hirdetés
hirdetés

Tájékoztatás a szakvásárokról

Megyünk-e még szakvásárra?

A koronavírus-járvány érzékeny veszteségeket okozott mind a vásárszervezők és –rendezők, mind a rendezvényeiken megjelenő kiállítók körében. Kérdés, hogy mennyi időre lesz szükség ahhoz, hogy helyre álljon mind a kiállítóknak, mind a szakmai közönségnek a nagy németországi szakkiállítások és –vásárok iránt megnyilvánuló érdeklődése.

hirdetés

A berlini és a nürnbergi vásártársaság magyarországi képviseletét is ellátó Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) munkatársai május közepén a járvány miatt bekövetkezett változásokról adtak tájékoztatást. A virtuális tájékoztatón részt vett az Agrármarketing Centrum (AMC) kiállításokért és rendezvény-szervezésért felelős irodavezetője és a Hungexpo belföldi kiállításokért felelős kereskedelmi igazgatója is.

Balogh Ilona, a DUIHK ügyvezető igazgató-helyettese bevezetőben idézte a német vásárrendezők szövetsége (AUMA) felmérését, mely szerint az ottani vásárok kiállítói célként elsősorban a már meglévő partnereikkel való kapcsolattartást, új ügyfelek akvirálását, cégük és termékeik imázsának ápolását, valamint új termékeik és szolgáltatásaik bemutatását állítják vásári részvételük középpontjába. Az éves forgalom nagyságát tekintve a 2018-ban elért 718 millió eurós forgalommal messze a frankfurti vezeti a német vásártársaságok rangsorát, megelőzve a münchenit (418 millió euró), a berlinit (352 millió euró) és a kölnit (337 millió euró); megjegyezve, hogy ők négyen árbevételük nagysága alapján a világ tíz legnagyobb vásártársasága közé tartozik.

Német-magyar hatás

A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara többek között a Német vásárok elnevezésű honlap létrehozásával és folyamatos karbantartásával, továbbá tanácsadással, szakmai utak és tréningek szervezésével járul hozzá a magyar vállalkozások eredményes vásári szerepléséhez. Emellett egyes jelentősebb hazai rendezvényeken, mint például „Az ipar napjai”, tagvállalataik és további, a magyarországi értékesítési és együttműködési lehetőségek iránt érdeklődő német résztvevők részére biztosít kollektív megjelenési lehetőséget.
2018-ban 110 németországi vásáron mintegy 700 magyar kiállító vett részt. A különböző vásárokra kiutazó szakmai látogatók száma pedig elérte a 35 ezret. Ezzel a látogatói létszámmal a 26. helyet elfoglalva az országok sorában. A német szakkiállításokon és vásárokon a legtöbb, 240 ezer látogatót Hollandiából fogadták, akik megelőzték az Ausztriából (210 ezer), Olaszországból (205 ezer) és Svájcból (205 ezer) érkezetteket. A legfontosabb kiállító nemzetek Kína (17,5 ezer), Olaszország (13,6 ezer), Franciaország (7,1 ezer) és Hollandia (6,1 ezer kiállító részvételével).

Düsseldorfi vásárváros
Düsseldorfi vásárváros

A személyes kapcsolatépítés hiánya

Bármennyire is teret nyer, sőt az idén még inkább felértékelődött a digitalizáció, egy, az AUMA által még a múlt évben készített felmérés szerint a kiállítók túlnyomó többsége, több mint 90 százaléka továbbra is nagy jelentőséget tulajdonít a partnerekkel történő személyes találkozásnak. A szereplők fontosnak tartják a szakmai ismerkedést, illetve a vásár színhelyének körbejárását, a termékek megtekintését, kipróbálását, netalán a kóstoltatatást.

Simon-Lutring Tünde, a berlini és Grabovszky Zsófia, a nürnbergi vásártársaság képviselője konkrét példákkal illusztrálta, hogy 2020 – a világgazdaság általános fejlődéséhez hasonlóan – sosem látott mélypontként érte a vásárszervezőket és –rendezőket. Március elején elsőként a berlini ITB, a világ elsőszámú turisztikai szakkiállítása vált a koronavírus-járvány áldozatává, melyet – többek között – a márciusi IWA nürnbergi sportfegyver- és a Pro Wein düsseldorfi borkiállítás, az áprilisi hannoveri ipari vásár, a nürnbergi nyílászáró- és faipari kiállítás és a szeptemberre Hannoverbe tervezett IAA haszonjármű-kiállítás lemondása követett. Vannak rendezvények, mint a májusi berlini ILA repüléstechnikai kiállítás, amelyek digitális formában kerültek/kerülnek megrendezésre. A berlini Innotrans vasúttechnikai kiállítást az idén őszről a jövő év tavaszára, míg a frankfurti Automechanikát a jövő év szeptemberre halasztották  és vannak olyan rendezvények is, mint a szeptemberi berlini IFA szórakoztató-elektronikai kiállítás, melyek csökkentett tartalommal, de az eredeti időpontban kerülnek megrendezésre.

A koronavírus-járvány nyomán felgyorsult a digitalizációnak a vásári szakmában történő térnyerése és azzal lehet számolni, hogy ha idővel helyre is áll majd a rendezvények megszokott rendje, a digitális megoldások a vásárok és a vásárok kísérőrendezvényeiként megtartott szakmai konferenciák egyre markánsabb részeivé válnak. Ez igaz mind a németországi, mind a hazai vásárokra. Szakter Réka, az évi mintegy 200 hazai partnerrel együttműködő, részükre jellemzően közösségi standokat szervező Agrármarketing Centrum (AMC) Nonprofit Kft. irodavezetője megjegyezte, hogy az élelmiszervásárok esetében, az ott kiállított és a partnerek részére felkínált termékek kóstoltatása folytán megkerülhetetlen a személyes találkozások szervezése és lebonyolítása.

Tudatos tervezés

A német kamara munkatársai felhívták a figyelmet annak lehetőségére (vagy inkább veszélyére), hogy a jelenlegi helyzetben egy-egy vásár a szokottnál kisebb kiállítói és látogatói létszámmal kerül megrendezésre. De azok, akik számára fontos a német piac, érdemes kisebb kiállítói területtel, alacsonyabb részvételi költségek mellett mégis csak megjelenni a valamikor a belátható jövőben régi rangját újra elérő rendezvényen.

Szilvási Krisztina, a Hungexpo Zrt. kereskedelmi igazgatója
Szilvási Krisztina, a Hungexpo Zrt. kereskedelmi igazgatója

Szilvási Krisztina, a Hungexpo Zrt. kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy hazánk több mint fél évszázados múlttal rendelkező vezető vásárrendezője – az első két hónap több sikeres rendezvénye és bizakodása után, a németországinál nyilván kisebb dimenziókban – ugyancsak kénytelen volt átszervezni rendezvényei ez évre tervezett menetrendjét. Egyes vásárok, mint az áprilisra tervezett Construma vagy a májusra tervezett „Az ipar napjai” őszre halasztódott; a kőbányai vásárterületen ugyanakkor a tervezettnél is gyorsabb ütemben folynak az infrastruktúra és a szolgáltatások korszerűsítését és két új csarnokkal történő kiegészítését szolgáló munkálatok és folyamatban van a tervek szerint a jövő évben a vadászati világkiállításra elkészülő új kongresszusi központ építése is.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés