hirdetés
hirdetés

Smart 2019

Automata gyárak és iparnégy

Buzzwordok, hárombetűs rövidítések és rengeteg angol nyelvű kifejezés – az ipar 4.0 dinamikus terjedésének termékei, rengeteg hasznos újdonság, amelyek megkönnyítik a hétköznapjainkat és a munkánkat. Az IVSZ által szervezett 2019-es SMART Konferencia középpontjában ezek a vadonatúj megoldások, illetve az alkalmazási területek álltak. Az ipari szekcióban egy helyen gyűltek össze egy napra a magyarországi termelővállalatok ügyvezetői a startup szcéna képviselőivel.

hirdetés

Mindenkit érdekel, de még csak kevesen beszélnek róla

– Valami ilyesmi jelenleg Magyarországon az ipari digitalizáció és a big data. Most, hogy a digitális világ számtalan előnye elérhetővé vált hazánkban is, egyre több vállalat igyekszik kihasználni az abban rejlő lehetőségeket. Azonban a népszerűség ellenére még mindig kevés az olyan valóban hasznosítható tapasztalat, amely segíthet a magyar gazdaság gerincét képező kkv szektornak a digitalizációs ranglétrán való feljebb jutásban. Erre kívánt lehetőséget biztosítani a Piros terem a délutáni előadásaival.

„Nagyon fontos az ipar 4.0, de nincs rá stratégiánk” – összegezte Nick Gábor, az EPIC InnoLabs I4.0 szakértője a magyarországi felmérések eredményét. Továbbra is probléma, hogy sokan nem mernek, vagy nem tudnak belevágni a fejlesztésekbe, annak ellenére, hogy az ipar 4.0-hoz tartozó megoldások ma már nem a versenyelőny, sokkal inkább a versenyben maradás feltételei. A felzárkózást és az exportképesség javítását a HEPA is támogatja, mely átfogó szolgáltatást kínál a külpiacra lépő vállalatoknak. Lajtai Roland, export és üzletfejlesztési vezérigazgató-helyettes kiemelte, hogy a környező régiókban működő partnerirodáikkal közösen azon dolgoznak, hogy versenyképességet biztosítsanak a velük együttműködő vállalatoknak a nemzetközi színtéren is.

Nick Gábor, az az EPIC InnoLabs I4.0 szakértője
Nick Gábor, az az EPIC InnoLabs I4.0 szakértője

Kis lépésekkel kezdik a nagy gyárak is

Az adatgyűjtés még az olyan multinacionális vállalatoknál sem könnyen menedzselhető folyamat, mint a hazai autógyárak, vagy a velük szorosan együttműködő autóipari beszállítók. A digitalizációs lépésekről, a kísérletekről és a pilot projektekről a Continental Digital Factory csoportvezetője, Molnár István és Vincze Attila, az Arconic IT vezetője beszélt.

Attila hangsúlyozta, hogy az adatgyűjtést akár a gyártott termék tulajdonságai is megnehezíthetik. A kihívást pedig az jelenti, hogy a megfelelő átláthatóság érdekében olyan megoldást sikerüljön találniuk a termékkövetésre, amely nem vész el a gyártási folyamat során.

A jól ismert nagy termelővállalatokat azonban egészen apró startupok is támogatják a digitalizáció útján. A big data és az adatelemzés világában jártas Datapao két éve foglalkozik iparvállalatok adatvagyonának elemzésével és speciális alkalmazások fejlesztésével. Gulyás Máté, a cég CEO-ja előadásában a leggyakrabban előforduló kihívásokról beszélt. Ezek között említette meg, hogy sok esetben a vállalaton belül jelent konfliktust a szemléletváltás, amely a hatékony adatelemzéshez szükséges.

Sós András, a Com-Forth Kft. alkalmazásfejlesztő mérnöke
Sós András, a Com-Forth Kft. alkalmazásfejlesztő mérnöke

A másik leggyakoribb problémát az okozza, hogy az adatgyűjtés megkezdésekor nem minden esetben egyértelmű, hogy a mérni kívánt adatok tartalmazzák-e azt az információt, amelyre a döntéshozatalban valóban szükség van. „Az adat tehát önmagában nem információ”. A harmadik jelentős kihívás a vállalaton belüli IT és OT (Operation Technology) szervezeti egységek közötti ellentétek feloldása, a két részleg közelítése.

Hasonlókról számolt be Sós András, a Com-Forth Kft. alkalmazásfejlesztő mérnöke is, aki az ipari adatelemzési folyamatokról, illetve az ehhez szükséges eszközökről beszélt előadásában. Kiemelte továbbá, hogy természetesen az adatgyűjtés megkezdése önmagában nem csak hasznot rejt. Számolnunk kell az esetleges kockázatokkal is, mint a felmerülő költségek vagy a szakértői háttér szükségessége. Emellett kitért arra, hogy az adatgyűjtés és -elemzés mellékhatásai is megjelenhetnek a vállalatoknál: a dolgozók érzékenyebbek lesznek a hibakeresésre, a vállalati kultúra pedig jelentősen átalakulhat ennek hatására.

Álljanak neki!

A szekciót egy kerekasztal-beszélgetés zárta, amelynek legfontosabb üzenete Nick Gábor szekciót nyitó gondolatával esett egybe: Magyarországon rengeteg okos digitális megoldást fejlesztenek, amelyek iránt egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik, ugyanakkor a termelővállalatok közül még csak kevesen vállalják az új technológiák bevezetését. A megkérdezett cégvezetők azt javasolják, hogy a tudatos tervezés elveit megvalósítva használják ki a digitalizációban rejlő lehetőséget a vállalkozók, legyen szó kis-, közepes- vagy nagyvállalatról.  

Kun Zsuzsanna
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[236996] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés