hirdetés
hirdetés

Távoli támogatás, szerviz ipari fejterminállal

A fejen hordott tablet

A digitalizálásban rejlő potenciál maximális kihasználását teszi lehetővé a karbantartásban a fejre szerelt tablet (fejtablet vagy fejterminál), egy speciális adatszemüveg, amelyet elsődlegesen ipari használatra fejlesztettek ki. Az eszköz tisztán hangvezérelt, így a kéz szabadon marad a munkavégzéshez.

hirdetés

Távoli támogatás, tanácsadás vagy szerviz – kulcsszavak a digitalizálás idején és a kapcsolódó ipar 4.0-ban, amelyek hangsúlyosan aktuálisak, amikor modern karbantartási intézkedésekről van szó. Azonban ezen funkciók/igények gyakorlati alkalmazása vagy megvalósítása ipari környezetben, amely általában hangos, piszkos és gyakran offline állapotban van, eddig meglehetősen nehézkes volt. Ez abból adódott, hogy az első kísérleteket olyan adat-, illetve okosszemüvegekkel végezték, amelyeket elsősorban otthoni (fogyasztói) felhasználásra fejlesztettek.

2017-ben a RealWear, egy startupként indult, mára gyorsan növekvő amerikai, szilícium-völgyi vállalkozás – Európában többek között a Barcoteckel együtt, és immáron Magyarországon is az Axtek Line Kft. által – piacra vitte a kifejezetten ipari felhasználásra szánt megoldását: a RealWear HMT-1-et, egy tisztán hangvezérlésen alapuló fejtabletet, amely a nevének megfelelően egy fejre erősített tablet, és amelynek alapját androidos operációs rendszer adja. A piacon okosszemüvegként ismertek hasonló eszközök, jellemzően otthoni felhasználásra szánt termékek, de a továbbiakból kiderül, hogy a HMT-1 esetében merőben más kialakításról (nem szemüvegről) és funkciókról beszélünk. Ezért is használható esetében az egyedüli fejtablet vagy fejterminál kifejezés.

Mondd azt, amit látsz!

A fejlesztésnél megfogalmazott követelmények a következőképpen foglalhatók össze: a gyakorlatban és az iparban sokoldalúan felhasználható hardver, nyílt Android- (jelenleg 6.0-s) platform a lehető legnagyobb rugalmasságért, illetve gyors és komplikációmentes üzembe helyezés. Ezen célok figyelembevételével olyan hardver született meg, amely a „Mondd, amit látsz!”-alapelven működik.

Mobil felhasználás, szabad kezek és látómező (forrás: Axtec Line)
Mobil felhasználás, szabad kezek és látómező (forrás: Axtec Line)

Ezenkívül a technikusok számára az is fontos volt, hogy ne hozzanak létre egy újabb okosszemüveget, hanem inkább egy egyénileg beállítható, napfényben is jól látható mikrokijelzőt alkossanak meg. Alkalmazásának kompatibilisnek kellett lennie úgy a hagyományos optikai szemüveggel, mint a védőszemüvegekkel és a biztonsági sisakokkal, de még mindig elég nagy méretben kellett gondolkodni ahhoz, hogy a megjelenítés olvasható legyen. Ráadásul az eszköznek vezérelhetőnek kellett lennie pusztán hangutasításokkal, hogy a kezek ténylegesen és mindenkor szabadok legyenek, mint ahogy a látómező is. Ezenfelül további cél volt, hogy ezek a jellemzők hosszú akkumulátorhasználati idővel (8-10 óra) párosuljanak.

Segítségnyújtás videóhívás útján

Az új ipari fejterminál egyik első felhasználója az osztrák székhelyű Palfinger, a hidraulikus emelő- és rakodási megoldások szállítója, amely elsősorban teherautók csuklós daruiról ismert. A Palfinger az emelőszerkezetek új, „Smart Box & Smart Eye” koncepciójában alkalmazza a fejtabletet. Itt a szerviztechnikusok támogatójaként szolgál, akik segítséget kapnak a javítás és a szervizelés során, például egy szakembertől, videóhívás útján. A szerviztechnikusnak nem kell elhagynia az emelőszerkezetet, közvetlenül a probléma közelében marad, és mivel a keze szabad, a segítő szakemberrel együtt dolgozhat.

Felhasználási területek
  • szerviz, karbantartás
  • oktatás
  • raktározás, logisztikai feladatok
  • nagy eszközök, berendezések beüzemelése, telepítése
  • papírmentes dokumentálás (hang-, illetve képrögzítéssel)

Digitális támogatás, rövidebb képzés

A távoli támogatás mellett egy második kérdés mindenütt jelen van a modern gyártás és karbantartás területén: a digitális támogatás, illetve a digitális munkautasítások. A gyakran változó csapatok és feladatok vagy az új alkalmazottak kiképzése – csak néhány példa, ahol a digitális támogatás hasznos és hatékony lehet. Nicolas Spiegl a bilfingeri digitalizációs és innovációs laboratóriumból a folyamatirányítási szervizszolgáltatás egyik vezető nemzetközi szakembereként elmondta, hogy a viselhető eszközök fontos szempontot töltenek be a digitalizálási stratégiában a bilfingeri képzésben: „Segítségükkel a szakemberek számára könnyen és gyorsan hozzáférhetővé válik az összes fontos információ a helyszínen.”

Alkalmazható a szokásos munkafelszerelésekkel
Alkalmazható a szokásos munkafelszerelésekkel
Különösen karbantartáskor – amelynek során a folyamatok standardizálása és magas színvonala rendkívül fontos – képes a digitális segítség, akár videók, folyamatutasítások vagy saját alkalmazások formájában, akár a hozzáadott plusz idő lekövetésével, ticketingrendszerrel és dokumentációval a helyszínen átfogó támogatást nyújtani a felhasználónak. A cél az, hogy az új kollégákat rugalmasabban és gyorsabban tudják önállóan munkába állítani, valamint a betanulási és képzési időben – összességében a költségekben – megtakarítást lehessen elérni. Spiegl így folytatja: „Az első kísérleti projektünkben a RealWear HMT-1 mellett döntöttünk. Fontos kiválasztási kritérium volt a hangvezérlés könnyű kezelése, az ipari alkalmasság és az Atex-minősítésű (gyújtószikramentes, robbanásbiztos) verzió elérhetősége.”

Munkafolyamatok rögzítése a videókban

A mobil eszközök által kínált további lehetőség, hogy könnyedén készítsünk általuk rövid oktatóvideókat, új munkautasításokat és ezáltal új ismereteket hozzunk létre a kollégák számára. Ezt az RHI Magnesita cég – a nem helyettesíthető tűzálló anyagok gyártója ipari tüzeléshez és olvasztáshoz – is elismerte. Gerhard Urbanek, a tesztelési módszerek és szabványok vezetője az RHI-nél ezt a következőképpen tolmácsolja: „A fejterminált a videótámogatású vizsgaképzéshez használjuk. Ezenkívül kommunikációs központként szolgál a beszállítóinkkal, például videóhívás formájában, mint a közelmúltban mexikói üzletfelekkel, mindig megfelelően gyors támogatást nyújtva.”

Az értékes tudás rendelkezésre áll

A HMT-1-es fejterminál 16 megapixeles kamerája a váll fölött helyezkedik el, és függőleges irányban enyhén forgatható. Ez lehetővé teszi a viselője számára, hogy egy új javítási esetet helyszínen rögzítsen, és elérhetővé tegye a kollégáinak. Mivel a kezei szabadok, csak kommentálnia szükséges a munkafolyamatot, amit digitálisan hozzá is fűzhet a felvételhez.

Könnyen elérhető műszaki dokumentációs helyben, munkavégzés közben
Könnyen elérhető műszaki dokumentációs helyben, munkavégzés közben

Karbantartás során vannak olyan folyamatok, amelyek nem mindig ugyanannál a csapatnál és pláne nem azonos gyakorisággal fordulnak elő. Így a folyamatokról és intézkedésekről értékes tudás veszhet el. Ilyen gyakori eset például, amikor a munkavállalók nyugdíjba vonulnak, és magukkal viszik minden tapasztalatukat is. Ez még fontosabbá teszi, hogy a tudás széles körben elterjedjen a vállalatnál, és bármikor elérhető legyen. A videókamera képes vizuálisan rögzíteni a folyamatokat, a felvett anyag utófeldolgozható, kiegészítve a kiterjesztett valóság (AR, Augmented Reality) lehetőségeivel, ami ideális esetet hozhat létre: hozzáadhatók a videókhoz többek között modellszámok, speciális jegyzetek vagy kiegészítő grafikák (például nyilak, keretek).

A távoli szerviz csökkenti a költségeket

Egyértelmű, hogy a gépgyártó karbantartási és javítási költségei a helybeni digitális támogatás nélkül sokkal magasabbak lehetnek, mint a megfelelő megoldással: megbízni és helyszínre küldeni egy technikust, ami gyakran ismétlődően megtörténik, hosszú várakozási és leállási idő, vagy a megfelelő tudás nem megfelelő időben és helyen való rendelkezésre állása, illetve hiánya – mindezek olyan tényezők, amelyek a költségeket gyorsan és exponenciálisan növelni tudják. Egy teljesen hálózatba kapcsolt gép értékes és teljes távoli szolgáltatási megoldással (és ideális esetben a dokumentumokhoz és a kézikönyvekhez való teljes hozzáféréssel) sokkal olcsóbb megoldás lehet. Az végfelhasználó partner számára ez azt jelentheti, hogy az önállóbb működés, üzemelés lehetősége megváltoztathatja a szolgáltatási szerződést, vagyis lefaraghatja a költségeket. Továbbá az egyre több és sokfélébb rendelkezésre álló szoftvermegoldás révén – a fejteblettel kiegészülve – további különféle szolgáltatások és üzleti modellek alakulnak ki.

A fejterminál elektronikája és kezelőszervei a nyitható fedél alatt
A fejterminál elektronikája és kezelőszervei a nyitható fedél alatt

Egyedülálló piaci pozíció

Nyugodt szívvel kijelenthető, hogy a RealWear HMT-1 fejtablet helyzete és képessége egyedülálló jelenleg a piacon, pláne, ha a munkavégzés eszközeként tekintünk rá. Kiemelkedik fejlett képességeit és egyedülálló ipari kivitelét tekintve. Ezt a tavalyi értékesítési számok is alátámasztják: a RealWear-termékből több fogyott, mint az összes többi otthoni vagy részben ipari kialakítású termékből együttvéve. Fejlettségét és rugalmasságát hangsúlyozza többek között a flexibilisen állítható kijelzőkar (amellyel mindenki be tudja állítani a számára megfelelő pozíciót) és a nagy hatásfokú (szélzajt elnyomó) zajszűrő mechanizmus is, hogy a kifinomult hangvezérlés mindig és mindenkor működőképes legyen.

A termék és az irányvonal rendkívül újnak és innovatívnak számít, pláne az ipari használatot tekintve. A lehetőségek adottak és óriásiak, már csak az eszközt, annak koncepcióját, szoftverét kell a felhasználó igényei köré építeni.

Elsődleges előnyök, lehetőségek
  • kézikönyvekhez, dokumentumokhoz, rajzokhoz való könnyű hozzáférés hang által vagy fejgesztusok segítségével
  • valós idejű videó és kép készítése, küldése
  • teljes vizsgálati riport készítése
  • kierjesztett valóság (AR) használata a hatékonyabb munkavégzéshez
  • munkabiztonság növelése
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés