hirdetés
hirdetés

Automatizált karosszériaüzem

Gyártás az előzősávban

Kilencvenöt százalékos automatizáltságával a svédországi Oskarshamnban lévő Scania karosszériaüzem a világ egyik legmodernebb járműgyártó üzeme. Mindehhez a Festo automatizálási termékei biztosítanak szilárd alapot. 

hirdetés

A Scania vállalat 2016 óta szerel össze egyedi teherautó-kabinokat rendelésre, s ezt szinte kizárólag a 288 robot segítségével végzi. „Tisztában vagyok azzal, hogy prémiumterméket csak prémiumüzemben lehet gyártani” – mondta Marcus Holm, az oskarshamni Scania üzem fülkekarosszéria-gyártásának üzemvezetője. „A nagyfokú automatizálás kiváló minőséget, valamint a kezelőink számára jó munkakörülményeket és ergonómiát biztosít” – tette hozzá.

A jövő gyára

A lemezalkatrészeket robotok helyezik az összekötő állomásokra, és robotok hegesztik össze. A munkatársak dolga csak annyi, hogy feltöltsék a munkaállomásokat alkatrésszel, és felügyeljék a gépeket. Tény, hogy a svéd munkaegészségügyi és biztonsági szabályozás már nem teszi lehetővé a kézi hegesztőberendezések használatát. A hegesztőeszközök egyrészt túl nehézzé váltak, így kényelmetlen a használatuk, másrészt a munkabiztonsági irányelvek előírnak egy minimális távolságot is a hegesztőpisztoly és a kezelő között, a sugárzás miatt.

A kézi hegesztés összeszerelő műhelyből való kitiltásából a Scania két módon is profitált: „Hatékonyabb folyamatokat és minőségi termékeket állítunk elő” – mondta el Lars Kreutner, a oskarshamni fülkekarosszéria-gyártás projektvezetője. Az automatizálási technológia teljes kihasználása érdekében a Scania létrehozott egy képzési részleget, ahol a munkatársak megtanulhatják a robotok és az automatizálási technológia alkalmazását.

MS sorozatú sűrítettlevegő-előkészítő rendszer
MS sorozatú sűrítettlevegő-előkészítő rendszer

Széles körű változatosság

A Scania által gyártott teherautók mindegyike nehezebb tizenhat tonnánál. A vállalat nagy hírnévre tett szert a tűzoltóságok, illetve hulladékgyűjtő vállalatok speciális járműveinek gyártásával. Ezen a piacon is több százezer változat létezik. „Sokak számára meglepő lehet, hogy mi a teherautókhoz még a személyautó-gyártóknál is több opciót kínálunk” – mondta Evert Forsberg, a Scania sajtoló- és karosszériaüzem automatizálási és villamosmérnöke. A személyautó-gyártásban minden típusnak saját szerelősora van. „Nálunk viszont a Scania minden kabintípusát ugyanazon a soron szerelik össze” – nyilatkozta a szakember.

Ipar 4.0 a gyakorlatban

A Scania-gyárban nagyon sok megtalálható az ipar 4.0 fő jellemzői közül. Mint például az egyedi járművek tömeggyártása, az illeszthetőség és rugalmasság a vezérlési technológiának köszönhetően, a magas diagnosztikai képesség, valamint az energiahatékonysági és biztonsági megoldások. „Létezik egy moduláris szabványosítási koncepció, mely az összes gyártóüzemre alkalmazható” – nyilatkozta Evert Forsberg. Végeredményben, az üzemi dolgozóknak képesnek kell lenniük a jól bevált automatizálási termékek alkalmazására.

A Scania oskarshamni karosszériaüzemében 288 robot hegeszt
A Scania oskarshamni karosszériaüzemében 288 robot hegeszt

Egy másik cél az, hogy elkerüljék a tartalék alkatrészek felesleges raktározását. A lemezalkatrészeket pneumatikus működtetésű eszközök szorítják le, ezt követi a hegesztés. „A Festo előre konfigurált CPX/VTSA típusú szeleptermináljai mellett döntöttünk” – mondta az automatizálási szakértő, aki szerint az eszközök Ethernet-csatlakoztatása és webinterfésze, a diagnosztikája, a biztonsága, a PROFINET-kapcsolata, valamint az energiahatékonysága számos előnyt nyújt.

A szelepterminál a CPX automatizálási platformon keresztül biztosítja a diagnosztikai adatokat, melyek a prediktív karbantartás keretében felhasználhatók a rendszerek monitorozására. „Mielőtt meghibásodnának a rendszeralkatrészek, ki tudjuk cserélni őket, így elkerülhető a rendszer súlyosabb károsodása” – magyarázta egy projektmenedzser.

Teljes körű megoldások

„A szelepterminál biztonsági koncepciója is lenyűgöző volt” – folytatta Evert Forsberg. A CPX-szel különböző nyomászónák hozhatók létre, illetve leszellőztethetők azok a berendezések, ahol valamilyen beavatkozást kell végezni. „Mobilpanelekkel lehet ellenőrizni az érintett részeket, nem kell az egész rendszert átkutatni hibák után. Ami olyan lenne, mint tűt keresni a szénakazalban.” Emellett a rendszer egyes részeinek újbóli nyomás alá helyezése sokkal költséghatékonyabb, mint ha az egész rendszert kellene beindítani.

A hegesztőrobotoknak sűrített levegőre van szükségük a hegesztőpisztolyok mozgatásához és a fémlemezek összekapcsolásához. A hegesztőrendszereket hűtővízzel védik a túlmelegedéstől. A Festo teljes körű megoldásokat kínál a sűrítettlevegő-ellátásra és a hegesztőpisztolyok hűtővízellátására. A Scaniánál a rendszert a védőkorlátba integrálták – beleértve az MS-sorozatú sűrítettlevegő-előkészítő egységet.

Evert Forsberg (balra), Lars Kreutner (jobbra), mindketten a Scania munkatársai, valamint Leif Lindahl (középen) a Festo-tól
Evert Forsberg (balra), Lars Kreutner (jobbra), mindketten a Scania munkatársai, valamint Leif Lindahl (középen) a Festo-tól

Megbízható elektródamarás

A Festo a statikus hegesztőpisztolyokhoz pontosan a Scania és az ABB specifikációinak megfelelő mozgatókart fejlesztett ki, mely a 150 ponthegesztés elvégzése után viszi az elektródamarót az elektródákhoz. A csuklós kart a Festo elektromos hengerei pontosan pozicionálják, a hajtást pedig az EMMS léptetőmotor biztosítja. Ezzel a megoldással a Festo több mint a felével csökkentette a ciklusidőket.
Ennek az az oka, hogy a hegesztőpisztolyok elektródái a használat során tompulnak, ezért kb. 150 ponthegesztés után marni kell őket, hogy a ponthegesztés továbbra is tökéletes pontosságú legyen. „Az elektródamarás ugyanazon az elven alapul, mint a tompa ceruza hegyezése” – magyarázta Leif Lindahl, a Scania volt Festo kiemelt ügyfélmenedzsere.

A Festo elektródamaráshoz alkalmazott vezérlőszekrényében a CMMS motorvezérlő mellett a CPX található meg, mely a motorvezérlőkkel és a magasabb rendű robotvezérlővel kommunikál. „A biztonság is javult, mivel a kezelőknek így a marás után nem kell bemenniük a robotcellákba, hogy beállítsák az elektródákat a helyes ponthegesztési pozícióba” – tette hozzá az ügyfélmenedzser.
A Scaniánál Oskarshamnban új korszak kezdődik a járműgyártásban. A karosszériaüzem szinte teljesen automatizált, mégis kiemelkedő rugalmasságot nyújt, akár egyetlen darabos gyártási tételnél is, egyetlen szerelősorral, így nagyon jó úton jár az ipar 4.0 felé. Olyannyira, hogy az új gyár precedenst teremtett: a Scania vállalat hasonló gyárat fog építeni a brazíliai São Paulóban lévő telephelyén.

(A cikk eredetileg a GyártásTrend magazin novemberi számában jelent meg.)

(forrás: Festo/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés