hirdetés
hirdetés

Képzés

Robotika az oktatásban és a tudományban

Az oktatáshoz használt eszközök a ceruzától a számológépekig, majd a személyi számítógépekig jutottak, most pedig megjelentek a robotok. Az eszközök tehát már megvannak, de hogyan elégítsük ki velük tudásvágyunkat?

hirdetés

Az egyre élesebb versenyhelyzetet teremtő globális gazdaság kiszolgálása fontos céllá vált az oktatásban az egész világon. Az Egyesült Államokban és más országokban számtalan STEM, azaz tudományos, technológiai, mérnöki és matematikai kezdeményezés működik. Az alapelv szerint a tanulás akkor valósul meg, amikor a tanulóknak lehetőségük nyílik felfedezni a tudomány alapjait, mégpedig interaktív projekteken keresztül.

A STEM-módszer szerint a tudomány alapelveinek feltárása után könnyebb megérteni, hogy miként használhatjuk a tervezői munkát és a gépeket környezetünk fejlesztésére. A matematikai és tudományos oktatásban szintén jelen volt a fejlődésre való igény az elmúlt évtizedekben, aminek eredményeként az oktatáshoz használt eszközök a ceruzától a számológépekig, majd a személyi számítógépekig jutottak, most pedig megjelentek a robotok.

Verseny a javából

1998-ban számos új televíziós közvetítési lehetőség nyílt meg, és olyan műsorok kerültek a képernyőre, amelyekre korábban nem volt példa. Nagy-Britanniában például bemutattak egy robotharcokról szóló műsort, ahol távvezérelt robotok vívtak „életre-halálra” menő csatát. A show azonnali sikert aratott, és több mint 150 adást élt meg. Ezt követte 2000-ben az amerikai BattleBots, amely szintén több mint száz részig jutott. Mindkét műsornak hatalmas szerepe volt abban, hogy a robotok ma már nemcsak gyárakban használt berendezések, hanem bárki számára hozzáférhetők. A nagy izgalommal várt és követett versenyeknek egyre nagyobb rajongótábora lett, és sokszor tíz év alatti gyermekek is részt vettek a robotépítésben. Az ismét műsoron lévő Robot Wars és BattleBots csatáit több mint 150 országban közvetítik.

Az 1992 óta megrendezésre kerülő FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology – a tudomány és a technológia inspirálásáért és elismeréséért) robotikai verseny a világ legnagyobb nemzetközi robotikai/tudományos eseménye, amelyet középiskolás korú gyermekek számára írnak ki. A FIRST lehetőséget ad a diákoknak, hogy robotokat tervezzenek és építsenek, majd különböző versenyszámokban vegyenek részt velük. Ezekben a megmérettetésekben a csapatok a mérnöki képességeiket felhasználva igyekeznek megoldást találni valós problémákra. A RoboRave International egy másik nemzetközi robotépítő verseny, a Nemzetközi Robotlabdarúgó-szövetség (FIRA) és a Robotolimpiai Világszövetség (WRO) szervezésében.

Igen népszerűek a fiataloknak kiírt robotikai versenyek (forrás: RS)
Igen népszerűek a fiataloknak kiírt robotikai versenyek (forrás: RS)

Az osztálytermekben a robotikai oktatási eszközök iránti igényre jó hatással van, hogy csökkenő áruk miatt ezek egyre inkább hozzáférhetővé válnak. A legtöbb tanuló a programozható vezérlővel rendelkező többtengelyes robotokat kedveli a leginkább. A korai osztálytermi képzéseken szerzett képességek és a technológiák „megérzése” rengeteget segít a későbbi egyetemi hallgatóknak, mérnököknek és tudósoknak abban, hogy robotikai automatizálási megoldásokat fejlesszenek ki a gyártóüzemek és a k+f-laboratóriumok számára.

Robotok a laboratóriumban

A középiskolai tudományos és műszaki oktatás mellett a robotok szintén szerves részei lettek az akadémiai és vállalati k+f-laboratóriumoknak. A k+f-munka sokszor fárasztóvá válhat a gyakran ismétlődő, nagy pontosságot igénylő feladatok miatt, amelyek ugyanakkor elengedhetetlenek a megfelelő tudományos eredmények eléréséhez. A laboratóriumi robotika leggyakrabban a biológiai és kémiai laborokban van jelen. Legfőbb előnyei közé tartozik a jobb megismételhetőség, hiszen az automatizált rendszerek minimalizálják a mennyiségekben és a fizikai feldolgozásban jelentkező különbségeket. A hátráltató emberi tényezők (például a személyzet kiválasztásával és koordinálásával töltött idő) csökkennek, a laboratórium produktivitása pedig növekszik. A hatékonyságbeli javulást a selejtképződés csökkenése is elősegíti. Emellett azáltal, hogy robotok kezelik a veszélyes vegyületeket, az emberi dolgozók biztonsága is javult. Végezetül pedig az automatizált robotok laboratóriumi alkalmazása lehetőséget biztosít a képzett személyzet és a tanulók számára, hogy kizárólag a kutatásra koncentráljanak az időigényes ismétlődő feladatok helyett.

Moduláris felépítésű robotkarok a Robolink-sorozatban
Moduláris felépítésű robotkarok a Robolink-sorozatban

Többtengelyes karos és állványos robotok

Az RS Components számos, a kínálatában szereplő termékkel támogatja az oktatási és a tudományos közösségeket. Az Igus által gyártott Robolink D egy kiváló eszköz az oktatási és k+f-alkalmazások számára. A berendezés az asztali karos robotok egy újragondolt változata. Moduláris felépítésének köszönhetően a diákok létrehozhatják saját robotkarjukat, a projektjüknek megfelelő egyedi igényekre szabva. A Robolink D könnyedén felszerelhető a szükséges mennyiségű tengellyel, és további tervezési szabadságot is nyújt. Tervezési rugalmassága olyan költséghatékony robotkarmegoldást kínál az osztálytermek és a laboratóriumok számára, amellyel minden feladat megoldható. Gyártójának Robolink termékvonala mellett az RS Componentsnél az ST Robotics többtengelyes asztali robotkar is elérhető: a kicsi, de gyors, pontos és megbízható asztali robotkar a legnehezebb feladatok és a legnagyobb egységek kezelésére is képes, mindezt a versenytársak árának töredékéért.

Állványos asztali robotmegoldás
Állványos asztali robotmegoldás

Az állványos típusú robotok alternatív megoldást nyújtanak a laboratóriumon belüli ismétlődő munkák elvégzésére. A koordinátarendszer-beli mozgási megoldást kínáló állványos robotok a leggyakrabban használtak a laboratóriumokban, különösen az automatizált folyadékkezelő munkaállomások esetén. Az Igus Drylin E állványos asztali megoldásokkal gyorsan és pontosan automatizálhatók a feladatok, ami alacsonyabb költségeket és rövidebb gyártási időt eredményez.

Az RS is színre lépett a robotikai piacon azáltal, hogy számos oktatási, kollaboratív és ipari robottal egészítette ki a kínálatát, beleértve a robotkészlet-alkatrészeket, az önálló és a programozható asztali robotokat, a robotokhoz való pótalkatrészeket és az egyéb kiegészítőket. A robotkínálatot számos ipari alkatrész bővíti, legyen szó fényvédelemről, tápegységekről, motorokról, vezérlőkről, PLC-kről, érzékelőkről, pneumatikus és teljesítményátviteli alkatrészekről.

Az RS Components robotikai termékeinek teljes kínálata itt található.

(forrás: RS Components/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés