hirdetés
hirdetés

A karbonsemlegesség útján

Emobility Fórum – Már nem csak a szakmának szól

Ötödik alkalommal rendezték meg szeptember 18-19. között a budapesti Millenáris Park Rendezvényközpontban az elektromobilitási szektor legnagyobb szakmai és üzleti, régiós és magyarországi seregszemléjét.

hirdetés

A magyar elektromobilitási szektor rendezvénye idén is az elmúlt évek legsürgetőbb kérdéseire keresi a választ, mint a szabályozói rendszer vagy a főváros és más nagyvárosok elektromobilitási stratégiái. Külföldi és hazai szakemberek tárgyaltak arról, hogy mely konkrét e-mobilitási projektek vannak az előkészítés vagy megvalósítás szakaszában, illetve milyen lehetőségek állnak rendelkezésre az elektromobilitás széles körben való elterjesztésére, az új mobilitási megoldások városi működésbe való integrálására.

Túl kevés a karbonsemlegességhez

A rendezvényre 13 ország több mint 400 előadója érkezett, az előadások és pódiumbeszélgetések mellett idén számos kiállító is jelen volt az Emobility fórumon, olyan innovatív megoldásokkal, amelyek nem csak az egyéni, de a közösségi közlekedésben is megoldást nyújtanak a CO2 kibocsátás csökkentésére, az élhetőbb, tisztább levegőjű települések kialakítására. A hazai töltőállomások statisztikái szerint 2019 első hat hónapjában csaknem 200 ezren töltötték fel elektromos autójukat. Idén több mint 500 töltőfejet adtak át és helyeztek üzembe országszerte, amire szükség is van, mert a zöld rendszámmal regisztrált gépjárművek száma meghaladta a 12 ezret. A kormányzati résztvevők hangsúlyozták, hogy Magyarország elkötelezte magát az európai uniós álláspont mellett, miszerint 2050-re karbonsemlegessé teszi a közlekedést. 2030-ra legalább 40 százalékkal szeretnék az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértékét csökkenteni.

Tesla az Emobility Fórum 2019 bejáratánál
Tesla az Emobility Fórum 2019 bejáratánál

Elektromos meghajtással földön, vízen, levegőben

A konferencián a mikromobilitási megoldások is helyet kaptak, mint az elektromos kétkerekűek, de olyan közösségi- és tömegközlekedési fejlesztések is, amelyek zéro emissziós kibocsátást produkálnak a közlekedés során, mint a trolihálóztról energiát nyerő elektromos buszok, vagy az elektromosautó-megosztó szolgáltatások. Olyan – egyelőre unikális – termékeket is bemutattak a kiállítók, mint az eVTOL-ok (electric Vertical Take-Off and Landing), vagyis a helyből fel- és leszállni képes járművek, az elektromos luxus yachtok vagy az elektromos magánrepülők.

Látva a nagy márkák kiállított személyautóinak megnövekedett számát, a kisteljesítményű elektromos járműveket, az egyénnek szóló megoldásokat, látható, hogy az Emobility fórumon kiállítók ma már fontosnak tartják, hogy ne csak a szakmához, de közvetlenül a felhasználókhoz is elérjenek.
Bemutatkoztak természetesen szakmai prgramok is, az EfficienCe program Közép-Európa közösségi közlekedési infrastruktúrájának energiahatékonyságát és a régió szénlábnyomának csökkentését tűzte ki zászlajára, a Mobilissimus mobilitástervező műhely pedig a közösségi közlekedés tervezéséhez nyújt szakmai tanácsadást, fenntartható mobilitási tervekkel hozzájárulva a karbonsemleges városi közlekedéshez.  A technológiai érdeklődésű látogatók is csemegézhettek, hagyományosan kiállítottak egy elektromos autót hosszanti irányban elvágva, hogy a látogatók megtekinthessék, milyen kevés alkatrészből áll egy e-autó a robbanómotoros társához képest, illetve olyan innovatív megoldásokat is bemutattak, mint az a hibrid elektromos generátor rendszer, amelyeket a helyből fel- és leszállni képes járművek használhatnak.

Lupfe - hibrid elektromos generátor rendszer
Lupfe - hibrid elektromos generátor rendszer

A fórumon jól látszott, hogy a technológiában érdekelteken túl egyre több szervezet és egyén vállal szerepet az elektromos közlekedés előremozdításában. A résztvevő előadók ugyanakkor egyetértettek abban, hogy egyelőre az elektromos autók ára miatt, a töltési lehetőségek gyér jelenléte végett a nagy e-mobilitási áttörés még várat magára, ugyanúgy, ahogy az egységes szabályozás is, ami jelenleg elsősorban az üzemeltetőktől függ. A következő évek legnagyobb kihívása pedig az edukáció lesz, mert az előadók szerint elenyésző tudással rendelkezik a lakosság az elektromos mobilitási lehetőségekről és keveset tud az elektromos autók működéséről.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés