hirdetés
hirdetés

Automatizálás

Már tervezik a jövő gyárait

Hogyan teremtik meg napjaink vezető gyártástechnológiai vállalatai az egyensúlyt a környezetbarát és a gazdaságos termelés között – ezt mutatta be többek között a március 11. és 15. között Düsseldorfban megrendezett Metav nemzetközi gyártástechnológiai és automatizálási szakvásár.

hirdetés

Az energiahatékony megoldást gyakran a villamos és a pneumatikus hajtástechnológia kombinációja adja
Az energiahatékony megoldást gyakran a villamos és a pneumatikus hajtástechnológia együtt adja

De mi várható a jövőben? Mit fogunk majd látni mondjuk a 2020-as Metav kiállításon? A jövő zöld gyárának „képlete” az EMC²-Factory : az uniós kutatási projekt keretében európai vállalatok és kutatók olyan gyártási koncepciók kifejlesztésén dolgoznak, amelyek lehetővé teszik az autóipar, a repülőgépgyártás és a vasútijármű-gyártás fokozottan energiaigényes termelési folyamatainak hatékonyabbá tételét. Interjúnkban Nico Pastewski, az esslingeni székhelyű automatizálási specialista, a Festo innovációs és technológiai vezetője számol be az első ötletekről és a szerszámgépek szerepéről.

– Miért csatlakozott a Festo az EMC²-Factory projekthez, és mit várnak ettől a kezdeményezéstől?

– Vállalatunknak mint automatizálási specialistának fő célja a termelés hatékonyságának növelése ügyfeleink hasznára, de saját termelésünk érdekében is. Az energiahatékonyság és az erőforrások kíméletes felhasználása vállalati küldetésünk részét képezi. Meggyőződésünk, hogy az európai ipar a jövőben csak akkor lesz versenyképes, ha következetesen törekszünk a fenntarthatóságra, és ebben vállalatunk úttörő szerepet játszik Európában.

Az EMC²-Factory elnevezésű kutatási projekt keretében 2011 ősze óta 16 partnerrel együtt kutatjuk a „zöld gyár” megvalósításának lehetőségeit. A Festo azért csatlakozott a projekthez, mert tisztában vagyunk azzal, hogy a jövő fenntartható termelésével szemben támasztott elvárások megkövetelik valamennyi érintett szereplő együttműködését, és ehhez ki kell dolgozni a megfelelő mércéket, eszközöket és szabványokat. Egy ilyen jellegű kutatási projektben a kutatási és az ipari projektpartnerek egymásra vannak utalva. Az átfogó megközelítés és az új koncepciók közös kidolgozása minden érintett fél számára rendkívül értékes eredményeket hoz.

– Mivel járul hozzá vállalatuk a projekthez?

– A Festo a tíz munkacsoportból nyolcban aktívan részt vesz. A Production control system re-engineering with focus on energy efficiency (A termelésirányítási rendszer újratervezése fókuszban az energiahatékonysággal) elnevezésű munkacsoportban a koordinátor szerepét töltjük be. Amit vállalatunk a projekten belül nyújtani tud: a gyártás- és folyamatautomatizálás terén meglévő szakértelmünk, technológiafüggetlen kompetenciánk a pneumatikus és az elektromos hajtástechnika terén, valamint magas szintű kutatási kompetenciánk.

Nico Pastewski: A mindenkori alkalmazás szabja meg egy gép vagy berendezés energiahatékonyságát
Nico Pastewski: Optimális technológiát kell választani
A WP4 kóddal jelzett munkacsoport célja olyan konkrét megoldások kidolgozása, amelyek lehetővé teszik a termelésirányítási rendszerek energiahatékonyság szempontjából történő optimalizálását. Projektcsoportunk ennek keretében a termelés valamennyi szintjét vizsgálja  a legfelső szintű gyártásvégrehajtó rendszertől kezdve (manufacturing execution system, MES) a berendezéseken keresztül egészen a komponensek szintjéig. A kifejlesztett megoldások nemcsak új gyárak tervezéséhez (zöldmezős beruházásokhoz), hanem már meglévő, üzemelő gyárak optimalizálásához (barnamezős projektekhez) is alkalmasak lesznek. A Festo mindenekelőtt a komponensek szintjén kifejlesztett megoldásaival kapcsolódik be a munkába: ilyenek például a megfelelő hajtástechnológia kiválasztására alkalmas döntéstámogató szoftvereszközök vagy a hatékonyságnövelő pneumatikus és elektromos hajtásvezérlések.

Emellett gépek monitorozására szolgáló megoldásokkal is rendelkezünk, amelyek a modern gépkocsik start-stop üzemmódjához hasonlóan megszakítják a sűrítettlevegő-ellátást, amikor nincs rá szükség, jelentős mértékben csökkentve ezzel a sűrítettlevegő- és az energiafogyasztást.

– Milyen előnyeik származnak ebből az ügyfeleiknek?

– Már jelenleg is meglévő, átfogó megközelítésünknek köszönhetően energiát takarítunk meg ügyfeleinknek: mint automatizálástechnológiai megoldásszolgáltató különös figyelmet fordítunk arra, hogy ügyfeleink gépei hatékonyan használják fel az energiát. Tanácsokkal látjuk el őket gépeik optimális energetikai megtervezéséhez.

Ez egy technológiákon átívelő, egységes megközelítés alkalmazásával történik a következő négy szempont figyelembevételével: hogyan tervezhető meg a gép vagy az automatizálási megoldás intelligens és energiahatékony módon, milyen energiatakarékos termékek és megoldások állnak rendelkezésre, hogyan optimalizálhatók a már meglévő gépek a Festo energiatakarékossági szolgáltatások (Festo Energy Saving Service) segítségével, és hogyan érhető el energiamegtakarítás tanácsadással, az alkalmazottak képzésével és a termelési folyamatok alapos megtervezésével.

– Véleménye szerint milyen szerepet töltenek majd be a szerszámgépek a jövő zöld gyárában? Hogyan járul hozzá ehhez az önök vállalata?

– A gyárak energia- és erőforrás-felhasználása számos berendezés egyedi fogyasztásából tevődik össze. A szerszámgépek egy adott termék előállításához szükséges ráfordítás jelentős hányadát veszik igénybe az ipari értékteremtési folyamat egészen korai szakaszában. A szerszámgépekre ugyanaz vonatkozik, mint minden más berendezésre: egy berendezés energiahatékonysága a konkrét alkalmazástól függ, valamint attól hogy a pneumatikus vagy az elektromos hajtás, esetleg a kettő kombinációja jelenti-e a legjobb koncepciót.

A Festo elsősorban gyártás- és folyamatautomatizálási szakértelmével támogatja a projekt sikerét
A Festo elsősorban gyártás- és folyamatautomatizálási szakértelmével támogatja a projekt sikerét

A felhasználók azzal érhetik el a legnagyobb energiamegtakarítást, ha optimális technológiát választanak, és helyesen tervezik meg a hajtástechnikai elemeket. Mindemellett maguk a hajtásmegoldások is folyamatosan fejlődnek, így a jövőben egyre kevesebb energiát vesznek igénybe. A szükségleteknek megfelelő vezérlési megoldások és a komponensek intelligens összjátéka a jövőben még nagyobb mértékben segít majd csökkenteni a szivárgásokat és a hasonló veszteségeket, illetve hasznosítani a fékezési energiát. Ezenkívül a monitoring- és a diagnosztikai funkciók lehetővé teszik a hajtási rendszerek még hatékonyabb ellenőrzését, ami végeredményben szintén megtakarításokhoz vezet.

– Végül pedig kalandozzunk el egy kicsit a sci-fi világába: hogyan képzelhetünk el egy EMC² gyárat a jövőben?

– A projekt megálmodói azt a célt tűzték ki, hogy az európai gyárak 2020-ra egységnyi termelésre vetítve több mint 30 százalékkal csökkentsék az energia- és erőforrás-felhasználást, valamint a károsanyag-kibocsátást az 1990-es szinthez képest. Jelenleg számos olyan egyedi megoldáson és koncepción dolgozunk, amely az energiahatékony termelést szolgálja.

A következő lépés megegyezik a jövő termelésével kapcsolatos általános célkitűzéssel: az egyedi megoldásokat igyekszünk az információs és kommunikációs technológia segítségével egyre inkább rendszermegoldásokká integrálni. Ennek címszavai az átláthatóság, a fogyasztási adatok valós idejű rendelkezésre állása, valamint az elosztott intelligencia. Ugyanakkor a komplexitásnak a lehető legnagyobb mértékben háttérben kell maradnia annak érdekében, hogy a kezelő intuitív módon megérthesse és kezelni tudja a rendszereket.

A Festo a bionika, valamint a saját jövőkoncepciói területén is foglalkozik a jövőbeli termelési rendszerekkel. A bionikai modellek megoldási kísérleteket jelentenek olyan fontos témákban, mint például a funkcióintegráció, a miniatürizálás, a rugalmas és adaptív berendezések vagy a gépek intuitív kezelhetősége.

EMC² gyár
Eco manufactured transportation means from clean and competitive factory  ez a kilenc angol szó (környezetbarát módon gyártott közlekedési eszközök környezetbarát és versenyképes gyárból)  röviden EMC² gyár  egy rendkívül ambiciózus európai kutatási programot takar. 17 partner kilenc európai országból (a projekt résztvevői többek között a Cecimo, a Comau, a Festo, a Fiat, a Siemens, valamint a Darmstadti és a Braunschweigi Műszaki Egyetem) az EU-projekt keretében olyan gyártási koncepciókat fejlesztenek ki, amelyek mind a környezeti, mind a gazdasági szempontoknak eleget tesznek. A projekt célja elsősorban az autóipar, a vasútijármű-gyártás és a repülőgépgyártás energiaigényes folyamatainak hatékonyabbá tétele.
Nikolaus Fecht
a szerző cikkei

hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[147316] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés