikai rendszereinek működésében.

A nagy ívű vállalkozás mögött két vállalkozó szellemű férfiú áll: Bertrand Piccard, aki tagja volt annak a csapatnak, amely 1999-ben hőlégballonnal elsőként kerülte meg a Földet leszállás nélkül, és társa Andre Borschberg, aki tavaly az első Solar Impulse repülővel kelt át Amerika felett. Az előzetes tesztek alapján a két pilótáknak komoly fizikai és pszichológiai terhelést kell majd elviselni az öt napon át, éjjel-nappal tartó repülés során.

Bertrand Piccard-nak és André Borschberg-nek, a Solar Impulse társalapítóinak és pilótáinak, nem áll majd módjában, hogy a napenergiára támaszkodó, Föld körüli repülésük során bekapcsolják a robotpilótát, a Solar Impulse 2 ugyanis nem rendelkezik ilyen eszközzel. A pilótafülke méretére (3,8 négyzetméter) talán azt is mondhatnánk, hogy elég nagy és kényelmes, de tudni kell, hogy a fülke nem túlnyomásos, és a hőmérséklet -40°C és +40°C között fog ingadozni. Mindkét pilóta 2-3 órát tud majd aludni egy 24 órás időtartam során.

Tekintettel az előbb felsoroltakra, cseppet sem túlzás azt állítani, hogy Bertrandra és Andréra nagyon komoly fizikai és pszichológia kihívás vár. Hogyan fognak megbirkózni az alváshiánnyal és a szélsőséges hőmérséklettel a 35 ezer kilométeres utazás során? A nagyfokú hőmérsékletingadozás talán könnyebben megoldható technológiai feladatnak számít, mivel a pilótafülke vázát nagy sűrűségű hőszigeteléssel védik. Azonban az alváshiányból eredő fizikai és pszichológiai kihívás már teljesen más nagyságrendű problémát jelent. A két pilótának meg van a módszere arra, hogy miként érje el gyorsan a mély alvás állapotát, ami nélkülözhetetlen a tartós, magas összpontosítási szint fenntartásához.

Fejléc
– A Solar Impulse és az ABB a tiszta energiatechnológiák alkalmazására szeretné motiválni az embereket. Az ABB és a Solar Impulse – közös eredményeink érdekében – olyan kulcsfontosságú technológiai megoldások fejlesztésén fog együttműködni, mint a teljesítményelektronika területe - jelentette ki Andre Borschberg, a Solar Impulse társalapítója és vezérigazgatója.
 
A svájci székhelyű ABB-t globális piacvezető vállalatként tartják számon a megújuló energiaforrások alkalmazásának, a fenntartható közlekedés és az energiahatékonyság fejlesztésének területén. A vállalat a világ második legjelentősebb napelemes invertergyártója és a szélenergia-szektor egyik legnagyobb beszállítója.
(forrás: ABB/GyártásTrend)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés