hirdetés
hirdetés

FANUC Olimpia

Eldőlt, hogy kik képviselik Magyarországot a WorldSkills Shanghai 2022 versenyen

A tavalyi évben a Széchenyi István Egyetem hallgatói kvalifikálták magukat a FANUC Hungary Kft. által szervezett válogatóversenyen az EuroSkills Graz 2021-es megmérettetésre, és a frissen indult Ipari robotika szakmában és az előkelő harmadik helyezést érték el szeptemberben.

hirdetés

Most, november végén pedig már a 2022-ben megrendezésre kerülő sanghaji WordSkills válogatója zajlott a törökbálinti székházban. A másfél napos versenyen négy csapat vett részt, köztük egy középiskolásokból álló duó: a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Mechatronikai Technikumának tanulói. A gyakorlatias feladatot idén az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karának egyik csapata oldotta meg a legmagasabb pontszámmal, de a másik ÓE-s csapat, illetve a Széchenyi István Egyetem hallgatói is figyelemre méltó eredményt értek el.

forrás: CNCMedia
forrás: CNCMedia

Másfél hét alatt a világversenyig

Kovács Erik és Farkas Bálint (ÓE Alba Regia Műszaki Kar), sok társukhoz hasonlóan az egyetemi gyakorlatokon találkoztak először a robotprogramozási ismeretek elsajátításának lehetőségével. Az intézményben komolyabban is elmerülhettek ebben, egy gyakorlat keretében FANUC robotcellát programoztak. Később dr. Széll Kálmán vezetésével kezdtek el, több másik csapattal együtt felkészülni a válogatóversenyre még tavaly. „Akkor a járványhelyzet miatt a EuroSkills válogatóján nem tudtunk részt venni és az idei versenyzésünk is bizonytalan volt. Mindössze másfél héttel ezelőtt tudtuk meg, hogy jöhetünk” – mesélte Kovács Erik. „A felkészülés ezért elég intenzív volt, szinte mindennap gyakoroltunk a laborban” – tette hozzá Farkas Bálint.

Korábban több csapattal, egymást támogatva készültek a versenyre, de csütörtökön azzal léptek be a bemutatóterembe, hogy nyerni akarnak. „Óriási lehetőség ez nekünk, eljuthatunk egy világversenyre, ráadásul addig is komoly szakmai képzésben lehet részünk” – mondta Kovács Erik.

A nyertes csapat másfél héttel a verseny előtt tudta meg, hogy részt vehet a válogatón. Forrás: CNCMedia
A nyertes csapat másfél héttel a verseny előtt tudta meg, hogy részt vehet a válogatón. Forrás: CNCMedia

A feladatban egy valódi ipari alkalmazást kellett megvalósítaniuk a robottal – a cellában és a szimulációs programban egyaránt. „Én a robottal foglalkoztam, amelynek egy magazinból kellett kiemelnie a munkadarabot. Ezt utána át kellett helyeznie egy tokmányba, később össze kellett szerelnie egy részegységet és a robotnak ellenőriznie is kellett annak megfelelőségét” – részletezte a feladatot Farkas Bálint. Az ő munkáját támogatta Kovács Erik a szimulációval: elkészítette a robotcella modelljét, amelyben programokat írt, hogy azokat később a cellában felhasználhassák.

„Tulajdonképpen csak az első köztes pontozásnál lett világos számunkra, hogy egy sor olyan feladattal is foglalkoznunk kell, amire korábban nem gondoltunk. Gyakorlatilag mindent a nulláról nekünk kellett megoldani és biztosítanunk kellett a megfelelő dokumentációt és követhetőséget is. Az egyetemen ennél könnyebb dolgunk van a laborokon” – foglalta össze Kovács Erik a feladat nehézségeit.

Kovács Erik és Farkas Bálint (ÓE Alba Regia Műszaki Kar). Forrás: CNCMedia
Kovács Erik és Farkas Bálint (ÓE Alba Regia Műszaki Kar). Forrás: CNCMedia

Robotcella az oktatás számára

Mezei Tamás, a FANUC Hungary Kft. ügyvezetője a rendezvényen elmondta, hogy a vállalat számára a szakemberképzés és az oktatás támogatása kiemelt fontosságú. „Nemcsak világszinten, hanem Magyarországon is keressük a lehetőségeit annak, hogy megfelelő eszközöket és naprakész tudást biztosítsunk az oktatási intézmények számára. Az oktatócsomag segítségével a tanulók biztonságos körülmények között tanulhatják meg a robot használatát”. Erre pedig valóban szükség van: sok oktatási intézményben olyan eszközök állnak csak rendelkezésre, amelyeken a legújabb, ipari technológiák már nem mutathatók be. „Így hiába van meg a tudás és a tapasztalat, nincs megfelelő eszköz az oktatáshoz” – emelte ki Mezei Tamás.

Robotcellák az oktatás számára. Forrás: CNCMedia
Robotcellák az oktatás számára. Forrás: CNCMedia

A csomagokat megfelelő képzéssel és szoftverlicenszekkel szállítják, így az oktatók jártasságot szereznek az eszközök használatában. „Ezáltal könnyebbé válik az oktatás, illetve naprakész tudást adhatnak át a tanárok” – tette hozzá az ügyvezető. Ez a FANUC érdeke is, hiszen jó szakemberekre nekik is szükségük lesz a jövőben a növekedéshez.

A FANUC Hungary Kft. 2010 óta oktatja a FANUC ACADEMY program keretében az érdeklődő szakembereket. „Míg az indulás évében évente néhány csoport képzése folyt, idén több, mint ötszázan vettek részt a tanfolyamainkon” – foglalta össze előadásában Mezei Tamás.

A verseny megszervezésével pedig egy egész szakma népszerűsítésében vesz részt a vállalat, amely eddigi rövid története ellenére igazán ígéretes. A cég nemcsak a válogatóverseny szervezésében, hanem a sanghaji WordSkills versenyre való felkészítésében is részt vesz majd – a FANUC szakemberei ipari gyakorlattal támogatják a hallgatókat.

Hagyomány egy új szakma tekintetében

A Skills versenyek célja világszerte – a szakmai kiválóságok megtalálása mellett – az oktatási intézmények és a támogató vállalatok közötti kapcsolat megteremtése. „Egyre több cég látja meg a potenciált ebben és tartja lehetőségnek egy-egy szakma versenyszámának támogatását. Felfogható ez egyfajta társadalmi felelősségvállalásként is” – mondta Vörös-Gubicza Zsanett, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) oktatási és képzési igazgatója. Kiemelte továbbá, hogy a megmérettetések követelményrendszere a nemzetközi trendeket követi, amelyeket mindenképpen célszerű a hazai oktatási rendszerbe is integrálni.

A díjakat Vörös-Gubicza Zsnaett és Mezei Tamás adták át. Forrás: CNCMedia
A díjakat Vörös-Gubicza Zsnaett és Mezei Tamás adták át. Forrás: CNCMedia

„A házi versenyeken a résztvevők ízelítőt kaphatnak a Skills versenyek hangulatából, a FANUC által szervezett válogató nyilvánossága pedig jó lehetőség arra is, hogy az érdeklődő intézmények és szervezetek megismerjék egy ilyen forduló feltételeit” – foglalta össze a szakértő. Elmondása szerint a versenyek iránt folyamatosan nő a résztvevői és a támogatói érdeklődés is, de a népszerűsítés továbbra is kiemelt feladat az MKIK számára. „Célunk, hogy a szakmák válogatóversenyeivel országos lefedettséget érjünk el, így még több jelentkező közül kerülhessenek ki azok, akik végül a világversenyeken képviselhetik hazánkat”.

Vörös-Gubicza Zsanett elmondta továbbá, hogy a szakmai versenyek hatása napjainkban már az oktatásban is jelentkezik. „Nő az érdeklődés egy-egy sikeres szakma iránt. Így több képzőhelyen is előfordul, hogy párhuzamos osztályokat kell indítani, ami jó visszacsatolás”. Kiemelte továbbá, hogy az új szakmák esetén, mint amilyen az Ipari robotika is, elengedhetetlen a biztos vállalati háttér: ez ugyanis vonzóbbá teszi a fiatalok körében az adott szakma tanulását. A Kamara törekszik továbbá arra is, hogy eloszlassa a kételyeket a jelentkező versenyzőkben, a felkészítőtanárokban és a képzőhelyek vezetőiben afelől, hogy a felkészülés részükről komoly anyagi megterhelésekkel jár: „Minden tekintetben támogatjuk a versenyzők felkészülését, nemcsak szakmai képzésekkel. Ebben pedig a jövőben is számítunk a vállalatok segítségére” – foglalja össze Vörös Gubicza Zsanett.

Az Óbudai Egyetem csapatai és felkészítő tanáruk, dr. Széll Kálmán. forrás: CNCMedia
Az Óbudai Egyetem csapatai és felkészítő tanáruk, dr. Széll Kálmán. forrás: CNCMedia

Az előttünk álló évben tehát együtt izgulhatunk az Óbudai Egyetem hallgatóiért, illetve ezzel párhuzamosan megkezdődik majd a 2023-as évi EuroSkills válogatóversenyének szervezése is.

(forrás: Fanuc/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés