hirdetés
hirdetés

Év Gyára

Autóiparban az élen

Az 1871-ben alapított Continental gépjárművek és egyéb mobil gépek, a közlekedés és a szállítmányozás számára kínál megoldásokat. A ma már holdingként működő cégcsoport 2020-ban az előzetes adatok alapján 37,7 milliárd eurós forgalmat ért el, jelenleg közel 235 000 alkalmazottat foglalkoztatva 58 országban.

hirdetés

Continental technológiai vállalat Magyarországon egy mesterségesintelligencia-fejlesztőközponttal, a jövőbeli autóipari trendekhez igazodó járműdinamikai tesztpályával, hét gyárral, illetve egy regionális gumiabroncs-kereskedelmi és logisztikai központtal van jelen, összesen több mint 8000 munkatársat foglalkoztat.

A vállalatcsoport Magyarországon mind az öt üzleti területével jelen van; az Önvezető Mobilitás és Biztonság (AMS), a Járműhálózat és Információ (VNI), a gumiabroncs, az ipari megoldásokat szállító ContiTech, valamint az elektromobilitást és meghajtási technológiát szállító Vitesco Technologies hazai vállalatai fejlesztési, gyártási és kereskedelmi tevékenységet folytatnak Budapesten, Debrecenben, Veszprémben, Szegeden, Makón, Vácott, Nyíregyházán, valamint Budaörsön.

A Continental Automotive Hungary Kft. budapesti gyára a világ meghatározó autómárkái számára végzi autóelektronikai és mechatronikai rendszerek gyártását, termékpalettáján komplex elektronikai vezérlőegységek, digitális kijelzők és műszerfalak, multimédia- és telekommunikációs rendszerek, nagy teljesítményű áramátalakítók, elektromos motorok és generátorok szerepelnek. Így az önvezető, internetre csatlakozó és elektromosan meghajtott járművek legfontosabb komponenseinek előállítása is Budapesten történik.

Termékeik gyártásához az eszközeiket és az azokat vezérlő szoftvereket is az ipar 4.0 megoldásokat megtestesítő rendszerekre cserélik folyamatosan. A fővárosi telephelyen nyitották meg szoftverfejlesztő központjukat is, amely a gyártási rendszerek globális integrációjához és termelésük hatékonyságának növeléséhez fejleszt megoldásokat.

Gondolkodás és cselekvés hálózatban, elemzés holisztikusan

A budapesti gyár a kezdetekben komfort-elektronikai termékek gyártásával foglalkozott, majd folyamatosan új termékcsoportokat vezettek be, ilyenek például a 2001 óta gyártott fékrendszervezérlő elektronikák, egyik termékük pedig elérte a 50 milliós darabszámot is. A telephelyen jelenleg az Önvezető Mobilitás és Biztonság (AMS), a Járműhálózat és Információ (VNI) továbbá az elektromobilitást és meghajtási technológiát szállító Vitesco Technologies üzleti területek képviseltetik magunkat. A cég az elmúlt években folyamatosan bővítette a termékpalettáját internetes kommunikáció és infotainment témakörben, ami telematikai vezérlőegységek, kijelzők és multimédiás eszközök, valamint műszarfalak gyártását jelenti, így a jármű-elektronika szinte minden területét lefedik termékeikkel. Az infotainmentmegoldásokon felül a Continental budapesti gyára nagy hangsúlyt fektet az elektromobilitásra, itt készül többek között a „World Car of the Year 2019” nyertesének, a Jaguar I-Pace-nek a teljesítményelektronikája is, ahogyan itt gyártják a világ első szériában gyártott 48 V-os BSG termékeit, melyekkel 20 százalékos károsanyag-kibocsátás érhető el, minimális költségnövekedéssel.

Erős IT-infrastruktúra, inspiráló környezet, szüntelen tanulás

A fentiek jegyében tervezték meg a gyár ipar 4.0 stratégiáját is, melynek részeként meghatározták, mely digitalizációs megoldásokat és milyen sorrendben vezetnek be.

A priorizálás alapelve a megtérülés volt, továbbá az, hogy melyik megoldás eredményezi a legnagyobb hatékonyságnövekedést a cég számára. A budapesti gyár a legtöbb telepített kollaboratív robottal rendelkező Continental-lokáció a világon. A robottelepítésen felül az additív gyártás előnyeit kihasználva 21 db egy rendszerbe integrált 3D-nyomtató dolgozik folyamatosan azért, hogy a termelési költségeket csökkenteni tudják.

A több mint 1400 gyártóberendezés 100 százalékban kapcsolódik a gyártásirányítási rendszerbe, így folyamatosan gyűjteni tudják az adatokat a gépekről és a termékekről, a BI üzletiintelligencia-riportokon a termelési hatékonysággal kapcsolatos eredményeiket vizualizálják. Az elmúlt évben sikerült bevezetni egy olyan mesterségesintelligencia-alapú rendszert, amely a termékek minőségéről hoz döntéseket. A projekt eredményeként már több vevő elfogadja a mesterségesintelligencia-alapú minőségi döntést.

A szellemi tevékenységeket végző kollégák adminisztratív jellegű, monoton munkáját csökkentendő megkezdték az RPA- (Robotic Process Automation) robotok bevezetését; tavaly a 19 db RPA-robot összesen több mint két szellemi munkavállaló munkaóráival egyenértékű munkaidőit takarított meg.

A digitális transzformáció a vállalatnál egy kidolgozott stratégia mentén zajlik; az 5 meghatározott stratégiai irányból a „Growth towards digital factory” járul hozzá a termelési és adminisztratív területeken az ipar 4.0 megoldások térhódításához. Az új megoldások bevezetésének alapja az erős IT-infrastruktúra, az inspiráló munkakörnyezet kialakítása, illetve a munkavállalók digitális tudásának folyamatos fejlesztése.

Elégedett dolgozók, elégedett vevők

Ezeknek a megoldásoknak aztán nem csupán a termelést, annak hatékonyságát és fenntarthatóságát kell szolgálnia, az emberi oldal is lényeges tényező, azaz a vevők és a dolgozók elégedettsége.

Annak érdekében, hogy ezekben folyamatos fejlődést érjenek el, évente végeznek dolgozóielégedettség-felmérést. Ennek eredményeit fókuszcsoportos beszélgetések keretei között dolgozzák fel, közösen a munkatársakkal, majd ennek alapján határozzák meg a szükséges akciópontokat.

A tapasztalatok szerint emellett a kollégákat érdemes folyamatosan bevonni a dolgozók nagyobb csoportját érintő kérdésekbe is. Ez egyrészt tovább növelheti az elkötelezettséget, másrészt számos olyan információra és visszajelzésre ad lehetőséget, amelyek érdemben befolyásolhatják a munkaadói döntéseket. A dolgozói elkötelezettség gondozása a Continental számára tehát nem csupán egy felmérés és egy akcióterv kivitelezését jelenti, hanem olyan párbeszédet a felek között, amely a vállalati kultúra szerves részét képezi.

Globális fenntarthatósági stratégia és akcióterv

A minőséget nem csak a termékek kiválósága, a dolgozók és vevők elégedettsége jelenti, vallják a Continentalnál, ugyanennyire fontos tényező az is, hogy a gyár a fenntarthatóság jegyében működjön, és a fejlődés ezt figyelembe véve történjen. Ennek jegyében indult a budapesti gyár egyik stratégiai projektje a „GO! Green Operation”, amely energiahatékonysági és helyi megújulóenergia-termeléssel kapcsolatos projekteket foglal magába.

A vállalat villamos energiájának 100 százalékát megújuló forrásokból szerzi be világszerte. A globális vállalatcsoportnál 2019 és 2020 között 70 százalékkal csökkent a saját közvetlen és közvetett kibocsátás, a klímastratégia megfelel a párizsi egyezményben foglalt 1,5 °C-os célkitűzésnek.

Fenntarthatósági törekvéseinek részeként a Continental globális technológiai és innovációs kezdeményezésével fokozza a vállalat egészére kiterjedő szén-dioxid-mentesítést.

Körülbelül 4 millió megawattóra (MWh) zöldenergia megvásárlásával a Continental 70 százalékkal csökkentette saját közvetlen és közvetett globális szén-dioxid-kibocsátását, a 2019-ben mért 3,2 millió tonnáról 2020-ban 0,99 millió tonnára. Az összes releváns megújuló energiaforrás, például a víz, a nap és a szél energiáját is felhasználták. A Continental szigorú normák betartásával biztosítja, hogy elérje nagyszabású fenntarthatósági céljait. Annak érdekében, hogy a zöld ne csak elméletben, hanem gyakorlatban is zöld legyen, a technológiai vállalat saját termelésű energiára, speciálisan kialakított zöldenergia-vásárlási megállapodásokra és a zöldáram forrásait és származási helyeit igazoló energetikai tanúsítványokra támaszkodik.

A vállalatcsoport az általa elfogadott energetikai tanúsítvány kritériumait az RE100 kezdeményezés követelményeire alapozza, amelyhez a társaság 2020 júniusában csatlakozott. Az RE100 egy különböző vállalatokból álló globális szövetség, melynek tagjai azt a célt tűzték ki, hogy a jövőben kizárólag zöldenergiát fognak felhasználni. A zöld villamos energiára való szisztematikus átállás az első lépését jelenti annak a nagyratörő innovációs és technológiai projektnek, amelynek végcélja a Continental környezetvédelmi stratégiájának egyik központi eleme, az egész vállalatra kiterjedő szén-dioxid-mentesítés.

2040-re a Continental valamennyi, azaz több mint 500 helyszínének folyamatait karbonsemlegessé tervezi tenni azáltal, hogy nagyszabású befektetéseket indít el az energiahatékonyság, a szén-dioxid-mentes technológiák és a zöldenergia felhasználása kapcsán. Így legkésőbb 2050-re a teljes értéklánc karbonsemleges lesz.

Vezetői portré

Dr. Keszte Róbert járműgépészmérnökként végzett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, majd ugyanott járművek és mobil gépek tudományai szakon doktorált. Doktori képzésével párhuzamosan közgazdászdiplomát is szerzett a Budapesti Corvinus Egyetemen. A szakember 2000-ben került a Continental budapesti gyárába mérnöki pozícióba, és a telephely több részlegét is irányította. Nemzetközi karrierjét 2006-ban a cégcsoport nagyszebeni gyárában kezdte, és 2007-ben a nürnbergi központban folytatta. Ezt követően ismét a budapesti gyárban látott el gyáregységvezetői feladatokat, 2010-től pedig a Continental temesvári elektronikai gyárát vezette három évig, végül Magyarországra már a Continental Automotive Hungary Kft. ügyvezetőjeként és a budapesti gyár vezetőjeként tért vissza. A szakember a budapesti gyár irányítása mellett aktív szerepet vállalt a cég magyarországi tevékenységének bővítésében, az újonnan épülő debreceni Continental-gyár és a 2018-ban Budapesten megnyitott Mesterséges Intelligencia fejlesztőközpont létrehozásában. Dr. Keszte Róbert 2021. január 1-jétől a magyarországi Continental-csoport országkoordinátori feladatait látja el a gyár ügyvezetői feladatainak ellátása mellett.

Dr. Keszte Róbert
Dr. Keszte Róbert

Cikkünk eredetileg az Év Gyára 2020 kiadványban jelent meg.

 

Kárpáti Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés