hirdetés
hirdetés

Metav 2020

A gyártás internete – akár nagy beruházások nélkül

Bár a jövő márciusi Metav fémmegmunkálási szakvásár felöleli majd a teljes körű digitalizáció új aspektusait, a szakemberek arra is felhívják a figyelmet, hogy a gyártás internetének (IoP) előnyei akár a régebbi berendezések modernizálásával is kihasználhatók.

hirdetés

Fennállásának 40 éves évfordulójához érkezik 2020 márciusában a Metav fémmegmunkálás-technológiai szakvásár. 1980-ban a VDW (Német Szerszámgépgyártók Szövetsége) tagvállalatai részéről érkezett a kezdeményezés egy, elsősorban az észak-európai térséget kiszolgáló, alapvetően helyi jelentőségű, de később akár nemzetközivé váló szakvásár alapítására, amelynek helyszínéül azóta is a rendkívül erős ipari környezetnek számító német Észak-Rajna-Vesztfália tartomány székhelye, Düsseldorf szolgál. Természetesen az eltelt évtizedekben jelentős változáson ment át a szakvásár szakmai súlypontja, amely szorosan összefügg az iparban felfedezhető legújabb trendekkel. Mind gyakrabban felmerülő témák a hálózatba kapcsolt termelés, a mesterséges intelligencia és az ipar 4.0 a közepes vállalatok igényeinek figyelembe vételével is.

Négy évtized hagyományai és újításai

Nem lesz ez másképpen jövő március 10. és 12. között sem, amikor a 21. Metav nemzetközi szakvásár a Düsseldorfi Vásárközpont 4-es, 5-ös és 7a, valamint a nemrégiben megnyitott új 1-es vásárcsarnokában áttekinti majd a gyártástechnológia teljes értékláncát a tervezéstől (CAD/CAM) a minőségbiztosításig, beleértve a szerszámgépeket és gyártórendszereket, a precíziós szerszámokat, az automatizált anyagmozgatást, a számítógépes technológiákat, az ipari elektronikát és a kapcsolódó eszközöket, valamint a gyártásközi méréstechnikát. De kiemel olyan újszerű megközelítéseket is, mint a felhőalkalmazások, az adatelemzés, az 5G-hálózatok vagy a gépi tanulás – adott keresztmetszetet a kínálatból Wilfried Schäfer, a VDW igazgatója a Metav 2020 sajtóelőzetesén december 13-án a düsseldorfi vásárhelyszíntől mintegy egyórányi távolságban fekvő Aachenben.

Wilfried Schäfer, a VDW igazgatója ad tájékoztatást a 2020-as Metav előkészületeiről
Wilfried Schäfer, a VDW igazgatója ad tájékoztatást a 2020-as Metav előkészületeiről

Erhard Wienkamp illetékes divízióvezető a vásárszervező Messe Düsseldorf részéről úgy fogalmazott, hogy a páros években rendezett Metav a szakma egyik alaprendezvénye, egyetlen gépgyártó sem mehet el mellette, ami az érdeklődésben meg is mutatkozik. A december közepi állapot szerint több mint 360 kiállító jelezte részvételét a szakvásáron 22 országból. Ez meghaladja a két évvel ezelőtti 560-as kiállítószámot, és jó előjel az akkori 27 ezres látogatói aktivitás megismétlésére is. A lendületes ipari környezetben tartott esemény értékét az is növeli, hogy négy, napjainkban különös figyelemmel kísért szakterület (additív gyártás, orvostechnika, formagyártás, minőségirányítás) tudásanyagát is összefogja, illetve a fémmegmunkálás valamennyi fő felvevőpiacára (járműgyártás és autóipari beszállítás, gépgyártás, orvostechnika, repülőgépgyártás, elektrotechnika és elektronika, vas-, lemez- és fémmegmunkálás) összpontosít.

Nem kedvez a konjunkturális helyzet

A VDW-t vezető Wilfried Schäfer azt sem rejtette véka alá a nemzetközi sajtóeseményen, hogy a Metavnak szembe kell nézni a kedvezőtlen konjunkturális helyzet kihívásaival, ahogy az egész német és globális gazdaságnak is. A statisztikák sokszor jelentős visszaesésről adnak számot az eltelt három negyedév vonatkozásában. 2019-ben a megelőző év hasonló időszakához képest 19 százalékkal csökkent az európai szerszámgépiparhoz beérkezett megrendelések mennyisége, ezen belül még nagyobb visszalépést, 23 százaléknyit volt kénytelen elkönyvelni a német szerszámgépgyártók közössége.
A kilábalást a digitizációval összefüggő új üzleti modellek kidolgozása és bevezetése jelentheti, az eddig kihasználatlan lehetőségek felismerése, az optimalizálással elérhető eredmények kiaknázása, az adaptív folyamatláncok kialakítása. Összességében van esély az utóbbi időszak negatív tendenciájának stabilizálódására a jövő évben, és 2021-ben akár már kismértékű növekedés is lehetséges.

A jövő automatizált intralogisztikáját 5G-s hálózatba kötött autonóm szállítójármű jelenti az aacheni egyetem demonstrációs gyárában
A jövő automatizált intralogisztikáját 5G-s hálózatba kötött autonóm szállítójármű jelenti az aacheni egyetem demonstrációs gyárában

A kísérőrendezvények is útmutatót adnak a jövőbe

Ha egy vállalat méretétől függetlenül lépést akar tartani vagy egyáltalán a fennmaradásáért küzd a vázolt kedvezőtlen körülmények között, akkor ebben nagy segítségére lehetnek a Metav 2020 keretében tartott tematikus rendezvények. Tájékozódási támpont lesz az ipar 4.0-ról a gyártásban a szakvásár teljes időtartama alatt látogatható Digitalizáció és automatizálás tematikus park. Az őszi hannoveri EMO-hoz hasonlóan a fölérendelt IT-rendszerrel való kapcsolatban alapvető szerepet játszó Umati illesztőegység élő bemutatójára is sor kerül a Metavon hálózatba kapcsolt gépekkel és szoftverrendszerekkel.

 A Német Szerszámgépgyártók Szövetsége tájékoztató napot tart Szerszámgépek biztonságtechnikája a változó feltételrendszerben címmel, amely az uniós gépbiztonsági direktíva átdolgozását is előre vetíti. Szintén a biztonsággal, de egy másik aspektusával függ össze a kiberbiztonság kérdéseit boncolgató fórum az adatok rendelkezésre állása és elérhetősége között feszülő ellentétben szintén a VDW szervezésében és a VDMA Német Gép- és Berendezésgyártók Szövetsége védnökségével. Az utóbbi szervezet jegyzi a fémmegmunkálás fontos részterülete, a befogástechnika digitális kihívásaira választ kereső eseményt, hogy csak néhányat emeljünk ki a keretrendezvények kínálatától.

A legkorszerűbb gyártástechnológiák élőben

Az Észak-Rajna-Vesztfália már csak azért is elsőrendű választás nemcsak a Metav megrendezésére, hanem a vásár beharangozó sajtóeseményének színhelyéül is, mert a régióban a gyártástechnológiai fejlesztések erősen koncentrálódnak az itt működő, kutatási és fejlesztési központtal is rendelkező, összesen mintegy 770 ezer diákot oktató 70 felsőoktatási intézménynek, a 14 Fraunhofer- és 12 Max-Panck-intézetnek köszönhetően. Magában az előzetesnek helyszínt adó Aechenben a helyi Rajna-vesztfáliai Műszaki Egyetemnek (RWTH) közel 60 ezer, a régre nyúló történelmű város lélekszámának negyedét kitevő hallgatója van. Az aacheni egyetem szerszámgépes laboratóriuma több mint 110 éve (!) kutatja és dolgozza ki a jövő innovatív gyártástechnológiai rendszermegoldásait. Most sincs ez másképpen, ahogy arra Christian Becher, a RWTH szerszámgéptanszékének professzora rámutatott. A kutatások egyik fő iránya a hálózatba kapcsolt, adaptív gyártás víziója, amelynek megvalósulásához a több mint 35 intézményt tömörítő Internet of Production (IoP) kiválósági klaszter keretében végzett munka segít. Maga a vízió a szakember szerint egy mintegy 15 éves k+f-program után válhat olyan éretté, hogy a mindennapi gyártási gyakorlat része legyen. A folyamat felgyorsítására az egyetem berkein belül valós termelési körülményeket nyújtó demonstrációs gyár szolgál, ahol kisszériás gyártás teljes értékteremtési láncát leképezik a generatív vagy forgácsolási megmunkálástól az okos logisztikán keresztül a kollaboratív robottal támogatott összeszerelésig. Vezetékeket alig látni az 1600 négyzetméteres csarnokban, hiszen az adatátvitel a legnagyobb ilyen európai projekt, az 5G Industry Campus Europe keretén belül valósul meg. A helyszínen azonban az is kiderült, hogy a szakemberek nem mindenáron az új beruházások, hanem részben a régebbi berendezések retrofitjének pártján állnak az ipar 4.0 felé vezető folyamatban.

A kollaboratív robot előnyeit is kihasználják a szerelésnél a mintaüzemben
A kollaboratív robot előnyeit is kihasználják a szerelésnél a mintaüzemben

A demonstrációs gyárban egyébként annak az elektromos kisautónak bizonyos elemeit állítják elő, amelynek szintén teljes mértékben digitalizációs alapú gyártósorát szintén megtekinthették a sajtóesemény résztvevői Aachenben. A május óta kapható e.Go okosgyártása az egyetemi ökoszisztémába illeszkedik. A szintén 5G-s hálózatba kapcsolt termelés és az abból kikerülő jármű messzemenően a fenntarthatóságot mint a jövő kulcsmomentumát szolgálja. A fejlesztők a realitások talaján maradtak, csak a kisszériás gyártás gazdaságos, többnyire kézi kialakítását és a potenciális vásárlók által elvárt minimumot tervezték az e.Go köré, amivel az árat is összehasonlíthatatlanul alacsony szinten tudják tartani.

Virágh Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés