Szerszámgyártás

Tizenötszörös forgalom 5+10 év alatt

30 éve, hogy a hazai gazdasági és politikai körülmények kedveztek a vállalkozásalapításnak. Abban a felpezsdült helyzetben Gaszt István úgy döntött, hogy szaktudását az üzleti életben is kamatoztatja, szerszámgyártó családi vállalkozást hozott létre Érden. Alig 15 év múlva fia, Gaszt Attila, a GIA Form jelenlegi ügyvezető igazgatója megalapította a mai formájában a vállalatot korlátolt felelősségű társaságként. 2018. június 12-én ünnepelték ezt a kettős jubileumot és az azóta elért eredményeket. A sikert generáló tényezőket kutattuk az érdi kisvállalatnál. (X)

hirdetés

Az érdi GIA Form Kft. elmúlt tíz éve jelentős változásokat és fejlődést hozott. A cég 2008-ban három kis üzemmel rendelkezett Várpalotán és Érden, így csak elkülönítve tudta elvégezni a különböző munkafolyamatokat. Ezzel szemben mára az ország egyik legmodernebb, 3300 négyzetméteres üzemcsarnokában zajlanak a GIA Form szolgáltatásai, amelyek lefedik az ipari projektek összes fázisát. Itt történik a problémából kiindulva a tervezésen, a szerszámgyártáson, az optimalizáláson, a fröccsöntött termékek sorozatgyártásán keresztül a raktározásig és kiszállításig minden. Az, hogy egy helyen megvalósulhat a projektek ilyenfajta teljes körű kezelése, jelentősen megnövelte az üzleti partnereik számát. Az első öt év a vállalatalapítást követően megalapozta azt a jól szervezett és minőségi gyártást, amely az elmúlt tíz évben folyamatos megrendelésnövekedést és technológiai fejlődést eredményezett.

Gaszt Attila ügyvezető
Gaszt Attila ügyvezető

Válságban is építkezni

Tíz évvel ezelőtt Gaszt Attila felvázolta nagy ívű elképzeléseit az új csarnokról, amelyben egyesül majd a tervezés, az előkészítés, a gyártás, a logisztika és az adminisztráció, ezzel teret adott az új fejlesztéseknek is. A tíz évvel ezelőtti gazdasági válság a vállalat fejlődését is megakasztotta, hiszen az autóipari döntéshozók egy tollvonással húzták át a megrendeléseiket. „Teljesen újra kellett értékelnünk a gondolkodásunkat, hogy kinek milyen portfólióval dolgozunk. Mi ebben az időben nem építettünk le, hanem új kihívásokat kerestünk, és termékfejlesztésbe kezdtünk. Kapacitásunkat arra fordítottunk, hogy a Crea Form termékeket kifejlesszük” – mutatta be a cégvezető a tíz éve kialakult üzletágat, amely a kezdetektől fogva a legnevesebb olasz dizájntermékekkel versenyez, és mára megkerülhetetlen lett a vendéglátás területén. Ezzel a termékcsoportjukkal kiszolgálják az üzletek, a rendezvények, a cukrászok, a séfek igényeit esztétikus, formatervezett műanyag termékeikkel, amelyeket különleges kialakítás és kiváló kivitelezés jellemez. „Ahhoz, hogy a 21. századi változékony és komplex gazdasági környezetben is sikeres üzletet vezessünk, már nem lehet mindig kiszámítható szcenáriók mentén döntéseket hozni, hanem rugalmasság, lendület szükséges hozzá, a válságokban is megingathatatlan ellenálló képesség. Az tud sikerre vinni egy vállalkozást, aki nemcsak termék-előállításban innovál, hanem minden eszközzel megragadja a környezeti változásokban rejlő lehetőségeket” – foglalta össze Gaszt Attila.

Illusztráció: GIA Form
Illusztráció: GIA Form

Több dolgozó, több robot 

A növekvő kapacitás bővülő létszámot és a technológiai fejlesztést hozta magával. 2012-ben két késztermék-kihelyező robotot állítottak szolgálatba, mára elérték, hogy 12 fröccsöntő gép robotizált. Jól behatárolható a bővülés mértéke, ha megnézzük, hogy az új csarnok nyitásakor meglévő 600 millió forintos éves forgalom mára elérte a nettó 1,5 milliárdos bevételt. „35 fővel vágtunk bele az új csarnok építésébe, pillanatnyilag hetvenen vagyunk. 2014-ben, amikor megnyitott az új csarnokunk, és a gyártásfolyamatok egy helyre kerültek, azt a célt tűztük ki, hogy megduplázzuk a termelésünket, és ezt nem csupán kapacitásbővítéssel, azaz új gépekkel és dolgozókkal, hanem technológiai fejlesztéssel akartuk elérni. Négy évet adtunk magunknak, fele idő alatt sikerült” – vont mérleget a vezető. Modern high-tech géppark, profi szakembergárda és automatizált gyártás – ezt a három dolgot lehet kiemelni a gyártás kapcsán a GIA Formnál, ahol az említett kapacitás- és termelésnövekedésen túl erős alapot építettek ki az ipar 4.0 eszközeinek, horizontálisan és vertikálisan egyaránt. Ezt erősíti meg a cégvezető is, amikor a digitalizálásról beszél: „Mivel az új gépeink már hálózatba köthetők, központi adatbázisba képesek továbbítani az adatokat, evidens volt, hogy kihasználjuk ezt a képességüket, és pont a big data előtérbe kerülésekor kapcsolódtunk be az adatgyűjtésbe. Stratégiánk központjában a minőség, a tervezhetőség optimalizálása áll, hogy egyre több olyan nagyvállalatot tudjunk kiszolgálni, amelyeknek a legmagasabb minőségű termékre van szükségük. Méretünkből adódóan nem versenyezhetünk mennyiségre, így marad a minőség nagy mennyiségben mint cél. A digitalizáció ezt segítő képességét szeretnénk kihasználni.”

Év Gyára 2017 és 30/15 jubileum

2018 a GIA Form számára különösen ünnepi, hiszen kerek harminc éve, hogy a vállalkozás elindult, és jubileumi évfordulója van annak is, hogy a vállalat alapító okiratait aláírták 2003-ban. Az elmúlt tíz év dinamikus fejlődése vezetett oda, hogy idén tavasszal kiérdemelték az Év Gyára 2017 verseny első helyezését. A magyar ipari résztvevők között zajló vetélkedés fődíját – akárcsak a tavalyi kategóriagyőzelmüket – a munkatársaiknak köszönhetik, ugyanis a Dolgozói elégedettség kategóriában újra az első helyen végeztek. A verseny során a Termelés és az Ipar 4.0 kategóriában kerültek még élmezőnybe, így az összesítés eredménye, hogy megkaphatták az Év Gyára 2017 címet a kisvállalati kategóriában.

(X)

(A cikk eredetileg a GyártásTrend Magazin július-augusztusi számában jelent meg.)

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés