hirdetés
hirdetés

Formatervezés az iparban

Jolly joker mérnökök

Az ipari dizájn ma már a fogyasztóért folytatott ádáz verseny egyik leghatékonyabb eszköze, az ipari formatervezők pedig ebben segítenek: egy ötlet megszületésétől egészen az értékesítést támogató marketingig átfogóan tudják segíteni az innovációt.Dr. Horák Péterrel, a Műegyetem ipari formatervező szakának vezetőjével beszélgettünk. 

.

hirdetés

A termékforma szerepét a piacképesség szempontjából már az 1800-as években felismerték, mennyire szétválaszthatatlan a technológiai fejlesztés és a formatervezés napjainkban?

Manapság már nincs olyan gép és eszköz, ami ne esett volna át formatervezésen, az egyszerű háztartási eszközöktől a bonyolult ipari berendezésekig minden területen létszükséglet a formatervezés ahhoz, hogy piacképes termék szülessen. A viszony kölcsönös, hiszen a fejlett gyártástechnológiák a formatervezést is elősegítik; az additív (rétegről-rétegre felépülő) megoldások vagy épp ellenkezőleg, az olyan lebontó technológiák, mint a 3D-s marás, lézervágás, mind-mind olyan eljárások, amelyek ledöntötték az akadályokat a létező legbonyolultabb formák prototípusként történő legyártása előtt.

Milyen hatással van a formatervezés a produktivitásra?

A szép látvány önmagában nem elég, a megfelelő és kényelmes használat, az ergonómia, a környezet-, és egészségvédelem, a biztonság is mind idetartozik. Míg az ergonómia a kényelmes, megfelelő és pontos használatot segíti, addig a forma megfelelő kialakításával a kezelőelemeket jól láthatóvá és könnyen azonosíthatóvá lehet tenni, hogy a felhasználó minél pontosabban, hibamentesen dolgozhasson. Ha ezek a szempontok bármilyen gyártóberendezés tervezésénél elmaradnak, akkor lehet, hogy az egy műszakilag kiváló berendezés lesz, csak éppen az ember-gép kapcsolat nem fog megfelelően teljesülni és emiatt adott esetben nehezebb lesz a kezelhetőség, több hibát okozhat a vele dolgozó, illetve hamarabb elfáradhat.

Mik a főbb szempontok egy forma kialakításánál?

Attól függ, hogy a gyártmány milyen célt szolgál. Vannak olyan termékek, amelyek esetében az esztétikai funkció jóval hangsúlyosabb, mint a műszaki, és olyanok is, ahol a műszaki funkció lényegesen fontosabb, mint a forma. Ugyanakkor itt sem szabad elhanyagolni a formatervezést. Gondoljunk például a sorompókat mozgató mechanizmusra: az itt beépített hajtómű házát is formatervezik, jóllehet, azokat egyáltalán nem látni. Nyilván más szempontjai vannak ebben az esetben a formatervezésnek, mint mondjuk egy mobiltelefon vagy egy karóra gyártása során, de ne gondoljuk azt, hogy bármilyen doboz megfelelne az adott célnak. Tulajdonképpen a termékeket egy skálán lehet elhelyezni, attól függően, hogy mi a súlypont, a külső megjelenés vagy a műszaki funkció.

Dr. Horák Péter tanszékvezető egyetemi docens (fotó: Egry Tamás)
Dr. Horák Péter tanszékvezető egyetemi docens (fotó: Egry Tamás)

Mindazonáltal alig tudnék olyan terméket mondani, ahol a külső megjelenés teljesen elhanyagolható. Manapság már egy traktor vagy egy kombájn is formatervezett, egy átgondolatlan, de műszakilag tökéletes alkatrészekből összerakott nem egységes formát képviselő gépet a konkurencia miatt nem lehet eladni. Gondoljunk csak bele, ha nagyon hasonló műszaki paraméterekkel rendelkező eszközök közül kell választanunk, akkor azt veszi meg az ember, ami esztétikusabb. Főleg a fogyasztási termékek, háztartási gépek esetében. Jó formaterv nélkül eladhatatlan egy termék, még akkor is, ha műszakilag jó. De az is tény, hogy egy műszakilag jól megtervezett konstrukció általában szép is.

Milyen tudományok, szakterületek és szakemberek osztoznak ezen a szakmán?

A nagyvállalatoknak általában vannak külön formatervező csapataik, jóllehet ők is gyakran kiadják munkájukat kis formatervező dizájncégeknek, akárcsak azok a vállalkozások, akik egyáltalán nem alkalmaznak formatervezőt. A gyártók gyakran a tanszékünket is megkeresik, hogy az oktató kollégák és a hallgatók segítségével termék- és formatervezési feladatokat oldjanak meg. A BME Gépészkarán már 20 éves hagyománya van az ipari termék és formatervező mérnökképzésnek. A képzés azzal a céllal indult, hogy a ’90-es évek után a magyarországi kkv-k számára olyan mérnököket bocsásson rendelkezésre, akik műszaki, formatervezési, ergonómiai, gazdasági, marketing és jogi ismeretekkel egyaránt rendelkeznek. Ezáltal a kis és középvállalkozások számára olyan jolly joker szakemberek váltak elérhetővé, akik alkalmasak egy projekt irányítására, ugyanakkor olyan szakterületeken is vannak ismereteik, amelyek alapján maguk is elvégezhetik a tervezési feladatokat.

A forma és terméktervezés a képzésen belül nem válik el, a végzett hallgatók minden tudományterületről – formatervezés, műszaki ismerek, ergonómia, üzleti, menedzsment és marketing – kapnak ismereteket, ezt az interdiszciplináris tudást alkalmazzák munkájuk során.

Hogyan működik mindez a gyakorlatban?

A tervező-fejlesztő munka kiindulópontja a termékötlet, ami nem csak egy új termék fejlesztését jelentheti, hanem egy már meglévő termék megújítását is. Ha egy cég korlátozott anyagi lehetőségei miatt nem tud egy új termék fejlesztésébe invesztálni, vagy a jól bevált és működő technológiáját nem is érdemes lecserélnie, akkor a meglévőkből kisebb változtatásokkal sok újdonságot tud produkálni. A háztartási, tartós fogyasztási cikkek esetében, noha mindig születnek újabb és újabb apróbb megoldások, de a technológiájuk nem változik gyökeresen, viszont formaterv, külső burkolat tekintetében akár 3-4 évente megújulhatnak. A formatervezés oldaláról az első lépés a fő forma, a fő arányok és a fő méretek megtalálása, ezután következik a részletek kialakítása: milyen stílusirányzatot, milyen érzést szeretne adott esetben a cég megjeleníteni. Fontos, hogy egy terméket nem önmagában kell szemlélni, hanem a környezetében.

Tény, hogy más-más formákat és arányokat alkalmazunk a különböző iparágak termékeinek fejlesztése során. De a formaterv kialakításánál azt is tudni kell, hogy a tervezett termék milyen felhasználói rétegnek szól, milyen árkategóriát fog képviselni, egy felsőkategóriás mobiltelefonon már olyan anyagokat kell alkalmazni, amelyek sugározzák, hogy nem középkategóriáról van szó. Nem mindegy a felület minősége, fogása, magának a felületnek a tapintása – ez is a formatervező feladata, és arra is ügyelnie kell, hogy mindez vállalható költséggel legyen legyártható.

Sztojanovics András, a BME Gép- és Terméktervezés Tanszék hallgatójának diplomaterve, egy német dizájncég számára készített koncepcióautó belső terének a tanulmánya (fotó: Egry Tamás)
Sztojanovics András, a BME Gép- és Terméktervezés Tanszék hallgatójának diplomaterve, egy német dizájncég számára készített koncepcióautó belső terének a tanulmánya (fotó: Egry Tamás)

A tervező-fejlesztő munka során együtt fejlődik a tartalom és a forma, csak a formát önmagában nagyon nehéz és nem is érdemes fejleszteni. Éppen ezért a látványtervek mellett fontos a modellkészítés is, ezek ugyanis a formatervezés folyamatában nagyon fontos szerepet játszanak. Egy formaterv készítésének első szakaszában az ötletelés, rajzolás és a legalapvetőbb modellek fizikai elkészítése zajlik, majd a második fázisban következhet a számítógépes modellezés. Ebből akár 3D-nyomtatással már olyan prototípus is készíthető, amely nem csak formailag megfelelő, hanem akár már funkcionálisan is beépíthetővé válik.

Iparáganként, termékenként változik, hogy mennyi ideig tart a dizájncéggel az együttműködés, és folyton monitorozni kell a költségeket, de egy jól megtervezett terméknél gyakran hamarabb megtérül a forma, mint a technológia.

A tervezőnek tisztában kell lennie a termék minden egyes állomásával, a probléma felvetésétől és az ötlet megszületésétől a tervezésen, a gyártáson át a termék életciklusának végéig, hiszen az adott terméket üzemeltetni, valamint újrahasznosítani vagy semlegesíteni is szükséges. Azaz biztosítani kell azt is a tervezés során, hogy minél könnyebben szétszedhető legyen a termék újrahasznosítás illetve semlegesítés szempontjából.

Milyen oltalom védi a legjobb ötleteket?

Amennyiben valaki egyedi formát hozott létre, akkor a Szabadalmi Hivatalnál mintaoltalmat kell igényelni. Vigyázni kell a jó ötletekre, mert a dizájn eladja magát.

Milyen fejlesztések a legnépszerűbbek?

A LED, mint fényforrás, az utóbbi 10 évben nagy fejlődésen ment keresztül, a különböző helyeken történő alkalmazhatósága egy nagyon fontos fejlesztési célkitűzés. A minap érkezett egy újabb megkeresés a ledes világítótestekkel kapcsolatos fejlesztésekre vonatkozóan, ezen a következő félévben dolgoznak majd hallgatóink. Emellett az utcabútorok, a városi berendezési tárgyak szintén népszerűek. Az egyik hallgatói csoportunk által kifejlesztett információs táblarendszert például be is vezetik Érden, amellyel elsődlegesen turisztikai célkitűzéseket kíván a városvezetés megvalósítani.

Milyen szerepe van az informatikának a teljes folyamatban?

Az innovatív ötleteket nem önmagában az informatika produkálja. Noha nagyon hasznos a számítógép, de az csak egy eszköz a tervező kezében, megvan a maga helye a tervezési folyamatban, mint ahogyan annak is, hogy mikor készül grafittal vagy filctollal egy tervrajz. Ráadásul ez gyakran gyorsabban megy szabad kézzel, mintha számítógépen modellezné le a szakember. A rajzok alapján készül egy úgynevezett köztes, fizikai modell, és csak ez után következik a számítógépes terv, s annak alakítgatása, hogy az ne csak egy szép felület, hanem egy gyártható test legyen. Ezt a folyamatot már nagyon jól támogatják az informatikai megoldások, de sosem pótolhatják teljes egészében az embert. 

Sós Éva
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés