hirdetés
hirdetés

Szakvásár

Nem lesz több CeBIT

November utolsó hetében némileg meglepő és – aligha túlzás – gazdaságtörténeti jelentőségű bejelentést tett a Deutsche Messe hannoveri vásárigazgatóság: a hannoveri ipari vásárról 1986-ban levált és az évek során a világ vezető informatikai vásárává vált CeBIT a látogatói létszám elmúlt években tapasztalt visszaesése után 2019-ben önálló kiállításként már nem kerül megrendezésre.

hirdetés

A vásártársaság közleménye szerint a látogatói létszám csökkenése a 2019. évi CeBIT-re szóló kiállítói jelentkezések visszaesésével párosult. A Deutsche Messe igazgatósága ennek nyomán döntött úgy, hogy a CeBIT „iparközeli digitális témáit” visszahelyezi a hagyományosan április második felében megrendezett ipari vásárra, a többi, a CeBIT-en megjelent terület gondozására pedig speciális szakmai rendezvényeket terveznek. „A jövőben nem lesz több CeBIT Németországban”, mondta Onuora Ogbukagu, a vásártársaság szóvívője, ugyanakkor a CeBIT megszűnése ellenére létszámleépítést nem terveznek, mert „számos státus nincs betöltve a vállalatnál”.

A látogatói létszám tovább csökkent

A vásár megszűnése azt mutatja, nem vált be a vásárigazgatóság azon kezdeményezése, hogy – látva a látogatói létszám elmúlt években tapasztalt visszaesését – újragondolják és „Európa vezető digitális eseményévé tegyék” a CeBIT-et.

A vásár, a konferencia és a fesztivál hármas egységén alapuló új koncepció ellenére nem sikerült megállítani a látogatói létszám csökkenését: az idén március végéről június végére áthelyezett, s (mintegy tucatnyi magyar kiállító + kilenc szakmai előadó részvételével) már az új szemléletben megrendezett vásárt mindössze 120 ezren kerestek fel, ami nem több a 2017. évi 200 ezres látogatói létszám háromötödénél. A vásár után a szervezők még pozitív hangvételű összegzést adott a tapasztalatokról, s kifejezték azon reményüket, hogy a fesztivál jelleget öltött rendezvényt a soron következő években újra növekvő számú látogató fogja felkeresni.

Idén március helyett májusban rendezték meg a fesztivál-szakvásárt, jövőre már önálló rendezvényként nem jelentkezik
Idén március helyett májusban rendezték meg a fesztivál-szakvásárt, jövőre már önálló rendezvényként nem jelentkezik

A CeBIT-nek a fénykorában, azaz az ezredforduló idején még mintegy 800 ezer látogatója volt, majd másfél évtized folyamatos felfutást követően több mint másfél évtized folyamatos leépülése következett. Június végén, az idei CeBIT-et követően Oliver Frese, a vásárigazgatóság elnökségi tagja még úgy nyilatkozott, hogy az átprofilírozással sikerült minden célt elérni, a régi és az új CeBIT-et különben sincs értelme összehasonlítani.

Támogatók és távol maradottak

A tényszámok azonban egyelőre nem tükrözték vissza a profilváltás kapcsán kialakult lelkesedést; bár kétségtelen, hogy voltak a nagy látogatói érdeklődés reményében kiállított robotok és autonóm járművek, az SAP. szoftverkonszern pedig egy óriáskerék felállításával hívta fel magára a figyelmet, új jelképet kölcsönözve a vásárnak. „A digitális transzformáció vezető rendezvénye akarunk lenni, s a fiatalabb célcsoportokat magunkhoz kívánjuk vonzani”, idézi a Frankfurter Allgemeine Zeitung Frese még a vásár megkezdése előtt elhangzott szavait, amit alá látszott támasztani az a tény, hogy az idei évre megújult CeBIT-en több mint 70 országból közel háromezer kiállító jelent meg.

Olyan nagy kiállítók, mint a Hewlett Packard Enterprise, a Vodafone és a Salesforce támogatták az új koncepciót, a Microsoft azonban lemondott az új szemléletű CeBIT-en való megjelenésről. Bernhard Rohleder, az infokommunikációs szövetség, azaz a Bitkom főtitkára különböző nagyságú tagvállalataik megkérdezése alapján még a közelmúltban is sikeres, az eredeti várakozásokat meghaladó vásári részvételről beszélt.

A német gazdaság illetékesei az elmúlt években újra és újra sokat vitáztak az ipari vásár és a CeBIT tematikájáról. „Ezért át fogjuk vezetni azokat a területeket, amelyek tartalmilag illeszkednek az ipari vásár profiljához”, mondta Jochen Köckler, a Deutsche Messe elnöke, ígéretet téve arra, hogy az elkövetkező hetekben konkrétan megvizsgálják, mely területek termékeit és szolgáltatásait célszerű áttelepíteni az ipari vásár tematikájába.

Ezt azonban már Oliver Frese nélkül fogják megtenni. A vásártársaságnak a CeBIT átalakításáért felelős elnökségi tagja december 31-i hatállyal felmentését kérte a felügyelő bizottságnál, amit azt „sajnálattal és érdemei elismerése mellett tudomásul vett”. Bernd Althusmann, Alsó-Szászország gazdasági minisztere arra figyelmeztetett, hogy olyan fontos témák, mint a digitalizáció és a mesterséges intelligencia a vásártársaság továbbra is fontos célterületei lesznek, s ehhez a CeBIT is nagyban hozzájárult. Hozzátéve, hogy a CeBIT márkanév a hannoveri vásártársaság külföldi, azaz Moszkvában, Kínában, Sidneyben és Bangkokban tervezett innovációs és digitalizációs rendezvényeinél továbbra is használatban lesz.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés