hirdetés
hirdetés

Futuriszt

Indulhat az első kereskedelmi hidrogénrepülés?

A hidrogénrepülés úttörője, a ZeroAvia bejelentette eddigi legnagyobb zéróemissziós hidrogénmeghajtású repülőgépét: egy 76 üléses utasszállítót, amelyet az Alaska Airlines társasággal közösen épít. A vállalat reményei szerint a gép 2023-ban már fel is szállhat – s várhatóan szorosan követi majd a London és Rotterdam közötti kereskedelmi járata 2024-ben.

hirdetés

Ezek a forradalmi járatok a London és Rotterdam közötti 320 kilométeres távolságot fogják lefedni 19 utasszállítói kapacitással, és jelenleg úgy tűnik, hogy ezek lesznek a világ első kereskedelmi, nemzetközi hidrogénjáratai. Jelentős lépés ez, mivel a légi közlekedési szektornak égető szüksége van hidrogénmeghajtású gépekre, ha el akarja kezdeni a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítését.

A ZeroAvia azt is bejelentette, hogy együttműködik az Alaska Air Grouppal egy hatalmas, 76 üléses hidrogénmeghajtású utasszállító repülőgép kifejlesztésében, amely jelentősen nagyobb, mint a 40 üléses Dash-8, amelyen a Universal Hydrogen dolgozik, vagy a 40 üléses Dornier 328, amelyet a H2Fly és a Deutsche Aircraft fejleszt.

Az új repülőt, egy De Havilland Q400 gépet utólag a ZeroAvia eddigi legnagyobb, ZA2000 nevű hidrogén hajtásláncával szerelik fel, és konfigurációtól függően 2-5 MW teljesítményre képes. „Jövőre várható a gép első tesztje, az első repülésre pedig valószínűleg 2023-ban kerül sor” – ígérte Val Miftakhov, a ZeroAvia munkatársa.

Forrás: New Atlas
Forrás: New Atlas

A standard felszereltségű Q400 akár 90 utas szállítására is képes, egy üzemanyagtartállyal pedig akár 2040 kilométeres (1268 mérföld) hatótávolságot is teljesíteni tud. A hidrogénes változat 76 utast szállít, céltávolsága pedig megközelíti a 800 kilométert (500 mérföldet). Habár bizonyos kompromisszumok elkerülhetetlenek, egy ilyen repülőgép mindenképpen hozzá fog járulni a szén-dioxid-mentességhez számos népszerű légi útvonalon, ahol lehetőség van hidrogén-utántöltő létesítmények kiépítésére.

Annak érdekében, hogy ez a hatótávolság közelebb kerüljön a fosszilis tüzelőanyaggal működő status quóhoz, a ZeroAviának nagyobb sűrűségű üzemanyagra kell áttérnie, kriogén folyékony hidrogén formájában, és a vállalat ezzel párhuzamosan egy folyékony hidrogén hajtásláncon dolgozik, amelyet a tervek szerint jövőre kíván tesztelni.

Még gyerekcipőben jár a projekt, de a zöld hidrogén szinte az egyetlen technológia, amely megfelelő hatótávolságot ígér zéró kibocsátás mellett a kereskedelmi repülőgépek piacán.

Fazekas Borbála
a szerző cikkei

(forrás: New Atlas)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés