hirdetés
hirdetés

Repülés

A jövő légi közelharcaihoz nem lesz szükség pilótákra

Manapság már több mint 80 nemzet használ személyzet nélküli légi rendszereket.

hirdetés

Az amerikai légi fölény sokáig az Egyesült Államoknak az [ellenséghez viszonyított] technológiai fejlettségének volt köszönhető. Nagy sebességű lopakodásra tervezett kialakításával, fejlett avionikájával és integrált számítástechnikájával az ötödik generációs F-35 Lightning II éppen ezt a pozíciót volt hivatott megőrizni az Egyesült Államok és szövetségesei számára. A gond az (a folyamatos túlköltekezések, működési hibák és késések tömkelege mellett), hogy a többi ország már nincs annyival lemaradva. A kínai J-31 Gyrfalcon 1 már nem csak kinézetében, de sebességében és csapásmérő képességeiben is emlékeztet az F-35-re. Az orosz T-50 PAK FA ötödik generációs, sugárhajtású vadászgép adottságaiban már az amerikai F-22-vel vetekszik. Minél több ország közelíti meg a technológiai határvonalat, az egyikőjük által megszerzett előny is értelemszerűen annál jobban csökken. A katonai tervezők éppen ezért újabb határvonalat keresnek maguknak, amelyet mostanában talán a személyzet nélküli repülőgépek fémjeleznek a legjobban.

Manapság már több mint 80 nemzet használ pilóta nélküli légi rendszereket vagy drónokat, és már feljövőben van a következő generáció is. Sugárhajtású, önműködő és légi harcokra képes járművekről beszélünk. Az amerikai haditengerészet X-47B kódnevű repülője már túl van néhány, anyahajókon elvégzett, pilóta nélküli landoláson, az Egyesült Királyság BAE Systems nevű cégének Taranis nevű gépe pedig a lopakodó rajtaütésekre szakosodott. Kína is három „drónos” légicsapásprogram kivitelezésén fáradozik.

Az X47B (Forrás: Wikimedia Commons)

Nem lopakodó vadászgép. Lopakodóvadász gép.

A népes ország hadvezetése egyébként állítólag 2014 vége vagy 2015 eleje környékén tesztelte szupertitkos, Divine Eagle nevű repülőgépét. A kiszivárgott rajzok szerint különleges, duplatestű kialakítása a gép számára legfeljebb hét, különböző típusú radar szállítását teszi lehetővé. Az érzékelők ilyen szintű egyvelege a lopakodó repülőgépeket (pl. az F-35) már nagy hatótávolságból is észlelni, illetve hatástalanítani tudja.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Popular Science)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés