hirdetés
hirdetés

Intelligens pneumatika

A jövő gyártásának kulcsinnovációja

A nemrégben lezajlott Hannoveri Vásáron mutatta be a Festo a nagyközönségnek Motion Terminal néven azt az áttörő innovációját, amely elsőként hozza be a digitalizációt az ipari pneumatika világába.

hirdetés

A megszokottak szerint több ezer négyzetméteres területet foglalt el az ipari automatizálás globálisan elismert cégcsoportja, a Stuttgarthoz közeli esslingeni székhelyű Festo az idei Hannoveri Vásáron. A világ legnagyobb ipari vásárának tartott rendezvényen április 24. és 28. között a közel száz éve alapított és máig is családi tulajdonban lévő cég a bemutatóját az „Integrated Industries – Creating Value” mottó köré szervezte. Közelebbről azt mutatta meg, hogyan lehet napjaink kihívásainak közepette versenyben maradni a digitalizálás, az új üzleti modellek, az intelligens technikát alkalmazó értékteremtés, valamint az emberek és a gépek hálózatba kapcsolása segítségével. A számos jövőbe mutató technológiai fejlesztés között a vásári stand középpontjában egyértelműen a pneumatika elkövetkező időszakát megtestesítő Motion Terminal állt.

Soha nem tapasztalt szint a pneumatikában

Amikor a Festo mai vezetői generációjának nagyszülője, Gottlieb Stoll – Albert Fezerrel együtt, aki 1929-ig maradt a cégben – 1925-ben megalapította gépipari vállalkozását, és az az ötvenes évektől az ipari automatizálás egyik alappillérét képező pneumatikával kezdett foglalkozni, még halványan sem rajzolódhatott ki a jövő sűrített levegős technológiájának útja. Ez a maga nemében szédületes pályának mondható, hiszen a kezdeti szelepektől, munkahengerektől, amelyeket még kézzel állítgattak be a megfelelő sűrített levegős munkavégzés ellátására, a következő generációt képező, elektromos majd elektronikus úton beállítható szelepegységeken keresztül mára a Festo jóvoltából eljutottunk az univerzális, programozható pneumatikáig.

A digitalizáció állt a középpontban a Festo hannoveri standján (a szerző fotói)
A digitalizáció állt a középpontban a Festo hannoveri standján (a szerző fotói)

A Motion Terminal nevű egységgel a pneumatika is átlép az ipar 4.0 korába. Hároméves fejlesztői munkával a Festo mérnökei egy olyan hardverplatformot hoztak létre, amely több mint ötven különálló részegységet képes önmagában kiváltani. A hardverrel szoros kapcsolatban álló szoftver segítségével a szelepfunkciók rugalmasan programozhatók, és mozgásvezérlési applikációk segítségével vezérelhetők. A világújdonságot az adja, hogy a pneumatikus funkciók most először változtathatók meg appok segítségével, a hardver átalakítása nélkül, tehát új feladat esetben ezután nem kell más technológiát választani. E megoldással az egyszerű útszelepes  működéstől a proporcionális útváltón, a löketvégi csillapításon vagy a szivárgásdetektáláson keresztül a bonyolult mozgási feladatokig terjedően szabványosíthatók az alkalmazások, páratlan szintű rugalmasság mellett.

Adaptív képességek

Jelenleg a VTEM típusjelzésű Motion Terminal funkcióinak beállításához tíz app áll rendelkezésre, de ezek köre a fejlesztők célkitűzései szerint folyamatosan bővülni fog. A különféle funkciókat és azok beállításának gyakorlati menetét, a gépvezérlésen vagy a webes konfigurációs felületen gyorsan és intuitív módon megadható különféle paraméterek hatását a működésre minden érdeklődő ki is próbálhatta, megtapasztalhatta a Festo hannoveri standján a mozgásvezérlő terminállal kialakított kísérleti tablókon.

Ez a bemutató elrendezés szemléltette az aktuális feltételekhez való önálló alkalmazkodást az út megtételéhez rendelkezésre álló idő beállíthatósága esetén
Ez a bemutató elrendezés szemléltette az aktuális feltételekhez való önálló alkalmazkodást az út megtételéhez rendelkezésre álló idő beállíthatósága esetén

Az egyik ilyen elrendezés jól mutatta, hogyan képes önállóan alkalmazkodni a digitális pneumatika a mindenkori körülményekhez. Egy adott útpályán történő mozgatás gyors és egyszerű üzembe helyezésére szolgál az az applikáció, amelynek segítségével egyszerűen elő lehet írni a lineáris útszakasz mindkét irányú megtételéhez kívánt időt. A Motion Terminál ezután néhányszor végigmozgatja az egységet a pályán, eközben érzékeli annak állapotát, például a haladásra kihatással lévő aktuális súrlódási viszonyokat, és ezek figyelembevételével saját maga határozza meg az előírt időtartam pontos betartásához kellő paramétereket. Ezután a stabil működés már biztosított.

Virágh Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés