hirdetés
hirdetés

A digitalizáció útján

Az Aventics és az IoT, IIoT

Az IoT- és az IIoT-megoldások napi szintű használata még mindig gyerekcipőben jár, azonban egyértelműen látható, hogy a digitalizált és hálózatba kapcsolt világ számos új lehetőséget kínál. Ezek pedig olyan alapvető kihívásokra nyújtanak megoldást, amelyekkel a gyártó vállalatok nap mint nap szembesülnek a folyamataik során.

hirdetés

Ázsia fejlett országai és az Amerikai Egyesült Államok messze megelőzik Európát az IoT-fejlesztések területén, azonban napjainkban egyre több gyártó cég ismeri fel a dolgok internetjében (IoT) és az ipari dolgok internetjében (IIoT) rejlő lehetőségeket. Látható, hogy az adatelemzés a következő időszakban hatványozottan fontossá válik, és a hatékonyságnövelés egyik alaptényezője lesz, hogy milyen mélységekig tudjuk mérni és vizsgálni a beérkező adatokat. A legnagyobb problémát egyébként pont az okozza, hogy egy adott vállalat kevés erőforrást fordít az adatgyűjtésre, így kevés információ áll rendelkezésére egy-egy döntés meghozatalakor.

A modern multinacionális vállalatok esetében azonban sosem volt kérdéses az, hogy amit lehet, azt mérni kell, és az adatokat elemezve érdemes az új irányokat megszabni, de néhány évvel ezelőtt még nem álltak rendelkezésre azok az eszközök, amelyek ezt lehetővé tették volna. A gépek kommunikációjának robbanásszerű fejlődésével új lehetőségek nyílnak a gyártásban is, az egyik legnagyobb nyertesei ennek pedig azok az ipari vállalatok lehetnek, amelyek tartják a lépést a fejlődés dinamikájával. 

A gyártási folyamat valamennyi lépésének szigorú ellenőrzésére van szükség (forrás: Aventics)
A gyártási folyamat valamennyi lépésének szigorú ellenőrzésére van szükség (forrás: Aventics)

„A legmagasabb szintű gyártási minőség a gyártási folyamat minden egyes lépésének szigorú ellenőrzésével érhető el. Az autóiparialkatrész-gyártók például pontosan szeretnék tudni a termékekbe csapágyat besajtoló aktuátort működtető hengeren kifejtett erőt, a fellépő nyomást és a pozíciót, és szeretnék dokumentálni a műveletsort, mert csak így tudnak megbizonyosodni arról, hogy az ötvenezer darabbal később gyártott alkatrész ugyanolyan pontossággal készült a gyártósoron, mint az első termék” – világít rá Hegymegi István, az Aventics Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója egy gyártó vállalat igényeire.

A megelőző karbantartás is növeli a hatékonyságot

Az automatizálási OEM-ekkel együttműködő pneumatikai gyártók, mint az Aventics is, pneumatikus rendszereik műszaki jellemzőinek tökéletesítésével a prediktív, azaz a megelőző karbantartási stratégiához is fejlett módszereket dolgoztak ki. Ezek a fejlesztések, köztük az új szenzorok, IoT-hubok és más digitális funkciók az egyre inkább adatközpontú karbantartás iránti fokozott igénynek tesznek eleget.

Az IoT-technológia ugyanis olyan típusú adatokat szolgáltat a gyártóknak, amelyekkel tervezhetővé válnak az intelligens prediktív karbantartási folyamatok, így maximalizálható a rendelkezésre állás. Ha a pneumatika az elégtelen karbantartás miatt meghibásodik, vagy nem működik megfelelően, annak a termelékenység láthatja kárát, a gép váratlan leállása jelentős problémákkal járhat.

Az Emerson az Aventics felvásárlásával bővíti hatókörét a fluidtechnikai és pneumatikai piacon

Az Aventics-csoport idén júliusban az amerikai Emerson globális technológiai és mérnökvállalat tulajdonába került. Az új tulajdonos a gép- és gyárautomatizálási alkalmazásoknál használt intelligens pneumatikus technológia egyik piacvezető gyártójának számító Aventics akvizíciójával a 13 milliárd dolláros, bővülő fluidtechnikai piacon kíván meghatározó szerepet betölteni, emellett pedig megszilárdítanák a cég automatizálási technológiájának jelenlétét Európában.

Az Aventics kiválóan kiegészíti az Emerson kompetenciáját és megoldásait a kulcsfontosságú egyedi és hibrid automatizálási piacon, így hozva létre az egyik legszélesebb körű fluidtechnikai és pneumatikai eszközportfóliót, amely magában foglalja az érzékelők és a felügyeleti rendszerek kompetenciáját annak érdekében, hogy növeljék a rendelkezésreállási időt és a hatékonyságot, emeljék a biztonságtechnológiai szintet, és optimalizálják az energiafelhasználást.

Egybőröndnyi adat a felhasználók kezében

Az adatgyűjtés nemcsak az új, hanem a meglévő termékek esetében is fontos lehet. Az Aventics az idei hannoveri technológiai vásáron mutatta be például a Smart Pneumatics Analyzert (SPA), amely mobil, könnyen integrálható megoldást kínál az ügyfeleknek. Az SPA egy meglévő gép sűrítettlevegő-ellátó rendszeréhez csatlakoztatva azonnal elemzési lehetőséget kínál a felhasználók számára a legfontosabb géptulajdonságokkal kapcsolatban, legyen szó sűrítettlevegő-fogyasztásról vagy esetleges tömítetlenségi hibákról.

SPA: közvetlenül integrálható IIoT-megoldás az Aventicstől
SPA: közvetlenül integrálható IIoT-megoldás az Aventicstől

A bőrönd segítségével az üzemelő gép aktuálisan felhasznált levegőjének mennyisége megmérhető, a mért adatok pedig külső háttértárra elmenthetők vagy interneten keresztül továbbíthatók. Az adatmennyiség közvetlenül a felhasználó rendelkezésére áll, kiértékelésének módját szabadon megválaszthatja, mivel a rendszer az adatokat táblázatba menti. Ezekből az adatokból értékes információk nyerhetők ki, így például az, hogy milyen kihasználtsággal üzemelt a gép egy műszak alatt, melyik műszakban mennyi levegőt fogyasztott, valamint mennyivel csökkent a gép levegőrendszerének szivárgása, és így a teljes levegő felhasználása a legutóbbi karbantartás óta.

Hegymegi István kereskedelmi igazgató
Hegymegi István kereskedelmi igazgató
„Sokan alábecsülik a tömítetlenségből adódó extra költségeket, és nem foglalkoznak velük – mondja Hegymegi István. – Tegyük fel, hogy ha összeadjuk egy gépen az összes kis rés felületét, amelyen levegő szivárog, akkor egy milliméter átmérőjű lyukat kapunk. Ha ez a gép a nap minden percében, az év háromszázhatvanöt napjában üzemel, akkor körülbelül négyszázezer forintnyi sűrített levegő előállításához szükséges villamos energia veszik kárba évente. Egy nagy gépnél ez nagyon könnyen összejöhet a hosszú tömlő és a sok csatlakozó miatt.”

Hegymegi István, az Aventics Hungary Kft. kereskedelmi igazgatójaAz Aventics Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója elárulta, hogy a bőrönddel az is megmérhető, hogy mennyi idő alatt távozik a rendszerből a benne lévő sűrített levegő, ráadásul a mérés a két műszak közötti rövid időszak alatt is elvégezhető.

A bőrönd a gép teljes egészéről ad információt, ahhoz, hogy az aktuális értékek mögé lehessen látni, szükség van az AV-szelepszigetre, amely a szelepek működésének időpontjáról, valamint a hengerek helyzetéről is információt ad. Ezeket az értékeket okosan felhasználva előre lehet jelezni, hogy körülbelül mikor hibásodnak meg a pneumatikai elemek, amiről a rendszer e-mailt is küldhet a megfelelő személynek. Ez a megoldás drasztikusan csökkenti a nem várt gépleállások lehetőségét, és ezzel sok fejfájástól szabadulhatunk meg.

Az értékesítési csatornákkal is követni kell a trendeket

A termékfejlesztés mellett elengedhetetlen, hogy egy vállalat megfelelő figyelmet fordítson értékesítési csatornáira, hiszen az ügyfelek a klasszikus termékek esetében is egyre nagyobb arányban igénylik azt, hogy minél gyorsabban, pár kattintással jussanak hozzá igényelt termékeikhez. Tehát a digitális átalakulás korában az az elvárás, hogy a magánéletben tapasztalt megoldásokat a business-to-business platformokon is alkalmazhassák.

Az Aventics ezt szem előtt tartva vezette piacra júliusban a megújult webáruházát, ahol egyszerűen lehet információhoz jutni a termékekkel kapcsolatban, és gyorsabbá vált a rendelési folyamat, miközben a weboldal struktúrája letisztult és áttekinthető maradt. A vállalat megújult portáljával főként a kis- és középvállalkozások igényeit igyekszik teljesíteni, amelyek gyakran kifejezetten személyre szabott megoldásokat keresnek.

Az újítás során elérhetővé vált a myAventics funkció is, amelynek segítségével áttekinthető a rendelés, a szállítás pedig nyomon követhető, sőt a kapcsolódó összes okirat is letölthető.

Jövőbe mutató elismerés: ipar 4.0 díj

A magyar leányvállalat 2008-ban indult el a digitalizáció útján, mivel már akkor azt tapasztalták, hogy az a folyamatosan növekvő komplexitás, amely az egri üzemet jellemzi, hagyományos eszközökkel már nem kezelhető. Az Aventics Hungary Kft. harmincezer alapanyagot és beszerzett alkatrészt használ fel a termék-előállítási folyamataiban, amelyet több mint hatszáz beszállítótól vásárolnak, és ezekből több mint húszezerféle készterméket gyártanak. Az egyedi vevői igényeket is figyelembe véve pedig mindösszesen több mint kétszázezerféle termékváltozat létezik a termékkínálatukban. Az a tény pedig különösen jól jellemzi a komplexitásukat, hogy a vevői megrendeléseik 92 százaléka ötven darab alatti rendelési mennyiséget takar.

Gödri István ügyvezető igazgató
Gödri István ügyvezető igazgató
„Az elmúlt tíz év során számos fejlesztést hajtottunk végre, például online termeléskövetési rendszer kialakítása berendezéseink hálózatba kötésével, robotizáció, papírmentes gyártási és adminisztrációs folyamatok és elektronikus eszkalációs rendszer bevezetése. Mindemellett kitartóan, lépésről lépésre haladunk előre. Mindig csak azokat a megoldásokat emeljük be a folyamatainkba, amelyek megtérülése kézzel fogható hatékonyságjavulással jár együtt, és amelyek segítenek bennünket abban, hogy még jobban megfeleljünk a piaci kihívásoknak. A digitalizációhoz, automatizáláshoz kapcsolódó kompetenciáinkat igyekszünk házon belül kiépíteni, ezért közel három éve létrehoztunk egy automatizálási csoportot a mérnökségen belül” – vázolja Gödri István, az Aventics Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

Gödri István azt is hozzáteszi, hogy a vállalatnál a gyártási folyamatok során az egyszerűbb, folyamatosan ismétlődő, monoton munkákat automatizálják vagy robotizálják, a felszabaduló emberi erőforrásokat pedig magasabb hozzáadott értékű feladatokra csoportosítják át. Az ipar 4.0 megoldásoknak köszönhetően az elmúlt tíz év alatt 17-ről hét napra rövidült az átlagos átfutási idő, gyorsult a zavarelhárítás, csökkent a reklamációk száma, emellett pedig javult a termelékenység és a hatékonyság, valamint 10 százalékkal a kiszállítási pontosság, és 18-ról 54-re nőtt a gyártósorok száma, miközben a gyár dolgozóinak létszáma 290-ről 570-re gyarapodott.

Többek között ezeket a fejlesztéseket, gyártási megoldásokat értékelte a PPH Média a Magyarország legfelkészültebb ipar 4.0 gyára díjjal azon a megmérettetésen, amelyet a Nemzetgazdasági Minisztérium közreműködésével szervezett a kiadó. Az Aventics Hungary Kft. – a tavalyi Év Gyára 2016 díj után – ezúttal az újonnan létrehozott Ipar 4.0 kategóriában jeleskedett, és az e területen is kiemelkedő felkészültségének köszönhetően elnyerte a nagy jelenőséggel bíró elismerést.

Borsi Dávid
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés