hirdetés
hirdetés

Túl a gépeken

Szerszámgépgyártói szolgáltatások versenyben

Napjainkban a termékek mellé kínált szolgáltatások nemcsak a fogyasztási cikkek piacán, hanem a vállalatok közötti kereskedelemben is felértékelődtek. Az egyre bővülő szolgáltatásportfóliók pedig komoly versenyhelyzetet teremtenek a kínálati oldalon, miközben a vásárlók és a felhasználók egyre inkább testreszabott megoldások közül válogathatnak. Cikkünkben igyekszünk körbejárni a hazai iparvállalatok számára is hozzáférhető szolgáltatástípusokat.

hirdetés

A termék már tényleg nem elég?

A fogyasztási cikkek piacán ez a szemlélet igen hamar meghonosodott, azonban az iparvállalatok körében éveket kellett várni az elterjedésére. Míg korábban elég volt a megfelelő technológiai paraméterekkel gyártó szerszámgépeket értékesíteni a gyártóknak, ma már a kapcsolódó szolgáltatások is szerephez jutnak a kiválasztási folyamatban. Az egyre élesedő versenyben pedig csak akkor őrizhetik meg a cégek a pozíciójukat, ha képesek rugalmasan és gyorsan reagálni a piaci igényekre – nemcsak a technológiákat illetően, hanem a kiegészítő szolgáltatásokkal is.

Szolgáltatásokból pedig akad bőven: a felhasználók oktatások, szervizelérhetőség, telepítés, próbagyártás és tesztüzem, valamint egyedi kiegészítők igénylése és még megannyi más szolgáltatás közül válogathatnak.

Szerszámgépek extrákkal

A szerszámgépek értékesítésének folyamatában elengedhetetlen a megfelelő gép kiválasztása. Mivel a felhasználó kevésbé ismeri a portfóliót, mint a megkeresett forgalmazó, célszerű döntés a kiválasztási folyamatban is támogatni a vásárlót. Mátyás János, a Smartus Zrt. ügyvezetője elmondta, hogy a megfelelő szerszámgép kiválasztása az ő felelősségük is, hiszen ez az elégedettség egyik legfontosabb összetevője. Hozzátette továbbá, hogy „az olyan egyedi fejlesztésű technológiákkal, mint az Okuma szerszámgépeken elérhető Power Skiving, sokoldalú gépeket tudunk felkínálni a magyar vásárlóknak. Ez az egyedülálló fogazási technológia segít például abban, hogy az ügyfélnek ne kelljen több gépbe befektetnie egy adott alkatrész gyártása céljából. Emellett teljes körű technologizálást és automatizálási eszközökkel kiegészített gyártócellákat is értékesítünk”. Vagyis adott esetben akár a teljes felszereltséget és annak alkalmazásához szükséges gépet, illetve szerszámokat is megkaphatják egy kézből a felhasználók.

Szabó Tímea, az Optimum Hungária Kft. munkatársa szerint a vevők eleve olyan partnert keresnek, akitől nem csak a gépet vásárolhatják meg: „Ha a vevők fejével gondolkodnék, én olyan céggel lépnék kapcsolatba, amelyik nemcsak az ipar 4.0 követelményeinek megfelelő minőségi szerszámgépeket kínál, hanem olyan további szolgáltatásokat is, amelyek szükségesek a hosszú távú üzemeltetéshez. Ilyennek gondolom a képzést, a gépbeméréssel egybekötött karbantartást is, épp ezért olyan szervizcsapatunk van, amely a partnereink számára is elérhető, amikor egy meghibásodást gyorsan orvosolni kell, és akkor is, ha a szerszámgépek időszakos karbantartását gyakorlott szakemberekre szeretnék bízni. Természetesen kiváló diagnosztikai eszközökkel rendelkezve nemcsak a garanciaperiódus alatt, hanem azt követően is elvégezzük a szükséges beállításokat.”Ezenkívül az Optimum Hungária Kft. széles körű oktatási megoldásokat kínál – elsősorban az általuk értékesített gépeken alkalmazott Siemens és Heidenhain vezérlések kezeléséhez. Szabó Tímea ezt a következőképp összegzi: „Az a koncepciónk, hogy a vevőnek ne kelljen további szolgáltatókat bevonnia, hiszen a szerszámgép gyártója vagy forgalmazója ért a legjobban a géphez, így mindenképpen logikus, ha ők nyújtják a szervizt és az oktatást is.”

Mindezen szolgáltatások ráadásul ma már nemcsak a prémiumkategóriás szerszámgépgyártóknál érhetők el, hanem a kisebb cégek és a kevésbé ismert márkákat forgalmazó vállalatok is nyújtják őket. Tehát a kiválasztás folyamata bizonyos szempontból jelentősen könnyebbé vált. Másrészt a verseny is megújult: ma már tényleg nem elég „csak” egy jó szerszámgépet értékesíteni. A sikerhez szükség van a kapcsolódó szolgáltatásokra és az ügyfelek hosszú távú támogatására.

Hosszú távon együtt

Sok forgalmazó lízingszerződésekkel, illetve akár az élettartamra szóló szervizszerződésekkel értékesíti a szerszámgépeket. Ennek előnye a folyamatos kapcsolattartás, illetve a gyártói termékfelügyelet, amely garantálhatja a gép hosszú élettartamát és a folyamatos megbízhatóságot.

A hosszú távú kapcsolatot erősíti emellett az egyre több gépgyártónál elérhetővé váló moduláris portfólió. Az ilyen termékcsoportképzés lehetőséget biztosít arra, hogy a gyártási igényeknek megfelelően bővíthessék gépeiket és gyártócelláikat a felhasználók. Ha pedig egyszer bevált egy márka, a legtöbb vállalat hűséges marad a megkedvelt gyártóhoz és forgalmazójához.

Tömeges testreszabás a gépiparban is

Az automatizálási lehetőségek terjedésével, valamint a számtalan opciós kiegészítő kínálatával a szolgáltatásverseny mellett megjelent a tömeges testreszabás jelensége is az iparban. A felhasználók a saját igényeik szerinti elrendezést, az általuk preferált technológiát, illetve a gyártani kívánt termék szempontjából tökéletes megoldást keresik, amely természetesen minden esetben egyedi, nincs két teljesen egyforma folyamat. Ennek az igénynek a kielégítésében szintén kulcsszerepet kapnak a szolgáltatások – ezek ugyanis részben a zálogai az egyediségnek.

Mit tehet egy gyártó a robotokért?

Meglehetősen sokat. Ahogy a KUKA példájából is látszik, egy automatizálási vállalat szintén számos szolgáltatással egészítheti ki a termékkínálatát. A magyarországi leányvállalat mindent meg is tesz annak érdekében, hogy a hozzájuk forduló partnereknek a lehető legjobb ügyfélélményben legyen részük, ehhez széles körű after sales szolgáltatásportfóliót állítottak össze.

A KUKA-nál húszfős magyarországi szervizcsapat áll az ügyfelek rendelkezésére, ezt pedig a hazai iparvállalatok szükség esetén ki is használják. Sokan élnek a 0–24 óráig, a hét minden napján elérhető hotline szervizszolgáltatással, hiszen a gyors kiszállás jelentősen csökkenti az állásidőket a termelésben. „Van olyan magyarországi cég, ahol ezzel a megoldással az állásidők mennyisége kevesebb mint tizedére csökkent” – foglalta össze Perity Gábor, a KUKA Hungária Kft. country managere.

Azonban a különböző szervizszolgáltatások mellett az oktatást sem szabad elfelejteni. A KUKA világszerte globális szabvány szerint kialakított oktatásokat kínál, amelyre a piacon folyamatosan növekvő igény van. Az elmúlt öt évben annyira megnövekedett a kereslet a robotprogramozási oktatásokra, hogy Magyarországon már két telephelyen is található KUKA oktatóközpont, és emellett további két külső helyszínen is elérhetők.

Egy egész ország edukálása

Bár a szerszámgépeknél és a robotoknál is túlnyomórészt kisebb gépelemek magyarországi forgalmazását végzi, az egész ország területén kiterjedt oktatási tevékenységet folytat az SMC Hungary Kft. A japán gyökerekkel rendelkező ipari automatizálási vállalat célkitűzése az, hogy a pneumatika és a termelésautomatizálás minden felhasználó számára érthető folyamatokból álljon – ezzel garantálva a hosszú távú biztonságos üzemeltetést.

Az akkreditált és a cégek egyedi igényeire szabott, illetve tematikus oktatási portfólióban ugyanúgy akad karbantartó szakembereknek szóló tanfolyam, mint géptervezőknek. A képzéseken pedig a legújabb tervezési szempontok és a piacon frissen megjelenő SMC-termékek is bemutatkoznak. A tanfolyamok az ügyfeleik számára állnak rendelkezésre, illetve folyamatos kapcsolatot ápolnak hazai oktatási intézményekkel is.

Szabó Péter, az SMC Hungary Kft. oktatási vezetője a tanfolyamok mellett kiemelte a tervezői konzultációkat, illetve az optimalizációt célzó kiegészítő szolgáltatásokat is a vállalat portfóliójából. A szivárgásmérések, a biztonságtechnikai javaslatok, a megfelelő hálózatok tervezésében nyújtott segítség, valamint a projektekben való együttműködés mind-mind hozzájárul ahhoz, hogy teljes körű szolgáltatást nyújtsanak a magyarországi partnereiknek is.

A szolgáltatások tehát minden szinten megjelentek a gépipari gyártó vállalatoknál is. A fogyasztási cikkekhez hasonlóan itt sem a terméktulajdonságok elkendőzése, sokkal inkább a hosszú távú, megbízható és stabil működés biztosítása a cél. Az oktatásokon keresztül pedig egyre több gyártó kiveszi a részét a szakképzésben is, ugyanis a kiterjedt oktatási programmal rendelkező iparvállalatok közül nem az SMC Hungary Kft. az egyetlen, amelyik részt vesz duális képzési programokban. Sok egyéb lehetőség is kínálkozik az oktatás támogatására a hallgatói licencek kiadásától kezdve a tanműhelyek felszerelésén át egészen a szakmai előadásokig és a gyárlátogatásokig. Ezek pedig mind-mind a cégek szolgáltatáscsomagját és ismertségét növelik.

Egyelőre pedig úgy látszik, hogy a magyar piaci szereplők profitálnak a szolgáltatási kör szélesítéséből, miközben egyes funkciókat teljesen elvártnak tekintenek a felhasználók. A többi opció viszont szintén kedvükre való, a megkérdezett forgalmazók képviselői egytől egyig arról számoltak be, hogy a szerviz- és oktatási szolgáltatások iránt igen nagy kereslet mutatkozik a hazai piacon. Bár attól egyelőre nem kell tartanunk, hogy a gépipar szolgáltatásorientált piaccá válik Magyarországon, mégis érdemes odafigyelnünk a felbukkanó újabb és újabb szolgáltatásokra, hiszen ezek nemcsak az azokat nyújtók számára jelenthetnek versenyelőnyt, hanem az igénybe vevő feleket is jobb pozícióba hozhatják.

Kun Zsuzsanna
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés