hirdetés
hirdetés

Az elektromos autók jövője

Hónapokig töltés nélkül

A Lightyear, egy napelemes elektromos járművek gyártásával foglalkozó holland cég bejelentette, hogy 20 sikeres tesztet teljesített napelemes elektromos autója, a Lightyear One.

hirdetés

Céljuk, hogy olyan autót fejlesszenek ki, amely akár hónapokat is is kibír anélkül, hogy töltőállomáshoz kéne csatlakoztatni - ezzel nagymértékben növelve a jármű fenntarthatóságát és tulajdonosa szabadságát.

Összpontosítanunk kell a napelemes autókra való átállásra

 A Lightyear honlapján található számok alapján nem is vagyunk olyan messze a nagy hatótávolságú SEV-ktől (solar electric vehicles, vagyis napelemes elektromos járművek), mint azt egyesek gondolnák. A vállalat azt állítja, hogy első modellje háromszor kevesebb energiát fogyaszt, mint bármely jelenleg forgalomban lévő elektromos jármű.

Hoefsloot szerint a Lightyearhez hasonló startup cégek mellett már a hagyományos autógyártók is kezdenek felfigyelni a napenergia lehetőségeire. A hagyományos autógyártók közül például a Hyundai is már napelemes tetővel felszerelt autókban gondolkodik.

Forrás: Interesting Engineering
Forrás: Interesting Engineering

A Lightyear modelljét évente csak egyszer vagy kétszer kell majd tölteni

Az egyik legnagyobb akadály az SEV-k tömeges forgalomba kerülésével kapcsolatban az, hogy a napelemek jelenleg 20-35 százalékos hatásfokkal működnek, vagyis több panel hozzáadására lesz szükség, ami növeli a jármű súlyát és költségét.

„A napenergia függetlenséget kínál: a tulajdonos egyszerűen leparkolhatja autóját, és jármű már töltődik is. A napelemek egyre olcsóbbak, és tiszta, ingyenes energiát biztosítanak" - mondta Hoefsloot. „Célunk, hogy 15 éven belül olyan autót biztosítsunk, amelyet évente egyszer vagy kétszer kell csak töltenie egy átlagos európai sofőrnek.”

Júliusban a Lightyear pályateszteket végzett, amelyek kimutatták, hogy a Lightyear One prototípusa 709 kilométert képes megtenni egyetlen töltéssel. A közelmúltban, október 18-án pedig a cég újabb teszteket végzett, hogy megbizonyosodjon a Lightyear One megbízhatóságáról. A tesztek során valós körülményeket igyekeztek reprodukálni az eredmények hitelessége érdekében.

Valószínűleg távol vagyunk még attól, hogy nagy hatótávolságú SEV-ket lássunk az utakon. Azonban mivel Kanada és hasonló országok, 2035-re bejelentették a belső égésű motoros autók betiltását, a napenergia nyújtotta szabadság hosszú távon nagy segítséget nyújt majd.

Forrás: Interesting Engineering
Forrás: Interesting Engineering

Fazekas Borbála
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés