A decentralizált gyártás és logisztika szolgálatában

A mindent látó szoftver

A Business Intelligence- (BI-) megoldásokat nem véletlenül emlegetik döntéstámogató vagy vezető információs rendszerekként – az adatok átlátható vizualizációjával könnyen követhetővé teszik a folyamatokat. De mit tud a BI-rendszerek új generációja?

hirdetés

A vállalati folyamatok menedzselésében ma már nem ismeretlen fogalom az üzleti intelligencia, más szóval Business Intelligence (BI), amely olyan szoftveres megoldásokat jelent, melyek képesek bármilyen adatbázisra – legyen szó akár egy Excel-tábláról, egy komplett vállalatirányítási rendszer vagy más rendszerek adatairól – rákapcsolódni, majd lehívni és különböző megjelenítési formákban lekövetni az adott cégnél zajló folyamatokat. Szokás ezekre döntéstámogató vagy vezető információs rendszerként is hivatkozni, hiszen az egyes adatok vizualizációjával átláthatóvá és könnyen megérthetővé válnak komplex folyamatok is, melyek következetesen támogatják a vállalat életében hozott döntéseket.

„A Dyntell saját tervezésű és fejlesztésű BI-rendszere, a dataIQ közel három éve szolgálja ki az ügyféligényeket, szervesen kapcsolódva a legkülönfélébb szoftverekbe és nagyrendszerekbe, a legkülönfélébb interfészekkel és adatelérésekkel. A rendszer értékesítésében és implementálásában a cég hazai és tengerentúli viszonteladói és minősített tanácsadó partnerei működnek közre” – mondta el Tóth Attila, a Dyntell Software projektigazgatója.

Tóth Attila, a Dyntell Software projektigazgatója
Tóth Attila, a Dyntell Software projektigazgatója
A dataIQ SmartAutomation 4.0 ennek az eszköznek egy komplexebb, új generációs formája, amely úgy szövi át egy vállalat valamennyi folyamatát, hogy már nemcsak a szoftverekkel, hanem minden egyes kiszolgálóval képes online kapcsolatot teremteni. Jelentse ez a beléptető rendszereket, a sorompót, a kamionhívót, a mérlegeket, a kamerákat, magukat a gyártó gépeket, a különféle robotokat, a PLC vezérlésű komplex munkaállomásokat vagy akár a vállalat járműflottáját. Ez az a rendszer, amely mindenről tud és mindent érzékel. Információkat gyűjt az eszközökről, majd egy könnyen átlátható és befogadható megjelenítéssel tálalja azt az illetékeseknek. A rendszer nagy előnye, hogy a begyűjtött információkat egy speciális felügyeleti rendszer is használja és ez ezáltal szó szerint életre kel a cégünk.

Mire ügyel a felügyeleti oldal?

Egy szóval: a rendre. Mind a dataIQ, mind a SmartAutomation 4.0-s verzió programozható aszerint, hogy figyelemmel kövessen bizonyos változásokat, és értesítse – akár riassza – az adott terület illetékes munkatársait. Ha a figyelmeztetés esetleg nem ér célba, úgy a rendszer újra riaszt (e-mailt, SMS-t küld, hívást indít), képes jelezni akár több, erre dedikált személynek is arról, ha nem megfelelően működik valamely folyamat a gyártásban.

„Az, hogy milyen eseményt, állapotot, hibát képes detektálni a rendszer, valóban csak attól függ, mire tanítottuk meg a szoftvert korábban. Az emberi oldal kétségkívül hordoz bizonytalanságot, számtalan hibalehetőséget rejtve magában, még hangsúlyos minőségbiztosítási paraméterek mellett is. Becsomagolásra kerülhet egy hibás termék, elkerülheti az operátor figyelmét a tesztrobot ’NOT OK’ jelzése; korántsem rendelkezik minden üzem olyan rendszerrel, amely ezeket az esetleges figyelmetlenségeket képes lenne maradéktalanul felügyelni. Sokszor szükséges a gépek és a szoftver közé egy speciális interfész, amely képes hiba esetén akár meg is állítani a gépet” – mondta el Tóth Attila.

A dataIQ SmartAutomation 4.0 minden egyes kiszolgálóval képes online kapcsolatot teremteni
A dataIQ SmartAutomation 4.0 minden egyes kiszolgálóval képes online kapcsolatot teremteni

A szakember szerint az interfészre szükség lehet hétköznapi esetekben is: például ha elmulasztja a cég kiszámlázni a munkalapokat, szolgáltatásokat, szállítóleveleket, vagy épp túl későn számlázza csak ki azokat, esetleg nem készül el határidőre a kötbéres beszállítás. Ilyenkor a kötbér a legkevesebb, amit veszít a cég. Számtalan hasonló figyelmet igénylő pont van egy vállalat működésében, különösképp, ha az termelő gépekkel is dolgozik. Ezeket mind-mind érdemes összekapcsolni és összehangolni a rendszerrel, majd beállítani rájuk a redspotokat és redline-okat.

Mik is azok a redspotok és redline-ok?

Nagyon leegyszerűsítve minden „figyeléshez” tartoznak meghatározott értékek, feltételek, melyek egy adott intervallumon belül mozoghatnak. Amikor az értékek kimozdulnak valamely irányba, megkezdődik a pontozás (súlyozás). Többszintű redpointstruktúrák alakíthatók ki a rendszerben. Érdemes megemlíteni a prevenciós szintűeket, melyek a problémákat hivatottak megelőzni. Ezek jelzik például, ha a gyártó szerszám korábbi magas selejtértékelése miatt veszélybe kerülhet az aktuális gyártási terv.

A leggyakoribb okok a BI-rendszer bevezetésére

Az ügyfelek legáltalánosabb igénye, hogy az eszköz különféle és lényeges információkkal és felügyeleti segítséggel lássa el a szervezet egységeit, részlegeit. Tóth Attila a tapasztalatok alapján felsorolt néhány elsődleges kiváltó okot:

  • Abban az esetben, ha egy gyártónál hosszú hónapokon keresztül zajlik egyetlen késztermék előállítása, egy nagyon részletes online utókalkuláció a legfőbb igény, amely így monitorozhatóvá teszi a folyamatot, míg készül a termék.
  • Folyamatban lévő gyártások esetében gyakran felmerül az igény részleteiben látni, mely komponens, alkatrész vagy félkész termék hol tart. Az elemző felületek segítségével a termelésvezető képes átlátni a teljes gyártási folyamatot, és időben tud cselekedni szükség esetén.
  • Ha egy több telephellyel működő cég minden telephelyén különböző szoftverrendszerek (szigetrendszerek) futnak, gyakran nagy szükség van, és nagy jelentőséggel bír a keletkező adatok egyazon információs felületre történő összefűzése a hatékonyságnövelés és áttekinthetőség érdekében.
  • A dataIQ SmartAutomation 4.0 kapcsán gyakorta visszatérő igény, hogy termelőgépekhez vagy robotokhoz csatlakozzon a rendszer. Az egyes meghibásodások így egyazon információs panelen jeleníthetők meg. Fontos érdeme ennek a megoldásnak az emberi jelenlét, a manuális gyártási lejelentések kiiktatása. Gondoljunk csak bele, mennyi idő takarítható meg, és mennyi hiba előzhető meg azzal, ha közvetlenül a gépektől vagy a robotoktól érkeznek be az adatok a rendszerbe.
  • Sok esetben a vezetőváltás-generációváltás igényel intelligens szoftveres támogatást. Napjainkban a családi vállalkozások jelentős része áll generációváltás előtt. Sokévi tapasztalat, tudás és számtalan olyan információ van az alapító ügyvezetők birtokában, amelyeknek jó részét már előre be lehetne programozni egy üzleti szoftverbe. Egy tapasztalt cégvezető már ösztönösen vizsgál bizonyos folyamatokat a működésben nap mint nap, sokszor nem is tudatos számára, hogy az információ helyes áramlása érdekében hány kulcsemberrel tartja a kapcsolatot.
  • Új ügyfél megszerzésében és megtartásában is jelentősen segíthet a rendszer. Egyrészről menedzseli a folyamatokat, felügyeli az értékesítést és a beszerzést is. Másrészről biztonságos működésről tanúskodik a partnerek szemében, hogy képesek vagyunk átlátni a folyamatainkat, és megfelelően feldolgozni az információkat. A fontosabb adatok megjeleníthetősége – akár nagy méretű képernyőkön – pedig szemléletes visszacsatolást jelent a vevőknek, a beszállítóknak és a munkatársaknak is. A termési statisztikák és munkaütem-vizualizációk elismerést, büszkeségérzetet adnak, mindazonáltal egészséges versenyt is indukálhatnak.

Kik a felhasználói a BI-rendszereknek?

„A dataIQmindenkié. Jogosultsági rendszer szabályozza, hogy a vállalaton belül a munkatársak csak a saját információs nézeteikhez férhessenek hozzá. A felső vezetők akár több dashboardon keresztül is figyelemmel kísérhetik a történéseket, a trendeket és összefüggéseket. A közép- vagy területi vezetők kifejezetten a saját területüket és saját munkakörüket érintő nézeteket látják, míg a produktív dolgozók akár a saját vagy a részlegük teljesítményét is nyomon követhetik” – sorolta a lehetőségeket Tóth Attila.

www.dyntellbi.com

Dr. Medveczki Marianna, Dyntell Software
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[206111] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés