Digitalizáció
Jobban átlátják a digitalizáció komplexitását a hazai cégek
Ez derült ki a magyar kis-, közép- és nagyvállalatok digitalizációs indexéből, amely a 2016-os eredményekkel megegyezően 3,5-ös értéket ért el 2018-ban is.
A Siemens megbízásából a GKI Digital által készült, 500 magyar kis-, közép- és nagyvállalat körében készített reprezentatív felmérés eredményei megegyeznek a két évvel korábbival, ám Madar Norbert kutatásvezető szerint míg 2016-ban ez az eredmény szigetmegoldásokat takart, ma sokkal inkább látják a cégek, hogy a digitalizáció rendszerszinten, komplex módon hatékony.
Míg korábban a vállalatok számára a digitalizáció elsősorban az analóg folyamataik kiváltását és elektronikus rendszereik bővítését jelentette, mára a digitalizáció alatt a megkérdezettek többnyire a szervezet meglévő szoftvereinek összekapcsolását, hálózatban való kezelését, illetve a digitális adatgyűjtést és adatelemzést értik.
Idén is öt területre fókuszálva vizsgálta a kutatás a célcsoportot: a digitalizáció fontosságára, mértékére, a vállalatok felkészültségére, terveire és a digitalizációval kapcsolatos kihívásokra kérdezett rá. Idén először kerültek be a kisvállalatok a kutatásba, e szektor indexe 3,2 lett, a középvállalatoké 3,5, míg a nagyvállalati index 3,7-re emelkedett a 2016-os 3,5-höz képest. Változott ugyanakkor a vállalatok körében a digitalizáció megítélése is.
Madar Norbert szerint ma egyértelmű, hogy a megkérdezettek sokkal mélyebben belelátnak a digitalizációs folyamatokba, és az adatok felhasználásával törekednek digitalizációban rejlő előnyök kiaknázására.
A vállalatok 61%-a szerint a digitalizáció pozitívan járult hozzá hatékonyságuk növeléséhez, és 19 százalékuk válaszolta azt, hogy számszerűsíthető haszna van folyamati digitalizációjából.
A kutatás rávilágított, a gyártó cégek körében lenne szükség a leginkább digitalizációs fejlesztésekre, illetve tízből hét cég szerint a digitalizációt leginkább a munkaerőhiány hátráltatja – ez az eredmény minden ágazatban megjelenik.
Digitalizációs fejlesztésekre a nagyvállalatok éves bevételük 1,5, a közepes vállalatok akár 3,5 százalékát is ráköltik – mondta Madar Norbert.
A kutatás öt ágazatban – energia, egészségügy, közlekedés, ipari gyártás és ingatlanfejlesztés – tevékenykedő cégeket vizsgálta.