hirdetés
hirdetés

Decentralizált vezérlés

Egy önállóan gondolkodó dokkoló

Az ömlesztett anyagok szállítása első ránézésre egyszerűnek tűnhet: továbbítás, betöltés, kiszállítás. A különböző anyagok kezelésének művészete azonban a részletekben rejlik.

hirdetés

A tartály gyakorlatilag hangtalanul csúszik be a helyére. Egyenletes mozgással közelíti meg a célját, a CleanDockot. Ezt követően megáll. Az aktív rész pneumatikus megfogórendszere fentről kinyúlik, megfogja a passzív rész tartályzárját, és megemeli. Két-három szisszenés jelzi, hogy az adagolóegység és a céltartály tökéletesen össze lett kapcsolva. A passzív rész rugalmas kompenzátora lehetővé teszi a tartály alatt lévő mérleg pontos tárázását – függetlenül attól, hogy éppen mennyi terméket tartalmaz. Ezután megkezdődik az ömlesztett anyag töltése. A folyamat végén az aktív és a passzív rész elegánsan és tisztán válik el egymástól, a tartály pedig továbbmegy a következő töltőállomásra. És amit kívülről senki sem lát: szinte a teljes töltési folyamatot a CleanDock vezérelte decentralizált módon.

A Festo lineáris hajtóművei biztonságosan szorítják meg a passzív és az aktív részeket
A Festo lineáris hajtóművei biztonságosan szorítják meg a passzív és az aktív részeket

Egy úttörő lépés

„A rendszereink képesek minden elképzelhető fajtájú ömlesztett anyag szállítására és adagolására” – mondta Frank Pahl, az AZO GmbH + Co. KG fejlesztési igazgatója Osterburkenben, aki hozzátette: a tejportól és a bébiétel-összetevőktől a gyógyszereken és mosószereken át a különböző műanyagokig és pigmentekig képesek szállítani és adagolni, beleértve a vizes festékeket és lakkokat is.
Az AZO az elmúlt 70 évben lefektette technológiai védjegyét az ömlesztett anyagok mozgatása terén. Az egyik úttörő innovációja a CleanDock legújabb generációja. Az AZO ezzel a rendszerrel az ömlesztett anyagok töltésében fontos lépést tesz a gyors üzembe helyezés, a hibák számának csökkentése és a biztonság növelése érdekében, hosszú távú partnerével, a Festo automatizálási vállalattal együtt.
A CleanDock intelligenciával, decentralizált vezérléssel és a folyamatok terén autonómiával lett felruházva. A folyamatvezérlő rendszer átfogóan gondoskodik az irányítástechnikáról, a Festo CPX moduláris elektromos terminálja pedig a dokkolás és a dokkelhagyás eljárásainak részleteit hajtja végre, a CEC integrált vezérléssel és az MPA szelepszigettel.

Legmagasabb prioritás: a biztonság

A cél egyrészt a terméktisztaság biztosítása, másrészt a dolgozók védelme. Az elmúlt években főként a gyógyszer- és az élelmiszeripar, de ezek mellett a vegyipar is egyre inkább előtérbe helyezte ezeket a témákat. Az ömlesztett anyagok mozgatása során például az allergén élelmiszerekből kijutó porok a kezelő személyek egészségkárosodását okozhatják. Emellett a robbanásmegelőzés és -védelem is nagyon fontos szerepet játszik.
Hogy a termék ott maradjon, ahol lennie kell – tehát a céltartályokban és az adagolóegységekben –, ahhoz a tartályoknak és az adagolóegységeknek a dokkolás előtt zárva kell lenniük. Ez egyszerűnek hangzik, de valójában nem az. Mint sok más esetben is, az ördög a részletekben rejlik.
A dokkolás előtt és a leválasztás után nem hullhatnak le az odatapadt termékek az adagolóegység lefolyócsövéből, és szennyezhetik be a padlót, illetve nem juthat ki por a környezeti levegőbe. Ezt a célkitűzést az AZO vállalat a CleanDockkal éri el. Vagyis az adagolóegységek és a tartályok a töltés előtt és után hermetikusan le vannak zárva.

Frank Pahl, az AZO fejlesztési igazgatója (j) és Thomas Stumpf, a Festo folyamatipari értékesítési mérnöke (b)
Frank Pahl, az AZO fejlesztési igazgatója (j) és Thomas Stumpf, a Festo folyamatipari értékesítési mérnöke (b)

Időmegtakarítás = kevesebb munkafolyamat

A passzív rész aktív részhez történő dokkolása a Festo pneumatikus lineáris hajtóművei segítségével történik. Éppen úgy, mint az aktív részben a tölcsérzár nyitása és zárása a céltartály feltöltéséhez, illetve mint az aktív és passzív részek összekapcsolása és rögzítése. A pneumatikus meghajtásokat a CPX moduláris elektromos terminál vezérli, a CEC integrált vezérléssel és az MPA szelepszigettel együtt.
A CPX-CEC decentralizált vezérlője közvetlenül a dokkolón hajtja végre a vezérlési szekvenciákat, ez jelentősen csökkenti az üzembe helyezés időigényét. „Az ömlesztett anyagos rendszerek 80 vagy több nyersanyagot tárolnak silókban” – mondta Frank Pahl. Ilyen sok töltőállomás esetén a programozás és az üzembe helyezés mindmáig nagyon nagy feladatot jelentett.
Eddig a hibavalószínűség is nőtt a folyamatvezérlő által vezérelt egységek számának növekedésével együtt. A CleanDock decentralizált vezérlése felgyorsítja a rendszer üzembe helyezését, és csökkenti a hibák előfordulásának kockázatát. „A folyamatvezérlő rendszer csak dokkolási és dokkelhagyási parancsokat küld. A folyamatok összes részletét maga a CleanDock végzi el. A programozóknak a helyszíni üzembe helyezés során nem kell többé foglalkozniuk ezekkel a folyamatrészletekkel” – tette hozzá a fejlesztési igazgató.

Együtt a moduláris jövő felé

Az AZO vállalat és a Festo által elért eredmények összhangban állnak a NAMUR/ZVEI (Német Villamos- és Elektronikai Mérnökök Egyesülete), a különböző létesítményépítők és üzemeltetők, illetve a kutatási intézetek célkitűzésével, miszerint az iparnak a moduláris gyártó üzemek automatizálására kell törekednie.
Az egyes modulok decentralizált és teljes automatizálásának köszönhetően a rendszer kevésbé bonyolult, a rendszer-üzemeltetők számára pedig lerövidül a piacra kerülési idő. A Festo – automatizálási szakértőként – aktívan részt vesz olyan elképzelések és standardok kidolgozásában, melyek előreviszik és egyszerűsítik a mai és jövőbeni moduláris üzemek automatizálását.

Cikkünk eredetileg a GyártásTrend Magazin októberi lapszámában jelent meg.

(forrás: Festo/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés