hirdetés
hirdetés

Élelmiszeripari innovációk Covid-19 idején

Meghökkentő kaja-tech ötletekkel az új normalitásért

Lassan egy éve, hogy velünk van, és már jól látszik, hogy a kezdetben alábecsült, majd az elmúlt hónapokban egyre jobban kiismert, meglehetősen kemény ellenfélnek bizonyuló kórokozó nem fog egyhamar eltűnni a Földről. A már több mint 1,15 millió halálos áldozatot követelő világjárvány társadalmi és gazdasági hatásait elemezve egyre inkább azt sugallják a szakértők, kutatók, hogy korábban soha nem látott mértékben kell alkalmazkodni a megváltozott életkörülményekhez, adaptálódni egy új normalitás kereteihez.

hirdetés

Az "új normalitás" viszonylag új fogalom: először Robert A. Heinlein használta egy 1966-os sci-fijében, és a populáris irodalomból a kétezres évek elején ment át a köztudatba, akkor elkezdték széles körben használni a madárinfluenza-járvány majd a rákövetkező gazdasági világválság okozta mély, elhúzódó változások leírására. A fogalom azt a nyugvópontra jutott állapotot jellemzi, amit a társadalom (vagy a gazdasági élet) egy súlyos áldozatokkal járó, kiterjedt krízis túlélése után ér el, radikálisan megváltozott egyéni és közösségi viselkedési normákat követelve a társadalom tagjaitól.

2020 második felére az új normalitás végleg beköltözött szinte mindenhová: iskolákba, éttermekbe, közhivatalokba, boltokba, gyárakba és otthonainkba. A Kansasi Egyetem társadalom-egészségügyi kutatói szerint a koronavírus-járvány miatt a világ népességének nagy része kénytelen lesz új életvitelt kialakítani, és nemcsak a pandémia idejére, de az azt követő, jelenleg beláthatatlan időszakra is. Ugyanis a társadalmi távolságtartás, a szájat és orrot is takaró maszk viselése, a kézfogások, ölelések, puszik és csókok korlátozása a fő fegyver a cseppfertőzéssel, sőt kilégzéssel is hatékonyan terjedő vírusok ellen, és lesz még akkor is, ha rendelkezésre állnak majd a jelenleg rohamtempóban fejlesztett, immunitást ígérő oltóanyagok.

Izgalmas vagy meghökkentő újítások

Akadnak azért jó hírek is a pandémiával kapcsolatos információáradatban, köszönhetően, hála az emberi találékonyságnak, a kollektív tudást kiaknázni képes innovatív elméknek. Így van ez az élelmiszeriparban, a vendéglátásban is: a világjárványnak köszönhetően idén egész sok figyelemreméltó, izgalmas vagy meghökkentő technológiai, üzleti újítást láttunk. A COVID Innovations nevű, a járvánnyal kapcsolatos újításokat monitorozó kezdeményezés weboldalán már több mint ezer Covid-innováció gyűlt össze 23, és a legtöbb újító ötlet az egészség-fitnesz (209), média-szórakozás (165) után az élelmiszer- és italgyártás kategóriájában sorjázik, a cikk írásának idején 157 bejegyzéssel.

A Covid Innovations elemzése szerint a termékek és szolgáltatások pandémiás piacán azoknak az innovatív üzleti szereplőknek van esélyük a túlélésre, akikre kellően agilis gondolkodásmód és stratégiai rugalmasság jellemző. A célvezérelt gondolkodásmód segít gyorsan és jobban átlátni a rendkívüli járványhelyzet szülte kihívásokat, amivel a gyártók és szolgáltatók, de leginkább a fogyasztók kénytelenek szembenézni, és ez végső soron közelebb tudja hozni őket egymáshoz, nagyban segítve a lokális közösségek igényeinek kielégítését, valóban értelmes, hasznos termékeket és szolgáltatásokat kínálva a fogyasztóknak. A Covid Innovations szerint a megújulásra képes cégek, vállalkozások akkor lehetnek igazán sikeresek, ha töretlenül bíznak a jobb jövőben, képesek az új körülményekben rejlő lehetőségekre fókuszálni, ha nem bénítják meg őket a váratlan események, és nyitottak a technológiai újításokra, miközben ötletesen gazdálkodnak a gyakran szűkös vagy éppenséggel pont hogy feleslegessé váló erőforrásokkal, radikálisan új, olykor meghökkentő megoldásokkal előrukkolva.

Kávéfilterből arcmaszk

Nehéz lenne a több mint másfélszáz élelmiszer- és italgyártó innovációból az összes igazán izgalmast szemlézni, ezért csak hármat emelnénk itt ki, arra bíztatva az olvasót, hogy bátran böngéssze át a Covid Innovations vonatkozó kategóriáját.

  1. Az Etihad Airport Services catering cége 2020-ban gyakorlatilag a működésképtelenség szélére került, mivel a határok és repülőterek lezárása miatt a földön maradtak a repülőgépek, utasok híján nem volt kiknek a cég termékeit felszolgálni. Az EAS Catering végül sikeresen alkalmazkodott a helyzethez: kormányzati, üzleti és civil szervezetek megrendelésére elkezdett ételt készíteni és szállítani karanténban lévő embereknek és a Covid-19 elleni harc frontvonalában dolgozó egészségügyi dolgozóknak.
  2. Egy kávészűrőket gyártó német cég, a Melitta Group gyártósorai egy részét arcmaszkok készítésére állította át idén, gyorsan reagálva a járvány felfutása idején mutatkozó védőeszközhiányra. A kávéfőző filterekhez használt zaccszűrő anyag ugyanis tökéletesen megfelelt a járványügyi sztenderdeknek is, és némi áttervezés után heti szinten milliós nagyságrendben volt képes a cég a maszkok iránt mutatkozó keresletet kielégíteni.
  3. Egy argentin kézműves sörüzem és egy ginjéről híres szeszfőzde összefogott, hogy a kórházakban jelentkező fertőtlenítőszer-hiányt közös erővel csökkentsék. A Mar del Plata-i BrewHouse és a La Restinga termelőkapacitásuk jelentős részét tiszta etilalkohol gyártására állították át, a BrewHouse-ban főzött sok ezer liter sörből a Restinga desztilláló berendezéseivel állítottak elő orvosi minőségű alkoholt.

Cikkünk eredetileg a Food Techline 2020 kiadványunkban jelent meg.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés