hirdetés
hirdetés

Fejlesztés

Felröppent az eFusion

Műrepülésre képes, kétüléses kategóriában a világon az első elektromos meghajtású repülőgépet mutatott be a Siemens Matkópusztán. 

hirdetés

Meglehetősen ritka dolog, hogy egy terméket bemutató eseményen az ember valamelyest együtt tud érezni a beszédet tartó döntéshozók lelkesedésével. A Magnus Group–Siemens együttműködés keretében megszületett eFusion repülőgép szeptember 28-ai bemutatója ezen ritka esetek közé tartozott.

Miért különleges a gép?

Első ránézésre nem sok különlegességet rejtett az eFusion, sőt, a mellette kiállított külsőre vele teljesen azonos, ámbár hagyományos meghajtású gép csak kiemelte, hogy itt a burkolat alatt kell keresni a felhajtás okát. Természetesen a gép nevébe rejtett „e” betű és a zöldes dekoráció könnyen kitalálhatóvá teszi a speciális megoldás mibenlétét: ez egy teljesen elektromos meghajtású repülőgép. Műrepülésre képes, kétüléses kategóriában a világon az első.

Nem a matkópusztai repülőtéren tartott bemutató volt az új gép első repülése. Ezt megelőzően már egyszer, szűkebb körben felszállt azonos helyszínen, illetve hivatalosan is bemutatkozott a nemzetközi közönségnek az Aero 2016 szakkiállításon.

Külsőre csak a dekoráció különbözteti meg az Efusiont robbanómotoros társától
Külsőre csak a dekoráció különbözteti meg az Efusiont robbanómotoros társától

„Made in Kecskemét”

Kecskemét város polgármestere, Szemereyné Pataki Klaudia a fenti címkét aggatta a termékre. A Magnus ugyanis egy méretét tekintve kicsi, ambícióit, eredményeit illetően azonban annál nagyobb, kecskeméti központú cég. Az ő megoldásuk, a Fusion 212 képezi az eFusion alapját is, amely külsőre teljesen azonos az új fejlesztéssel, meghajtásában és az akkumulátorok tárolásához szükséges tér kialakításában különbözik csak attól. Az eredeti Fusion 212 azért is jó alapja az elektromos megoldásnak, mert egy sikeres, jól értékesíthető és bevált modellről van szó.

2014 óta a Magnus és a Siemens együtt dolgozott a repülőgépen: a meghajtás elsősorban az elektronikai kérdésekben jártas német vállalat részéről érkezett, míg a Magnus a géptest ehhez megfelelő átalakítását, illetve a gyakorlati tesztelést végezte, folyamatosan alakítva az eredeti Fusionon alapuló modellt.  Kiemelt fontosságú volt a projekt sikerében a folyamatos, kétoldalú kommunikáció a két cég csapatai között.

A matkópusztai repülőtéren mutatták be az eFusiont
A matkópusztai repülőtéren mutatták be az eFusiont

Már-már termék

A hajtómű kiállított változata
A hajtómű kiállított változata
Az elektromos meghajtású autók, buszok körül meglévő legnagyobb dilemma, a hatótáv természetesen itt is felmerül. Egy feltöltéssel jelenleg nagyjából fél órát tud a levegőben eltölteni a gép. A bemutatón hozzávetőleg tíz-tíz percet repült a jármű, két felszállás között bemutatva azt a megoldást, amely tompíthatja hatótávból fakadó kellemetlenségeket: a gépben lévő lemerült akkumulátorcsomagokat pár perc alatt könnyen ki lehet cserélni frissen töltött darabokra. Az akkumulátorcsomagban ceruzaelem méretét alig meghaladó hengerekből található hozzávetőleg 1200 darab. Ez ugyan nem növeli meg a hatótávot, azonban lehetővé teszi a gyors ismételt felemelkedést a leszállás után. A bemutató tanulsága szerint maga a csere rendkívül gyors, és két ember által pár perc alatt elvégezhető, ezért különösen praktikus a fejlesztés jelenlegi formájában.

Mindemellett a gyártó is tisztában van a hatótávból fakadó hátrányokkal, így folyamatosan dolgoznak annak növelésén. Jelenlegi keretei között a járművet elsősorban vészhelyzeti oktatásban lehet felhasználni. Fenntartási költségei már most lényegesen alacsonyabbak, mint a hagyományos meghajtású gépeké.

Szövetségesek

Az eFusion fejlesztésében a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala is partner volt. Folyamatos kapcsolattartás révén biztosították, hogy a fejlesztés már az elkészülés pillanatában megfeleljen a biztonsági előírásoknak, és jó reményekkel vághasson bele az egész Európai Unióra kiterjedő engedélyeztetési eljárásnak.

Az engedélyeztetés kulcskérdés a modell jövőjével kapcsolatban. A tervek szerint ugyanis az eFusion valóban forgalomba kerül majd mint vészhelyzeti kiképzőgép, egyesítve az elektromos hajtásból eredő költséghatékonyságot és az eredeti Fusion 212 által képviselt értékeket: ilyen többek között az egymás mellett elhelyezkedő két ülés, amely lényegesen könnyebbé teszi az új pilóták oktatását.

A Magnus idei év szeptemberében kötött megállapodást a kínai Tianshan Industrial Group képviselőivel, melynek keretében megalakult a Magnus Aircraft China vegyesvállalat. A tervek szerint ez mind Kecskeméten, mind Kínában munkahelyeket teremt, hiszen a gépeket alapvetően Kecskeméten gyártják, de Kínában szerelik majd készre. A megállapodás egyelőre a robbanómotoros Fusion 212 gyártására és exportjára illetve egy pilótakiképző centrum létrehozására vonatkozik. A tervekben szereplő gép legyártása is komoly vállalás, azonban e mellé a Magnus reményei szerint két év múlva már az eFusion is exportálható késztermék lesz.

Kiss András
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[195181] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés