hirdetés
hirdetés

Mobile World Congress

Ötödik sebességre kapcsol az internet

Kereskedelmi alkalmazásra kész az 5G, jelentette be az Ericsson a barcelonai Mobile World Congress 2018 idején. A hálózatiinfrastruktúra-szállító szerint az új technológia egyik első és legnagyobb felhasználója a gyártóipar lesz.

hirdetés

A jelenlegi, 4G/IMT-Advanced szabványokra épülő, mobil hangalapú és adatkommunikációs technológiát váltó, ötödik generációs (5G) vezeték nélküli távközlési rendszer fejlesztése 2008-ban indult az Egyesült Államokban, de az évek során az iparág minden meghatározó szereplője bekapcsolódott a munkába, közöttük az Ericsson, a Huawei, az Intel, a Nokia, a Qualcomm, a Samsung és a ZTE, ezért még ma is megoszlanak a vélemények afelől, hogy pontosan mely technológiák számítanak ötödik generációsnak. Az ENSZ mellett működő Nemzetközi Távközlési Egyesület (ITU) mindenesetre 2013 óta figyelemmel kíséri a fejlesztéseket, és vizsgálja a szabványosítás lehetőségeit, a mobil szolgáltatókat, szállítókat, gyártókat és kutatóintézeteket tömörítő Next Generation Mobile Networks (NGMN) szövetség pedig egy ajánlást is közreadott erre nézve. Az 5G hálózatoknak eszerint a jelenleginél nagyobb – nagyvárosi környezetben másodpercenként 100 megabites – átviteli sebességet kell biztosítaniuk több, egy idejű felhasználó számára, nagyobb lefedettség és rövidebb késleltetési idők mellett, másrészt a dolgok internetére csatlakozó szenzorok felől érkező, alacsonyabb sávszélességet igénylő, de alkalmazáson belül akár több százezer forrásból érkező adatforgalmat is megbízhatóan ki kell szolgálniuk.   

Börje Ekholm, az Ericsson elnök-vezérigazgatója a Mobil Világkongresszuson tartott sajtótájékoztatón
Börje Ekholm, az Ericsson elnök-vezérigazgatója a Mobil Világkongresszuson tartott sajtótájékoztatón

Előrejelzések szerint 2017 és 2023 között a mobil internetes adatforgalom évente átlagosan 40 százalékkal nőhet, ami bázisállomásonként a mostaninál nyolcszor nagyobb terhelésnek felel meg, ezért világszinten az 5G egyik első felhasználási területe a szélessávú mobil internetelérés felhasználói élményének javítása lesz – mondta Börje Ekholm, az Ericsson elnök-vezérigazgatója a cég sajtótájékoztatóján, amelyet a katalán városban múlt héten lezajlott Mobil Világkongresszuson tartott. A következő generációs mobil szélessáv azonban nemcsak a sebességről és a felhasználói élményről, hanem a hálózat hatékonyságáról is szól, tette hozzá Ekholm. A 4G képességek mellett 5G technológiával is felvértezett telephely a mobil adatokat tized akkora költségszint mellett továbbítja majd, mint egy mai, átlagos 4G állomás.

A technológiai fejlesztésekkel és a szabványok kidolgozására irányuló munkával telt éveket követően az Ericsson úgy látja, hogy az 5G megérett a kereskedelmi alkalmazásra. Mostanra ugyanis 38 távközlési szolgáltatóval írt alá szándéknyilatkozatot próbaüzem megkezdéséről, és közülük többel az ötödik generációs hálózati technológia bevezetéséről szóló, kereskedelmi szerződést is kötött, az idei év vége előtti teljesítési határidővel. Az iparág egyébként 2020-ra várja, hogy az 5G technológiás szolgáltatások világszerte elérhetővé válnak, de februárban, a dél-koreai Phjongcshangban, a 2018-as téli olimpia szervezői – a Samsung és az Intel támogatásával – már sikerrel működtettek egy ilyen, új generációs mobil hálózatot. 

Digitalizáció és IoT

Elemzői becslések alapján az iparágak digitális átalakulása 2016 és 2026 között évente átlagosan 13,6 százalékkal növeli majd a telekommunikációs szektor bevételeit. Az 5G súlya ezen belül egyre nagyobb lesz, így a technológiához köthető bevételek részesedése 2026-ra a teljes bővülés 47 százalékát is kiteheti.

Kilenc alkalmazási területet azonosított az Ericsson, amelyek az 5G-vel feltáruló, potenciális üzleti lehetőségek csaknem 90 százalékát lefedik. Közülük a valós idejű automatizálás a legígéretesebb, amelynek piacmérete 2026-ra elérheti a 101 milliárd dollárt. Szorosan követi azonban a második helyen a fejlett videoszolgáltatások területe, ahol a szolgáltatók ugyanerre az évre 96 milliárd dollár bevételre számíthatnak.

Ericsson Expert Analytics: a hálózatmenedzsmentet mesterséges intelligenciával támogató platform prototípusa a vállalat budpesti K+F központjában készült
Ericsson Expert Analytics: a hálózatmenedzsmentet mesterséges intelligenciával támogató platform prototípusa a vállalat budpesti K+F központjában készült

Tíz iparág több mint 900 nagyvállalati szereplőjét kérdezte az Ericsson 5G-vel kapcsolatos meglátásairól abban a felmérésben, amelynek eredményét idén adta közre. A tanulmány (Industry Business Impact of 5G) feltárta, hogy az 5G valós felhasználásának első próbái 2018-ban kezdődnek, de az események várhatóan hamar fel fognak pörögni, mivel a vállalatok több mint 70 százaléka törekszik majd arra, hogy 2021-re azt már éles üzemben, a termelésben is alkalmazza. A gyáripar, az energiatermelés, a közmű- és a pénzügyi szolgáltatások, valamint a tömegközlekedés szereplői 2020-ra a legnagyobb valószínűséggel már használni fogják az ötödik generációs hálózati technológiákat.

A megkérdezett vállalatok 73 százaléka mondta, hogy fejlesztéseivel az 5G korai bevezetéséből származó üzleti előnyök elérését célozza, 54 százalékuk mérvadó újítóként pozicionálná magát saját iparágán belül, 53 százalékuk a digitális átalakítás lehetőségeit aknázná ki jobban, míg 46 százalékuk a dolgok internetéhez építene nagy teljesítményű, megbízható és fenntartható hálózati infrastruktúrát az ötödik generációs technológiákkal.

Intelligens hálózat

Már jelenleg is meglehetősen bonyolult a távközlési rendszerek felépítése, az IoT és a digitalizáció térhódításával, valamint az 5G bevezetésével azonban a jövőben még komplexebbé válnak, hatékony üzemeltetésükben ezért a gépi tanulás a mesterséges intelligencia (AI) más technológiáival együtt mind nagyobb szerephez fog jutni. Segítségükkel ugyanis a hálózatok képessé tehetők önmaguk optimalizálására, a hatékonyság és az ügyfélélmény automatikus javítására.

Az AI technológiák használatával az Ericsson például felére csökkentette a cellák közötti hívásátadás időtartamát, így csökkent a megszakadó hívások száma, valamint a konfigurációs beállításokhoz és a karbantartáshoz szükséges idő is. A gépi tanulás algoritmusai előrejelzik a hálózatterhelés várható ingadozásait, és a cellákat alvó állapotba kapcsolják anélkül, hogy ebből az ügyfelek bármit észlelnének – amivel akár 10 százalékos energia-megtakarítás is elérhető. A gépi intelligenciával támogatott, hibamegelőző karbantartáshoz az Ericsson olyan javaslatokat és ajánlásokat is ad a hálózatkezelő központoknak, amelyekkel a terepen dolgozó technikusok munkaterhelése akár 30 százalékkal mérsékelhető.

Mindezeket a szolgáltatásokat az Ericsson Expert Analytics (EEA) rendszere működteti, amelyben mostantól mély tanulási módszerrel működő mesterséges intelligencia figyeli a hálózati forgalom mintázatait, így időben észleli a kibontakozó problémákat, és a hatékony, automatizált optimalizálás révén akár 20 százalékkal csökkentheti az ügyfélszolgálatra befutó, hálózatminőséggel összefüggő panaszok számát.

Expert Analytics platformját az Ericsson legutóbb a T-Mobile egyesült államokbeli szervezetének több mint 72 millió előfizetőt kiszolgáló, országos hálózatán vezette be. Büszkék lehetünk rá, hogy ez az analitikai platform az Ericsson budapesti kutatólaboratóriumából indult világhódító útjára. Itt készült ugyanis a prototípus, amelyből többéves fejlesztői és innovációs munka eredményeként született meg az Ericsson Expert Analytics, a vállalat egyik kiemelt fontosságú terméke. A folyamatban végig kulcsszerepet játszott az Ericsson budapesti K+F központja, amely ma már az EEA-fejlesztés globális központjának szerepét is betölti.

Kis Endre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés