hirdetés
hirdetés

Smart City

Öt tiszta kilométer óránként

A tisztaság biztonságot jelent a nagyvárosok metróalagútjaiban. A finom por és a nagyobb szennyeződések befolyásolják a járművek teljesítményét és veszélyeztetik az utasok és a dolgozók egészségét. A Schörling Kommunal GmbH új alagúttisztító szerelvénye olyan gyorsan és pontosan végzi el a tisztítást, mint soha. A csápszerű szívószájakat és -lábakat a Festo legmodernebb szervopneumatikája mozgatja.

hirdetés

A világ nagyvárosainak életfontosságú része a szerteágazó metróhálózat. A pekingi, a sanghaji, a londoni és a New York-i metró 400, egyenként is több kilométeres szakaszt jár be. Az alagutakban naponta emberek milliói utaznak. A metró gyorsabb, tisztább és nyilvánvalóan biztonságosabb, mint az utcai forgalom. Habár a metróalagút elszennyeződése sokkal lassabb, mint az utcáké, az idő itt is nyomot hagy.

Az alagutakat rendszeres időközönként meg kell tisztítani a finom portól, valamint az olyan nagyobb szennyezőktől, mint például a besodródott műanyag flakonok és papírdarabok. Különösen az évek során lerakódó finom por jelent egészségügyi kockázatot mind az utasok, mind a személyzet számára, de fokozza a közlekedő gépek kopását is. Sok metrónál ma még kézzel végzik a takarítást, ami idő-, munka- és költségigényes.

A hannoveri Schörling Kommunal GmbH alagúttisztító szerelvénye mérföldkövet állított fel a gyorsabb tisztaság terén, Az innovatív száraz tisztítási technológiával óránként akár öt kilométer hosszú alagútszakaszt is megszabadít a finom portól és a nagyobb szennyezőktől. A tisztítófunkció nélkül pedig az alagúttisztító szerelvény akár 70 km/h sebességre is képes. Az új porszívó aggregát a Festo legmodernebb szervopneumatikájával felszerelve gyorsabban és biztonságosabban tisztítja meg a metróalagutat, mint az valaha is lehetséges volt.

Nyomás alatt a piszok

Az új, erőteljes alagúttisztító szerelvény 85 tonnát nyom és mintegy 40 m hosszú. A tisztítóaggregát két motorkocsi között helyezkedik el, és mindkét motorkocsiban egy-egy azonos vezetőfülkét alakítottak ki a szerelvény két végén. Így tudja az alagúttisztító szerelvény megfordulás nélkül, a kívánt irányban haladva elvégezni a tisztítást. Közvetlenül a vezetőállás mögött vannak a hidraulikus hajtómű aggregátok, amelyeket még kis sebességnél is finoman be lehet állítani. Ezek fölött helyezkednek el a nagy terjedelmű szűrőrendszerek a finom és a durva szennyezőkhöz.

A durva szennyezők tartályát a finom port szűrő rendszer követi, amelyet előre meghatározott elszennyeződési foknál kifújnak. A piszok lehull a felfogótartályba, amelyet ezután egy dolgozó kiürít. A szűrőelemeknek, a modern tisztítási technológiának köszönhetően, legalább öt évig használhatóknak kell lenniük. Ezután következik – mindkét félszerelvénynél – három, egyenként 6 m³/s szívóteljesítményű ventilátor. Ezek állítják elő a sűrített levegőt, amellyel a szívótorkok nagynyomású fúvókái lefújják az alagút faláról a szennyeződést, valamint a vákuumot, amely azonnal beszívja, és a szűrőrendszerbe továbbítja a felkavart port.

A profil azonnal felismerhető

A szívótorkok és -lábak 100–300 mm távolságból dinamikusan követik az alagút falát és a sínágyat. Ehhez a szerelvény két végén lévő lézerszkennerek folyamatosan letapogatják az alagút profilját. A következő 20 méteres szakasz topográfiájáról szerzett információkat a berendezés vezérlése a másodperc törtrésze alatt kiértékeli, és küldi a vezérlőimpulzusokat az egyes szívótorkokhoz. Így maradnak a mozgó tisztítóaggregátok mindig elég közel az alagút falához ahhoz, hogy hatékonyan el tudják távolítani a szennyeződéseket.

Az MSB6 levegő-előkészítő kombináció teszi lehetővé a pneumatika fennakadásmentes üzemelését
Az MSB6 levegő-előkészítő kombináció teszi lehetővé a pneumatika fennakadásmentes üzemelését

A lézerszkennerek felismerik az akadályokat, például a táblákat vagy az elektronikus kapcsolószekrényeket, így az alagúttisztító szerelvény a kritikus helyen, a megfelelő időpontban egyszerűen behúzza a megfelelő szívókarokat. A tisztítókolosszust mindössze két ember kezeli – egy vonatvezető és a berendezés irányítója. Videokamerák és a vezetőfülkében lévő nyolc monitor segítségével mindig szem előtt tartható a működő berendezés minden fontos eleme. Az alkalmazástól és a használattól függően azonban akár hét személynek is van hely a két vezetőfülke bármelyikében.

Szervopneumatika a nagyobb biztonságért

A szívótorkok és -lábak gyors és biztonságos mozgatásáról a Festo korszerű szervopneumatikája gondoskodik. A Schörling cég korábban hidraulikus megoldásokat alkalmazott, az alagúttisztító szerelvény legújabb modelljénél első ízben döntöttek a pneumatika mellett.

– A szervopneumatika egyszerűen tisztább és biztonságosabb – mondja Daniel Eberhardt projektmenedzser. – Nincsenek a lehetséges hidraulikaszivárgások miatt keletkező szennyeződések. Az alkalmazott Festo alkatrészek választéka tökéletesen megfelel a feladatra, a két MSB6 levegő-előkészítő egység kombinációjától kezdve egészen a 16, beépített útmérő rendszerrel felszerelt DNCI-53 szabványos hengerig, beleértve a 16 CPX-CMAX pozicionáló vezérlőt is, amelyek arról gondoskodnak, hogy a szívótorkok és -lábak gyorsan és rugalmasan elérjenek az előre megadott pozíciókba.

A nagy tömegeket is dinamikusan és pontosan gyorsítják, illetve fékezik. 16 darab VPWP proporcionális szelep vezérli a hengerek nyomás alá helyezését, illetve lefúvását. Automatizálási platformként a CPX rendszer szolgál, egyrészt mint elektromos terminál, CMAX vezérlővel szerelve, másrészt mint szelepsziget, VTSA szelepekkel szerelve, a berendezés további kapcsolási funkciói számára.

Az alagúttisztító szerelvény két végére telepített lézerszkennereket beépített útmérő rendszerrel ellátott DGCI-40 dugattyúrúd nélküli henger és VPWP-8 proporcionális szelep mozgatja. A henger és a szelep közötti gyors és pontos összjáték biztosítja a szkenner optimális helyzetét annak érdekében, hogy mindig pontos adatokat továbbítson a berendezés vezérléséhez a várható alagútprofilról.

Kisebb tér, biztonságosabb üzem

A Schörling cégnél azon felül, hogy a hidraulikáról átálltak a pneumatikára, első ízben döntöttek az egyszerűen installálható és helytakarékos VAPB kettős csatlakozólap mellett. Ez kiváltja a szervopneumatikus tengelyek különféle vészleállítási funkcióihoz eddig alkalmazott, egyedi alkatrészekből álló megoldásokat.

– A VAPB egyszerűen a hajtómű és a munkaszelep közé installálva lehetővé teszi különféle lekapcsolási funkciók megvalósítását egyetlen csatlakozólapon: megállítás, lefúvás, irányváltás balra vagy jobbra csökkentett sebességgel és nyomáskiegyenlítés – magyarázza Daniel Eberhardt a VAPB biztonsági többleteit.

16 DNCI-63 szabványos henger beépített útmérő rendszerrel gyorsan és pontosan pozicionálja a szívóelemeket
16 DNCI-63 szabványos henger beépített útmérő rendszerrel gyorsan és pontosan pozicionálja a szívóelemeket

– Az, hogy a VAPB kettős csatlakozólapot és a VSVA ISO szelepsorozat jól bevált kapcsolószelepeit alkalmaztuk, nyilvánvalóan egyszerűbbé teszi a vevő számára, hogy meghatározza az elérhető biztonsági szintet (performance level) az EN ISO 13849-1 gépbiztonsági irányelv szerint, mint az a kizárólag egyedi alkatrészekből összeépített megoldások esetében lehetne.

Együttműködés a kezdetektől

A Festo innovatív szervopneumatikájával szerelt legújabb Schörling alagúttisztító szerelvény modelljét először a pekingi metróban használták, amely 460 km hosszú hálózatával a világon a legnagyobbnak számít. A projektkezelés Daniel Eberhardt szerint mintaszerű volt. A kínai metróüzemeltetőkkel folytatott első megbeszéléstől kezdve az alagúttisztító szerelvény elkészítéséig mindössze hét hónap telt el. A siker egyik alapja volt a partnerek közötti feltétlen bizalom. A hidraulikáról a szervopneumatikára történő átállással új útra léptek, és „vakon” meg kellett bízniuk a Festo innovatív, komplett megoldásában és know-how-jában.

A szervopneumatikához először kifejlesztették a prototípust, és erre építették fel a sorozatgyártást. A Festo szervizes szakemberei szállították és üzemelték be a teljes szervopneumatikus mozgatórendszert és a szívótorkok vezérlését. A Schörling cég számára a technológiai hardverelemek gyors szállításán felül a Festo világméretű szervizszolgáltatása is fontos érv volt a megrendelő megnyerésében. Karbantartási és szervizmunkák esetében a Festo-know-how a világon mindenhol a lehető legrövidebb idő alatt elérhető. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy az emberek és a gépek világszerte tiszta környezetben utazzanak a metróhálózatok alagútjaiban.

(forrás: Festo/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[158073] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés