Ők határoznak a trendekről

Interpack, a világ legnagyobb csomagolási szakvására

A hároméves ciklusban a Düsseldorfi Vásárvárosban megrendezett Interpack nemzetközi csomagolástechnikai szakvásár május 12. és 18. között jóval több mint két és félezer kiállítójával, ötvenet meghaladó kísérőrendezvényével és a szervezők reményei szerint a három évvel ezelőtti 170 ezres látogatószám beállításával idén is méltán mondhatja magáénak szakterületén a világ vezető vására címet.

hirdetés

Az elmúlt évek gazdasági és pénzügyi világválságát szűkebb tematikájától függetlenül elkerülhetetlen módon sokszor kétszámjegyű visszaeséssel megsínylő szakvásárokkal ellentétben a Düsseldorfi Vásártársaság egyik legmarkánsabb rendezvényének számító Interpack csomagolástechnikai kiállítást és kísérőrendezvényeit – mondhatnánk – egyszerűen a naptár segíti pozíciójának és mutatóinak megőrzésében: a legutóbbi seregszemlét éppen a krízis előtti csúcsévben, 2008-ban tartották, a soron következő idei Interpackra pedig már egy olyan évben kerül sor, amikor a német gazdaságnak a 2009-es mélypont és a 2010-es talpraállás után sikerül újra elérnie, sőt, talán túlhaladnia a válság előtti szintet.

Az Interpack a gazdasági recesszió ellenére jelentős növekedést ért el
Az Interpack a gazdasági recesszió ellenére jelentős növekedést ért el

Azonban a leegyszerűsített megközelítés ebben az esetben sem állja meg teljes mértékben a helyét: hogy a kiállítók száma most is meghaladja a 2700-at, valamint hogy több mint másfélszáz ezer látogatót, nagyobbik részüket külföldről tudjanak releváns szakmai információkkal ellátni a rendezvény hét napja alatt, annak az eddigieknél is magasabb szintű szakmai előkészítés az előfeltétele.

Már csak várólistáról kerülhet be

A három évvel ezelőttihez hasonlóan az élelmiszer- és italipari, édes- és sütőipari, gyógyszeripari és kozmetikai, non-food és fogyasztási cikkeket, valamint ipari termékeket gyártó vállalatok igényeit kiszolgáló csomagolástechnikai megoldásokkal és folyamatokkal, illetve a kapcsolódó szolgáltatásokkal előzetesen bejelentkezett kiállítók kimerítették a vásárváros 19 csarnokában kínált teljes alapterületet. A kiállítói regisztráció még tavaly februárban (!) gyakorlatilag lezárult, és bár óhatatlanul vannak visszalépések, a várólistán lévő mintegy 250 vállalatnak sajnos vajmi kevés esélye van már arra, hogy kiállítóként jelen lehessen a 2011-es Interpackon – mondta el Bernd Jablonowski, az Interpack projektigazgatója a vásár szerdán tartott budapesti sajtótájékoztatóján.

Az átalakuló életminőségi igényekhez kell alkalmazkodni
Az átalakuló életminőségi igényekhez kell alkalmazkodni
A szakember hozzátette: különösen fontosnak és a jövőre nézve iránymutatónak tartják, hogy a külföldi látogatók aránya a 2008-as rendezvényen 60 százalékra növekedett, ezzel meghaladta a 100 ezret, és kétharmad részük vállalati döntéshozó pozícióban lévő szakember volt. A kiváló szakmai előkészítő munka eredménye a szakvásár számos fajsúlyos kísérőrendezvénye, amelyek közül Bernd Jablonowski kiemelte az Innovationparc Packaging innovációs kiállítást, a megváltozott vásárlási és fogyasztási szokásokhoz, az átalakuló életminőségi igényekhez való csomagolástechnikai alkalmazkodást előtérbe állító Quality of Life életminőségi fórumot, illetve a Metal Pachaging Plaza fémcsomagolási „plázát”, amely „vásár a vásárban” alapon a fém csomagolóanyagok gyártóinak, megrendelőiknek és beszállítóiknak teremt majd lehetőséget az innovatív fémcsomagolásokkal való ismerkedésre. A legnagyobb érdeklődésre mégis az az egyedülálló kezdeményezéssel életre hívott kisérőrendezvény számíthat, amely a Save Food, azaz Mentsük meg az élelmiszert! címet viseli.

Ennek keretében a Messe Düsseldorf és az ENSZ Mezőgazdasági és Élelmezési Szervezete, a FAO közös szemináriumot és kiállítást szervez, ahol bemutatják a csomagolóipar lehetőségét arra, hogy kevesebb megtermelt, legyártott élelmiszer menjen veszendőbe az ellátási láncban, különösen a raktározás és a szállítás során. A témának különös fontosságot kölcsönöz, hogy az előrejelzések szerint a világ népessége 2050-re 9 milliárdra fog növekedni, ami rendkívüli kihívások elé állítja az élelmiszer-ellátáson belül a csomagolóipart is. A helyzetet nem könnyíti meg az sem, hogy a Föld különböző részein élő emberek, de még a szakértők is különféleképpen értelmezik a veszteséget, így nagy jelentőséggel bír a megoldások keresésében egy ilyenfajta széles körű szakmai együttműködés az ENSZ égisze alatt.

A fenntartható fejlődés nem csupán szlogen

Az idei Interpack fő trendjei önmagukban nem okozhatnak nagy meglepetést a szakmai közönségnek, hiszen a fenntarthatóság, a biztonság és a kényelem ma már megkerülhetetlen szempont valamennyi iparágban, és az ezeknek való megfelelés az összes szereplő alapvető érdeke. Nyílt titok, hogy a fenntarthatóság már jó ideje nem csupán egyszerű „szlogen”, hanem fajsúlyos versenytényező. A gyártás során mindent meg kell tenni a technológiai és segédanyagok felhasználásának csökkentése, a hő- vagy villamos energia megtakarítása érdekében.

Most is a hatékonyság áll a középpontban
Most is a hatékonyság áll a középpontban
Az ezen a téren májusban bemutatásra kerülő innovációk azonban minden bizonnyal sokkal többet fognak nyújtani az érdeklődőknek száraz irányelveknél, és ugyanúgy, mint minden más (gép)ipari ágazatban és szakmai rendezvényen, itt is hatékonyság, a termelékenység kerül többek között a középpontba. Ez megmutatkozik például azokban a megoldásokban, amelyek a gépek, berendezések gyors átállását teszik lehetővé a megváltozott munkafolyamatokra az állásidő leszorítása érdekében.

A (folyamat)biztonság kérdése ugyancsak meghatározó ma már minden területen, de például gyógyszerek vagy élelmiszerek esetében kiemelten teljes körű visszakövethetőséget kell elérni, nem utolsósorban a csomagolások révén. A csomagológépek gyártásában egyre nagyobb szerepet kap a gépek higiéniai követelményeknek még inkább megfelelő kialakítása a mikrobiológiai kockázat minimalizálásával és az egyszerű tisztíthatóság megteremtésével.

Virágh Judit
a szerző cikkei

hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Ők határoznak a trendekről
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés