hirdetés
hirdetés

Az Arris Composites és az Airbus közösen dolgozik a kabinkonzolok súlycsökkentésén

A projekt célja a légi közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás drasztikus csökkentése a topológiai optimalizálás és a repülőgépeken használt fémkonzolok pótlására szolgáló fejlett kompozitok felhasználásával.

hirdetés

Az innovatív Arris Composites kaliforniai gyártócég és a francia Airbus repülőgépgyártó vállalat új, közös kutatási projektet mutat be, amely a kabintartók gyártására összpontosít. A projekt célja a légi közlekedés kibocsátásának jelentős csökkentése az innovatív gyártási módszerek és anyagok, köztük a kompozitok felhasználásával.

Az Arris szerint egy fém tartóalkatrész (220 gramm) topológilag optimalizált, 3D-ben igazított folytonos szálas kompozit alkatrészre (50 gramm) történő cseréje több mint 75%-os súlymegtakarítást jelentene. Ez nagymértékű üzemanyag-megtakarítással is járna, mivel több száz ilyen konzol is része egyetlen repülőgépnek. Például évente 100 legyártott repülőgép 500 tartóval együtt összesen 50 000 könnyebb tartót tenne ki súlyban, ami 113 millió tonna üzemanyag-megtakarítást és a szén-dioxid kibocsátás 357 millió tonnával történő csökkenését eredményezné.

Kompozit tartóelem, Forrás: Arris Composites, Airbus
Kompozit tartóelem, Forrás: Arris Composites, Airbus

„Az Airbus a tisztább és fenntarthatóbb légiközlekedés felé vezető úton halad, és ennek megváltoztatásához jelentős hatást és gyakorlati alkalmazást igénylő, innovatív ötletek feltárása szükséges” – nyilatkozta Bastian Schäfer, az Airbus innovációs menedzsere.

„A repülőgépek tervezésének és gyártásának módja jelentősen megváltozik az Arris-hoz hasonló feltörekvő technológiai vállalatok miatt, akik osztják, és lehetővé teszik a környezetkímélő légi közlekedésről alkotott elképzelésünket. Tudtuk, hogy a biomimikri, a topológia optimalizálása és a fejlett kompozitok jelentik a jövőt, az Arris pedig segít nekünk összehozni ezeket a tervezési és anyagideálokat a repülés jövőjének megalkotásához".

Az Arris Composites megjegyzi továbbá, hogy az additív gyártás (additive manufacturing, vagyis AM) és a nagy sebességű préselési folyamatok kombinációját alkalmazó additív fröccsöntési technológia nagy hatással lesz a cserealkatrészekre és a jövőbeni repülőgép-szerkezetekre, bizonyítva, hogy lehetséges a szén-dioxid kibocsátás csökkentése. Az Airbus maga is elkötelezett az ehhez hasonló technológiai utak feltárása mellett, hogy támogassa a jövő generációi számára fenntarthatóbb légiközlekedési elképzeléseit.

Fazekas Borbála
a szerző cikkei

(forrás: Composites World)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés