hirdetés
hirdetés

Hogyan vehetik ki a részüket az iparvállalatok a környezetvédelemből?

Zöldülő gyárak

A lakossági cselekvéseken túl az ipari fenntarthatóság is elengedhetetlen a bolygónk védelmében.

hirdetés

Csak egy van belőle. Olyan sok mindenre mondjuk, és olyan sokszor mondjuk pótolható dolgokra. Viszont amikor a Földről beszélünk, teljesen helytálló az állításunk. Nehéz a jelenkorban érzelemmentesen fogalmazni a környezetvédelem kapcsán, ugyanis mára mindannyian a saját bőrünkön tapasztaljuk – lakhelytől, foglalkozástól, életkortól és anyagi helyzettől függetlenül – a klímaváltozás és a környezetszennyezés következményeit. A hulladékcsökkentés és a környezetterhelés visszaszorítása pedig ma már nemcsak a lakosság körében trend: egyre több vállalat áll ki a Föld védelme mellett és tesz lépéseket az energiahatékonyabb és kisebb erőforrás-igényű termelés felé.

Nem elég a szándék

Bár az ipari létesítményekkel kapcsolatban sokan asszociálnak a környezetszennyezésre, a károsanyag-kibocsátásért valójában az élelmiszeripar, a ruhaipar, illetve a lakosság is éppúgy felelős . Mégis kiemelendő a felelősök közül az elektronikai ipar, amely szennyezésben, erőforrás-felhasználásban, illetve hulladékkibocsátásban is felülkerekedik a többi ágazaton. Mindennek oka elsősorban a széleskörű felhasználásban, a gyártási körülmények rugalmatlanságában, valamint a nem megfelelő hulladékkezelésben keresendő.
Annak ellenére, hogy ma már nemcsak az aktív környezetvédők, hanem civilek, civil szervezetek, politikai erők és teljes generációk állnak ki a környezetvédelem ügye mellett, még mindig kevés a valóban hatékony cselekvés. Épp ezért, a valódi lépések érdekében világszerte születnek olyan szabályok és rendeletek, amelyek a károsanyag-kibocsátást, az alkalmazott technológiákat vagy a hulladékkezelést tárgyalják.

Pénz, paripa…

Az Európai Unióban, illetve Magyarországon érvényes szabályozások igyekeznek megfelelő mozgásteret biztosítani a vállalatoknak, hogy felkészülten és a hatékonyságot szem előtt tartva alakíthassák át működésüket. Továbbá igen nagy forrás is rendelkezésre állt és áll a zöld kezdeményezések támogatására az elmúlt időszakban. Jelenleg hazánkban a Gazdaságvédelmi és Innovációs Program (GINOP) keretében a „Magyar Multi Program IV. - „Zöld Nemzeti Bajnokok” - Energiahatékonysági fejlesztéseket kiszolgálni képes mikro-, kis- és középvállalkozások technológiafejlesztése és kapacitásbővítése” című (GINOP-1.2.11-20 kódszámú) felhívásban foglalt feltételek szerint igényelhető támogatás, a korábbi, hasonló jellegű pályázatokhoz hasonlóan magas, többmilliárdos keretösszeggel.

Az országos, illetve az uniós pályázati lehetőségek világosan kijelölik a haladási irányt: az EU célja, hogy vállalását, miszerint 2050-re a világ első klímasemleges területe lesz , mindenképpen tartani szeretné. Ehhez a forrásokon túl környezetvédelmi irányelvek, rendelkezések és jogszabályok nyújtanak iránymutatást. Uniós szinten a kibocsátások mértékére vonatkozóan a 2010/75/EU direktíva mérvadó, Magyarországon pedig ennek implementálásával módosított jogi rendelkezésekhez fordulhatunk. A szabályozások ugyanakkor szem előtt tartják a gazdasági érdekeket is, az átállás támogatását helyezik előtérbe és nem a kényszerítést. Jó példa erre a környezethasználati engedély feltételeként megszabott „elérhető legjobb technika = BAT” követelményének való megfelelés.

„Jó biznisz” a környezetvédelem

Hiába égetően szükséges az, hogy elkezdjünk klímatudatosabban termelni és olyan technológiákat válasszunk, amelyeknek alacsonyabb a környezetterhelése, a cselekvéshez ez önmagában még nem elég. Sokkal egyszerűbb okai vannak annak, hogy egyre több vállalat dönt a zöld beruházások mellett: a pénz és az imázs.
Míg előbbi a megtakarításokból, a beruházási támogatásokból, illetve a hatékonyabb működésből következik, addig a zöld imázs kialakítása csak az elmúlt években lett mérvadó. A most felnövekvő Z- és alfa generáció tagjai ugyanis sokkal szívesebben vesznek részt egy tudatos vállalat munkájában, illetve vásárolják meg a termékeit, mint egy kevésbé zöld cég esetében. Így végül is az imázs is pénzt jelent, azonban olyan hosszú távú bevételt és biztos bázist, amely a versenyelőnyhöz, vagy épp a versenyben maradáshoz szükséges.

Mit tehet egy iparvállalat a környezet védelmében?

Az iparvállalatok igen sokféle módon tehetnek azért, hogy működésük kisebb terhet jelentsen a bolygó számára. Ezek egy része ráadásul a vállalat költségvetését sem tépázza meg, hiszen gyakran olyan, a hatékonyságot is fokozó lépésekről van szó, amelyek nem járnak komolyabb beruházással.

  1. Már az építkezésnél elkezdődik – A zöldmezős beruházások esetén tehetünk a legtöbbet a környezetünkért, már a tervezés fázisában is. A helyszín kiválasztásától kezdve, az épület kialakításán, a felhasznált anyagokon át az energiaellátásig és a folyamatok tervezéséig minden egyes lépéskor gondolhatunk a klímavédelemre és széles körből választhatunk tudatos megoldásokat.
  2. Pazarlás helyett – Az első, és talán legkézenfekvőbb lehetőség a veszteségek és veszteségforrások felismerése. A pneumatikus hálózat , a hidraulikus vezetékek, az elektromos eszközök, valamint a vízvezetékek ellenőrzését követően a szükséges karbantartás és javítások elvégzésével máris tehetünk egy lépést a fenntarthatóság felé. Hasonlóan érdemes az alkalmazott technológiák áttekintése során külön figyelmet fordítani az erőforrás igényekre is. Mindazon technológiai lépések és műveletek, amelyek fokozott erőforrás-igénnyel bírnak lehetőséget jelentenek a fejlesztésekre.
  3. Okos beruházások –  Amennyiben a technológiai átalakítás új eszközök beszerzését is megköveteli, a döntésben szerepet játszhat a gépek energiaigényének összevetése is. Több nagy múltú szerszámgépgyártó hangsúlyt fektet arra, hogy új gépeik ne csak pontosak és magas minőségűek legyenek, hanem a lehető legkevesebb energiát használják fel működés közben. Így érdemes mérlegelni, hogy az elvégzendő feladat milyen technológiai paramétereket követel meg, és azt milyen szerszámgépekkel érhetjük el. Például, az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvendő elektromos fröccsöntés 50-70%-os energiamegtakarítást tesz lehetővé a hagyományos hidraulikus gépek használatával szemben, ami egy nagyobb méretű fröccsüzem esetében többéves működési költség megtakarításához is hozzájárulhat.
  4. Újra és újra –  Az újrahasznosítás és a felújítás nemcsak a lakosság körében jelenti a környezetvédelem egyik legfontosabb alappillérét. Az iparvállalatok által használt egyszer használatos eszközök kiváltásával – azok tartósabb kivitelűre cserélésével – még nagyobb mennyiségű hulladéktól kímélhetjük meg a Földet. Legyen szó eldobható törlőkendőkről, a selejt visszaforgatásáról vagy egy gép felújításáról, minden apróbb és nagyobb lépés, amely nem új erőforrások bevonását, hanem a már feldolgozottakat használja tovább, segít abban, hogy fenntarthatóbb legyen a termelés.
  5. Megújuló források –  Amennyiben a termelésben használt eszközeinket a fenntarthatóságot szem előtt tartva választottuk ki, ideje, hogy a felhasznált energiát is fenntartható forrásokból szerezzük be. Erre ma már egyre több lehetősége van a magyarországi cégeknek is, ugyanis a megújuló energiaforrások nemcsak elérhetők, de a megfelelő infrastruktúra kiépítését pályázatokkal is támogatják. A környezetterhelés leszorítása mellett szempont lehet az is, hogy hosszú távon elérhető – nem fosszilis –, biztonságosan alkalmazható forrásokat részesítsünk előnyben.

Bár a tudatos és fenntartható alternatívák kiválasztása és alkalmazása némi extra erőfeszítéssel és olykor többletköltséggel jár, hosszú távon mindenképpen hasznot jelentenek. A társadalmi felelősségvállalás ugyanis ma már nemcsak lehetőség, hanem elvárás a fogyasztók részéről, míg a technológiai kérdésekben aktuális kutatásokra támaszkodhatunk, a beruházások költségeit pedig pályázati forrásbevonással mérsékelhetjük. Ha hosszú távra tervezzük tevékenységünket, 2020-ban már nem elég ütős pénzügyi tervet készítenünk: a fenntarthatóságra is külön figyelmet kell fordítanunk.

Cikkünk eredetileg a GyártásTrend novemberi lapszámában jelent meg. 

Kun Zsuzsanna
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés