Ipari robotok

A nagy dobás a kollaboratív robot

Az áprilisi Hannoveri Vásárra nagy újdonsággal készült a FANUC: bemutatta az első kollaboratív robotját, a CR–35iA-t, amely 35 kg-os terhelhetőségével jelenleg mindent felülmúl a piacon, és új mérföldkövet jelent az ember és a robot közös munkavégzésében. 

hirdetés

A kollaboratív robotokra többé nem csak kis teherbírású egységként lehet tekinteni, a CR–35iA 35 kg-os teherbírása képessé teszi, hogy nagy teljesítményt igénylő ipari-gyártási feladatokban is tevékeny részt vegyen. Így nem meglepő, hogy az első két ilyen robotot máris munkába állították egy németországi autógyárban, ahol valódi gyártási folyamatokban tesztelik az ipari alkalmazhatóságukat.

Az új robot teherbírása igazi áttörés a kategóriájában, hasonlóan ahhoz, mint az ipari automatizálás korai szakaszaiban, amikor a robotok először vették át a nehéz, fizikailag megterhelő feladatok elvégzését az emberektől. Magától értetődően a kimerítő, rutinszerű feladatok és állomáshelyek segítése lesz a robot fő teendője ott, ahol az embernek kényelmetlen, kevéssé ergonomikus környezetben kellene kiviteleznie a feladatait. Az ember együtt dolgozik a robottal, interakcióba kerül vele, segíti a kognitív és szenzoros képességeit, és ketten együtt oldják meg a feladatokat, azonban ebben az esetben már védőrács, kerítés vagy plexi nélkül.

A lehetőségeket átvette elődeitől

A bemutatott robotot a biztonsági funkciók mindegyikével ellátták, amely eddig is alapfelszereltsége volt az összes Fanuc robotnak. Meghatározhatók és aktívan alkalmazhatók a különböző biztonsági zónák (DCS) a robot munkaterében anélkül, hogy csökkenne a robot funkcionalitása, miközben a kezelő teljes kontroll alatt tartja a robot működését.

A CR–35iA a Hannoveri Vásár egyik látványossága volt
A CR–35iA a Hannoveri Vásár egyik látványossága volt

A jelenleg létező számos szoftver- és hardveropció, amelyet a Fanuc hagyományos robotjaihoz ajánl, a lehetőségek tárházát jelenti a kollaboratív robotok számára is, egy egészen új dimenziót tárva fel az alkalmazásukban. Például az iRVision, a Fanuc integrált kamerarendszere kulcsrakészen alkalmazható 2D/3D-s alkalmazásokhoz. A Roboguide szimulációs szoftver, amely modellezi a robot kinyúlását és feladatmegoldó képességeit, ugyancsak alkalmazható a CR–35iA esetében. Továbbá, mivel a programozása a megszokott felhasználói felületen történik, így költséges átképzésekre sincs szükség.

Két alapterületen, biztonságosan

Ezeket a kollaboratív robotokat arra fejlesztették ki, hogy olyan feladatokat oldjanak meg, ahol ember és robot szoros együttműködésben kell hogy dolgozzon. Alapvetően kétfajta forgatókönyvnél lehet a CR–35iA az ideális választás. Az egyik, ahol szükséges, hogy a robot automatikusan, szabadon és biztonságosan dolgozva végezze feladatait megosztva a munkaterét az operátorokkal, míg a másik, ahol két robot munkatere közel kerül egymáshoz. Például egy közös ember-robot munkaállomásnál a robot emeli, tartja és forgatja a nehéz munkadarabokat és modulokat, így például egy összeszerelő részlegnél is megvalósítható az együttműködés. Emellett újabb alkalmazási területek várhatók a jövőben, hiszen a gyártó folyamatosan teszteli és fejleszti a robotok képességeit.

Extra biztonság a munkavégzésben: a Contact Stop egy ujjérintéssel megállítja a robotot
Extra biztonság a munkavégzésben: a Contact Stop egy ujjérintéssel megállítja a robotot

A kiállításon a robot legnagyobb „port kavart” tulajdonsága a Contact Stop funkció, amellyel az operátor egy finom ujjérintéssel megállíthatja a robotot munka közben, így nem meglepő, hogy a CR–35iA eleget tesz a legszigorúbbak közé tartozó ISO 10 218-as biztonsági előírásoknak, és megszerezte a PL D-s TÜV-tanúsítványt. Emellett egy másik fő biztonsági funkció a Push to Escape, amellyel az operátor bármilyen irányban „ellökheti” a robotot. Végül a robotkart borító puha, speciális védőréteg további biztonságot nyújt, lecsökkentve egy esetleges ütközés erejét.

Automatizálás és költségcsökkentés

Az új robotoktól azt várják, hogy olyan területeken fogja kiváltani az emberi munkát, ahol eddig a többé-kevésbé egyszerű mozgatási feladatokat pusztán emberi erőből oldották meg, ezzel is újabb lépéseket téve az automatizálás és költségcsökkentés felé. Az autóipar a legfőbb érdeklődője a kollaboratív robotoknak, azonban a motorgyártó és összeszerelő állomások is kulcsfontosságú területek lehetnek, ahol a robotok a legnagyobb hasznot hozhatják. Emellett könnyen elképzelhető, hogy szerszámgépek kiszolgálásánál vagy üzemek csomagolóállomásainál találnak helyet a kollaboratív robotoknak, ahol átvehetik az anyagkezelési, ellenőrzési, tesztelési és szállítási feladatokat. 

Olaf Krammnak, a németországi Fanuc ügyvezető igazgatójának elmondása szerint az új robotok piaca nagyon ígéretes, és reális elképzelésnek tartja kétezer egység telepítését Németországban 2020-ig.

Szimbolikus színválasztás
A gondos fejlesztőmunka a CR–35iA robot színén is tükröződik, amely eltér a Fanuc megszokott sárga színétől, és egy kellemes zöld tónussal illusztrálja, hogyan találkozik a precíz mérnöki munka és a könnyedebb ipari formatervezés. A színválasztás emellett szimbolizálni kívánja a biztonságot, a nyitottságot és az engedelmességet, és azt sugallja a felhasználóknak, hogy bizalommal használják a robotot.

 

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés