Információtechnológia

Áramvezető fonalat fejleszt a Google

Nemsokára a kisestélyinket, illetve zakónkat tapogatva léphetünk kapcsolatba a környezetünkben fellelhető számítógépes eszközökkel. Még jobban behálóz minket az internet?

hirdetés

Újabb méretes fába vágja fejszéjét a Google Fejlett Technológiával és Projektekkel (Advanced Technology and Projects — ATAP) foglalkozó csapata. Az új vállalkozás lényege, hogy a technológiai óriás a leghétköznapibb tárgyakba, anyagokba és ruhákba is észrevétlenül be kívánja csempészni a számítógépeket. A pulóverek, kabátok és a legszokványosabb bútorok a kaliforniai világcég módszerével érintőpadekhez és gombokhoz hasonló, interaktív felületekké vedlenek át. A tárgyak egyenesen az őket alkotó anyagokból, nem pedig terjedelmes műanyag vagy fém alkatrészekből fogják beszerezni az információt, melyet aztán kis teljesítményű wifin a közelben található okostelefonokra és számítógépekre azonmód tovább is küldenek.

Project Jacquard (Forrás: Google)

A számítási teljesítménnyel „felruházott” öltözékhez a Google mérnökeinek áramvezető fonállal először is kell teleszőni a göncöket. A Project Jacquard keretében kifejlesztett cérna ultravékony fémötvözeteket és hétköznapi, szintetikus fonalakat (pamut, poliészter, selyem) elegyít a komputerizált hacukák kialakítása érdekében. A végeredmény egy olyan erős fonal, amely a hétköznapi öltözékünkben és a lakberendezési tárgyakban is egyaránt felhasználható. Az egyik fő törekvés, hogy a szövet hagyományos társaitól gyakorlatilag megkülönböztethetetlen legyen.

A működéshez persze az „áramfonalas” dresszeket meghajtó számítógépekre is szükség van. Ezek a tervek szerint nagyjából gomb nagyságú szerkezetek állítólag különböző érintésalapú interakciók és egyéb gesztusok felismerésére is képesek lesznek. Az érzékelők által befogadott utasítások a szándékok szerint később vezeték nélküli réven egy közeli mobiltelefonon vagy egyéb eszközön fognak kikötni.

A szövetekbe varrt áramvezető anyagok ötlete nem újkeletű, viszont az egész technológiát a Google sokkal szokványosabbá kívánja tenni. A cég emiatt nem kisebb divatmárkákkal „szövetkezik”, mint a Levi’s, hogy aztán hamarosan a legtrendibb ruhákról köszönjön ránk vissza az eljárás.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Popular Science)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés