hirdetés
hirdetés

Gépgyártás

Az ügyféligények változékonyságának kezelése

A szolgáltatásmenedzsment szakirodalma a változékonyságot egy rossz dolognak írja le, amit azonnal meg kell szüntetni, egy ellenségnek, amit ki kell küszöbölni. Az Euro Cabletechnics Kft. viszont – unortodox módon – megpróbál erre építkezni, erre alapozni a versenyelőnyét. Stratégiája szerint olyan versenyelőnyt biztosító üzleti modellt, vállalati struktúrát épít ki, amely által gazdaságosan tudja menedzselni az ügyfelek által előidézett változékonyságot. (X)

hirdetés

A feladat komoly kihívás, hiszen olyan ez, mintha egy autógyárba bármikor besétálhatnának a vevők, és az éppen aktuális igényeiknek megfelelően gyakorlatilag teljesen átírnák az autógyár által gondosan és gazdaságosan megtervezett napi gyártási tervet.

Néhány iparágban sajátosan védekeznek az ügyféligény változékonysága ellen. Egyes éttermekben nem lehet az étlapon lévő 2-3 fogáson kívül mást rendelni. A fapados légitársaságok azokat az ügyfeleket célozzák meg, akik hajlandóak alacsony árakra cserélni a „kitűnő szolgáltatás” élményét. Az élelmiszerboltokban új kasszát nyitnak vagy zárnak be a kiszámíthatatlan forgalomingadozások kezelésére.

Szereltkábel-beszállítás
Szereltkábel-beszállítás

Míg a versenytársak próbálják „optimális viselkedésre” kényszeríteni az ügyfeleket, addig az Euro Cabletechnics Kft.új üzleti modellt épít ki. „A piac arra kényszerít minket, hogy viseljük a változékonyság negatív következményeit. Olyan versenyelőnyt biztosító üzleti modellt építünk ki, amely által gazdaságosan tudjuk menedzselni az ügyfelek által előidézett igényeket. Nem a változékonyság mérséklésére törekszünk, hanem az ahhoz történő alkalmazkodás mellett döntöttünk. Nálunk a vevők nem csupán a szerelősor végén lévő nyitott pénztárcát jelentik, hanem részt vesznek a napi termelésben” – mondta Horváth Károly, a cég ügyvezetője.

Kisebb darabszámban utaznak

Horváth Károly ügyvezető
Horváth Károly ügyvezető
Az Euro Cabletechnics Kft. leginkább a nagy, élő munkaerőt igénylő, kisebb darabszámú, nagy varianciájú kézi kábelszereléses munkákat szívja fel a piacról.

A világtermelésben megfigyelhető a tendencia, hogy a különféle termékeket gyártó cégeknek egyre szélesebb a termékpalettájuk (tehát egyre többféle típust gyártanak), ám ezzel párhuzamosan csökken az előállított darabszám; többféle termékből, de kevesebbet gyártanak – manapság szinte személyre szabottan. „Ez a trend egyezik cégünk stratégiájával, olyan termelési struktúrát építettünk ki, amely alkalmas a rugalmas, kis darabszámú gyártásra.”

A nagy darabszámú, teljesen automata gépsorokkal működő sorozatgyártást a milliárdos bevételű cégek végzik, az Euro Cabletechnics Kft. a kis és közepes szériákra való specializációból szerzi előnyét. „Akik komoly összegeket fektettek méregdrága automata gépsorokba, azok számára létkérdés, hogy napi 24 órában dolgozzanak a gépek, és visszatermeljék az árukat. Ezek a cégek nem fognak szöszmötölni 1-100 darab kábel összeszerelésével, egyszerűen nem éri meg nekik” – mondja Horváth Károly.

Hosszú távon gondolkodnak

Nagyon sok ipari gyártó vállalat a termelést már nem is tekinti üzleti tevékenysége alapvető részének. A nagy márkák szívesebben koncentrálnak a kutatás-fejlesztésre, a formatervezésre, az értékesítésre, a gyártást pedig rábízzák a beszállítókra, szerződéses gyártókra. Ám még mindig sok olyan vállalat létezik, amely alulbecsüli a rugalmasság értékét. Ennek eredményeképpen olyan ellátási láncokat épít ki (a gyártást távolabbi, olcsó országokba szervezi ki a bérköltség-csökkentés miatt), amelyek ugyan alacsony költségűek, váratlan események bekövetkeztekor azonban rendkívül költségesek.

Ipari kiállításon Luxemburgban. A cég a hosszú távú partnerkapcsolatokra törekszik
Ipari kiállításon Luxemburgban. A cég a hosszú távú partnerkapcsolatokra törekszik

„A hagyományos – a diszkontált pénzáramra épülő – gazdasági elemzések nem veszik figyelembe a gyártás közelségéből eredő nagyobb irányítási rugalmasság pénzügyi előnyeit. Ez az előny reálopciós elemzés segítségével azonban jól kifejezhető. Felülír sok, a hagyományos technikákkal gazdaságosnak tűnő termelés-kihelyezési döntést.

Az Euro Cabletechnics Kft. nem foglalkozik a legolcsóbb beszállítót kereső cégekkel, hiszen a legkedvezőbb árakat kereső cégek bármikor váltanak egy olcsóbb ajánlat esetében. A cég szeret időt és energiát belefektetni a hosszú távú, kölcsönösen előnyös partneri kapcsolatokba” – mondta az ügyvezető.

Előnyök a beszállítás mellett

Egy elektromos terméket gyártó cégnek számtalan előnye származik abból, ha a termékébe szükséges szerelt kábelekre külső, szereltkábel-beszállító céget választ:

  • Egy szereltkábel-beszállító cég képes rendkívül alacsony egységköltséggel összeállítani akár kis darabszámú szerelt kábeleket is, hiszen több cégnek is gyárt, a szomszédos futószalagon is hasonló kábelek készülnek
  • A szerelt kábeleket gyártó, kábelkonfekcionáló cégek egy gyártó számára behozhatatlan méretgazdaságosságot azzal érik el, hogy egyszerre sok megrendelőnek dolgoznak. Egy gyártó cégnek nehezebb lenne ugyanilyen méretgazdaságosságot elérnie, ha ő csak a saját gyártmányaiba való szerelt kábeleket készítené
  • A szerelt kábeleket gyártó cégek magas szintű gyártási ismerettel, termékismerettel, és széles körű alkatrészbeszállítói-kapcsolatokkal bírnak. A szerelt kábelek gyártása során felhasznált alkatrészekre pedig volumenkedvezményekkel bírnak, hiszen az alkatrész-beszállítóktól sokat vásárolnak belőlük, nem csak egy gyártó kábeléhez

Többféléből kevesebbet, nem pedig kevesebből sokat
Többféléből kevesebbet, nem pedig kevesebből sokat

  • Külső cég megbízása esetén a gyártó cégeknek nem kell előteremteniük, befektetniük és kockáztatniuk a saját termelőegységeik kialakításához szükséges tőkét
  • Egy szerelt kábeleket gyártó cégnek szélesebb termékskála előállításában van tapasztalata, mint a megrendelő partnereinek, ami lehetővé teszi a legjövedelmezőbb gyártást
  • Egy gyártó cégnek a termékeibe való szerelt kábelek gyártásának kihelyezése csökkenti a munkaköltséget és tőkét szabadít fel. Így a gyártónak lehetősége van a designra, a marketingre és a kutatás-fejlesztésre koncentrálni
  • A gyártó cégek előszeretettel szabadulnak meg tárgyi eszközöktől, hogy növeljék a vállalat eszközarányos nyereségét és befektetésarányos megtérülését. A munkaerő csökkentésével pedig növelik a termelékenységi arányt, munkabér-megtakarítást és kevesebb adminisztrációt érnek el.
Horváth Károly ügyvezető igazgató, Euro Cabletechnics Kft.
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés