hirdetés
hirdetés

Német autóvásárlási támogatás: döntés elhalasztva

A koalíciós bizottságon belüli egyeztetések miatt elhalasztották a június 2-ra tervezett csúcstalálkozót a szövetségi kormány és az autógyárak vezetőivel. A pártok óvatosak a kérdésben, de biztosan kompromisszumra fognak jutni. 

hirdetés

A Német Autóipari Szövetség (VDA) május utolsó hetében arról tájékoztatott, hogy a kancellári hivatalban június 2-ára a szövetségi kormány és a nagy autógyárak vezetői részvételével az autóértékesítések vásárlási prémiumok formájában történő támogatásáról tervezett újabb csúcstalálkozót „a koalíciós bizottságon belüli egyeztetések miatt“ egy későbbi időpontra halasztják.

Az elmúlt hetekben a német politikai-gazdasági közéletben nagy vita kerekedett az autóipari értékesítések extra támogatásának indokoltságáról és szükségességéről. Hildegard Müller, a szövetség elnöke a halasztásáról szóló hír bejelentését felhasználva ismételten hangsúlyozta az autóipar vásárlási prémium formájában történő támogatásának szükségességét. A VDA elnöke, illetve rajta keresztül a német autóipar a vásárlási prémium széleskörű alkalmazására irányuló törekvésében élvezi a négy autós tartomány, nevezetesen Bajorország CSU-s, Baden-Württemberg zöldpárti, Alsó-Szászország szociáldemokrata és Észak-Rajna-Vesztfália kereszténydemokrata vezetésű kormánya támogatását.

Széttartó törekvések

Stephan Weil, alsó-szászországi miniszterelnök néhány nappal a tervezett autós csúcstalálkozó előtt a beszállítók nehéz helyzetére hivatkozva sürgette az „állami autóvásárlási prémiumról, mint konjunktúra-élénkítő intézkedésről“ szóló gyors döntést. „Sok kis és közepes vállalat számára ketyeg az óra“, mondta Weil egy sajtóinterjúban, hangsúlyozva, hogy ezek a cégek kevesebb tartalékkal rendelkeznek, mint a nagy konszernek és már eleve sokkal gyöngébben kerültek be a válságba. Kompromisszumos megoldásnak a hannoveri kormányfő azt javasolta, hogy „aki ma kötelezettséget vállal egy elektromos autó két év múlva esedékes megvásárlására, kapjon egy vonzó lízingajánlatot egy modern benzines vagy dízeles autó használatára“.

Tobias Hans (CDU), a Saar-vidék miniszterelnöke szerint állami támogatást a föld légköre védelmében hangsúlyozottan csak környezetbarát autók vásárlásához kellene nyújtani, de szerinte sem kellene a támogatásból kizárni a korszerű benzines és dízeles járműveket. „A prémiumnak a technológiákra nyitottnak kell lennie“, mondta Hans. Egy enyhe dízelhibrid ugyanúgy támogatható, mint egy tisztán elektroautó. „Nem lenne érthető, ha a jövőben egy nagy teljesítményű, külföldi gyártású elektromos autó vásárlója a végén több támogatást kapna, mint amennyi egy enyhe kisebb kategóriás hibrid üzemeltetésű Ford Focus után járna, amelyet nálunk, Saarlousban állítanak elő“.

Nem kéne támogatni a benzineseket

Michael Hüther professzor, a kölni gazdaságkutató intézet elnöke a „Megfontolások a gazdaságpolitika cselekvési opcióiról 2020 közepén“ című dokumentum nyilvánosságra hozatala alkalmából úgy fogalmazott: meg kellene akadályozni, „hogy egy autó vagy más tartós fogyasztási cikknek a megvásárlását elhalasszák, mert az erősítené a fellendülés lassulását“. Ami
azt jelenti, hogy az üzemanyagcellás, akkumulátoros és hibrid üzemmódú járművek mellett az új típusú dízel, valamint a korszerű Otto-motorral ellátott autók vásárlását is támogatni kellene, a széndioxid-kibocsátás flottaátlagának csökkentése érdekében úgy, hogy azt csak egy bizonyos nettó listaár alatt biztosítanák.

Mások vélemények szerint az autóiparnak nem kellene speciális segítséget nyújtani, hanem az általános konjunktúraélénkítő csomagba beágyazva kellene az ágazatnak támogatást biztosítani. A leghatározottabban a környezetvédelmi szervezetek tiltakoznak az ellen, hogy a vásárlási prémiumot a hagyományos meghajtású autók értékesítésére is kiterjesszék.

A Süddeutsche Zeitung információi szerint a CDU-CSU frakció legutóbbi ülésén is többségben voltak azok, akik ellenzik a VDA által igényelt vásárlási prémiumot; Monika Schnitzer, az öt bölcsnek nevezett, a szövetségi kormány mellett működő független szakértői tanács tagja pedig úgy nyilatkozott, hogy az autókra biztosított vásárlási prémium nem csak elhalasztaná az ágazat régóta esedékes szerkezetváltását, hanem hatékonynak sem nevezhető.

Párizsban hamarabb léptek

A képet árnyalja az a szintén május utolsó hetében nyilvánosságra hozott döntés, mely szerint Emmanuel Macron elnök annak érdekében, hogy „Franciaország Európa elsőszámú nemzete legyen az elektromos meghajtású autók gyártásában“ 8 milliárd euró állami forrással támogatja hazája autóiparát. „Célunk, hogy 2025-re évi egymillió darab elektromos és hibrid meghajtású járművet készítsünk Franciaországban“, mondta Macron, aki az ágazatnak a válságból való kilábalását össze szeretné kötni annak ökológiai fordulatával.

A Handelsblatt értesülése szerint az európai koordináció hiányára vonatkozó kritikára párizsi kormányzati tisztségviselők úgy reagáltak, hogy „minden európai partnerrel beszéltek, van is bizonyos koodináció, de minden ország szabadon dönti el, hogy a saját feltételei szerint ökológiai szempontból a legelőnyösebben támogassák az autók vásárlását“.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés