hirdetés
hirdetés

Pörgetik az e-mobilitás piacát

Úttörő fejlesztések a nagyoktól

Intelligens töltő-infrastruktúra, vállalati elektromos autók megosztását és okosparkolást segítő szolgáltatások, bioüzemanyag-cellából áramot előállító járművek, hatékonyságfokozó meghajtórendszerek és két töltés között még nagyobb távot megtevő, kedvezőbb árú e-gépkocsik – a gyártók szerteágazó újításokkal pörgetnék fel a piac forgalmát. 

hirdetés

Hamburg városa a BMW-csoporttal írt alá stratégiai megállapodást a városi mobilitás továbbfejlesztéséről a múlt hónapban. A felek 2019-ig 550-re bővítenék a városban működő DriveNow autómegosztó szolgáltatás flottáját alkotó, elektromos járművek számát. Párhuzamosan ezzel a kikötőváros kormányzata több hullámban 1150-re növeli a nyilvános töltőpontok számát, így országos viszonylatban is a legtöbb parkolóhelyet kínálja majd a magántulajdonban levő és a közösségi elektromos autók gördülékeny használatához.

Csúcstechnológiák alkalmazásával kívánja Hamburg vezetése tisztábbá, csendesebbé és hatékonyabbá tenni a városi közlekedést, hogy javítsa a lakosság életminőségét. Az elektromos meghajtást előnyben részesítő, intelligens közlekedési rendszereket fejleszt ennek érdekében, amelyek a tömegközlekedés klasszikus formáit kiterjedt autómegosztó szolgáltatással ötvözik, így még a csúcsidőszakokban is nagyobb kapacitást és rugalmasságot adnak a forgalom kezeléséhez.

A DriveNow szolgáltatáson keresztül az év végére 200 darab BMW i3-as elektromos autó lesz elérhető Hamburgban
A DriveNow szolgáltatáson keresztül az év végére 200 darab BMW i3-as elektromos autó lesz elérhető Hamburgban

Idén nyáron indul a tervek szakaszos megvalósítása, hogy az elektromos autók és a nyilvános töltőpontok száma a bővülés mellett is egyensúlyban maradjon. A DriveNow szolgáltatáson keresztül így az év végére 200 darab BMW i3-as elektromos autó lesz elérhető Hamburgban – közel háromszor annyi, mint amennyi jelenleg a városban közlekedő lakosok és látogatók rendelkezésére áll.

Vadonatúj technológia ikonikus köntösben

A dízelbotrány rossz emlékét feledtetni igyekvő Volkswagen az e-mobilitásra esküszik. A legutóbbi autóvásárokon sorra mutatta be tervezett I.D. elektromos szabadidőautó-családjának prototípusait. Az eredeti I.D. modell tavaly debütált Párizsban, a 2020-ban elsőként forgalomba kerülő, tisztán elektromos meghajtású Volkswagen személygépkocsi tanulmányaként. Detroitban januárban hullott le a lepel az I.D. BUZZ prototípusáról, amely az ikonikus VW mikrobusz elektromos reinkarnációjának ígérkezik.

Volkswagen I.D. BUZZ: az ikonikus mikrobusz elektromos reinkarnációja
Volkswagen I.D. BUZZ: az ikonikus mikrobusz elektromos reinkarnációja

Sanghajban azután áprilisban a család harmadik tagja is színre lépett. Az I.D. CROZZ prototípusának formaterve – legalábbis hűtőrács nélküli orrészének kialakítása – a másik VW-legendát, a bogárhátút idézi. Itt azonban a csúcstechnológia jegyében klasszikus fényszórók helyett olyan, integrált LED-lámpák sora kapott helyet, amelyek mozgatni tudják a fényt, és a szembejövő járművek vezetőinek is jeleznek, ha a gépkocsi az igény szerint bekapcsolható, önvezető üzemmódban halad.

Mindhárom I.D. modell a Volkswagen Modular Electric Drive Matrix (MEB) platformjára épül, amelyet többek között négykerék-meghajtás, padlóba épített akkumulátorkészlet és a Golf GTI-nél alkalmazott felfüggesztéshez hasonló megoldás jellemez. A 302 lóerős elektromotorral szerelt I.D. CROZZ csúcssebessége 180 kilométer/óra, akkumulátora 150 kW teljesítményű gyorstöltővel fél óra alatt 80 százalékig feltölthető, míg 100 százalékos töltöttségről startolva 500 kilométer tehető meg vele.

A Volkswagen arra számít, hogy 2025-ben már évi 1 millió elektromos autót fog gyártani, ami önmagában is ambiciózus célkitűzés, de jövőképébe a puszta meghajtásnál lényegesen több újítás is belefért. Az I.D. Pilot önvezető rendszer például visszahúzza a kormánykereket a műszerfalba, miközben az autóvezetőt egy előrenézve is látható kijelzőn, valamint a kiterjesztettvalóság-képességekkel felruházott szélvédőn keresztül látja el információkkal. Új technológiából a tanulmányautók minden ízébe jutott. A panorámás napfénytetőbe a Volkswagen például mozgásérzékelővel ellátott árnyékolót épített, amely egyetlen intéssel működésbe hozható.

Szupertöltő hálózat és gigászi aksigyár

A Tesla, amely a tömegpiacra szánt Model 3-as elektromos autó tömeggyártását júliusban kezdi, és jövőre már félmillió darabot tervez eladni belőle, Supecharger globális hálózatában idén megduplázza a töltőpontok számát.

Bár a töltés legkényelmesebb módja továbbra is az autó éjszakai parkolás idején történő csatlakoztatása a hálózatra, ehhez nem mindenki fér hozzá – vagy nincs odahaza töltőpontja, vagy távol jár otthonától, mert hosszabb útra kelt. A Tesla ezért nyilvános töltő-infrastruktúrájának dinamikus kiterjesztését jelentette be áprilisban.

A Tesla idén duplájára bővíti Supercharger-töltőállomásainak világhálózatát
A Tesla idén duplájára bővíti Supercharger-töltőállomásainak világhálózatát

Azóta, hogy a gyártó 2012-ben megnyitotta első Supercharger-állomását, a hálózatot világszerte több mint 5400 helyszínnel bővítette – ezek az állomások ma már 200 ezernél több Tesla autó tulajdonosát szolgálják hosszabb távok megtételében. Az infrastruktúra emellett több mint 9 ezer ún. úticél-töltőponttal, fali csatlakozóval is gyarapodott, amelyek hotelek, üdülőközpontok és éttermek parkolóiban kínálják az otthoni töltés kényelmét a vendégeknek.

Mindez azt jelenti, hogy 2017 végére a Tesla világméretű infrastruktúrájában már 10 ezernél több Supercharger-állomás és mintegy 15 ezer Destination Charging töltőpont fog működni, de a tervek szerint többségüket a gyártó már a nyári szabadságok főidénye előtt beüzemeli.

Idén a Tesla megnyitja a világ legnagyobb akkumulátorgyárát is, melynek építését 2014-ben kezdte meg a Nevada állambeli Sparks határában. A Gigafactory jövőre fogja elérni gyártási kapacitásának maximumát, amikor már éves szinten több lítiumion aksit fog előállítani, mint amekkora a világ teljes termelése volt 2013-ban.

A Panasonic és más stratégiai partnerek közreműködésével épülő gyárban a méretgazdaságosság mellett az innovatív technológiák alkalmazása és az egyetlen tető alá vont, innovatív gyártási folyamatok optimalizálása is a költségeket fogja csökkenteni. A Tesla arra számít, hogy kWh-nként 30 százalékkal olcsóbban tudja majd előállítani az akkumulátorokat a Gigafactoryban, amely egyébként már induláskor napenergiát is hasznosítani fog, és ha minden jól megy, a jövőben egyáltalán nem bocsát majd ki szén-dioxidot.   

Más utakon: bioetanol energiacella

A jelenlegi legnépszerűbb elektromos autót, a Leafet gyártó Nissan eközben egy bioetanol, földgáz és a légkörből nyert oxigén felhasználásával villanyáramot termelő, nagy hatékonyságú e-Bio Fuel Cell energiacellát fejleszt, amelynek egyik nagy előnye, hogy nem kell hozzá külön töltőpont-infrastruktúrát kiépíteni.

A SOFC-rendszer tesztpadja a Nissan laborjában
A SOFC-rendszer tesztpadja a Nissan laborjában

Júniusban jelentette be a japán gyártó a SOFC (Solid Oxide Fuel-Cell) meghajtású rendszer fejlesztését és tesztelését, amelynek ez lesz az első alkalmazása az autóiparban. Az e-Bio Fuel-Cell a hagyományos rendszereknél jóval nagyobb hatékonysággal állítja elő az elektromos energiát, így a járművek két töltés között akár 600 kilométert is megtehetnek vele, ami már a hagyományos meghajtású autók hatósugarához mérhető. A technológia további előnye, hogy a meglévő infrastruktúrán gyors töltést tesz lehetővé, és a tulajdonosok pénztárcáját sem terhelné meg jobban, mint egy akkumulátoros e-autó használata.

Miután az energiacella által használt bioetanolt jellemzően cukornádból vagy kukoricából állítják elő, a technológia a világ több régiójában új üzleti lehetőséget teremtene. Elektromos energia előállítása – a bioetanol elégetése – során ugyan szén-dioxid kerül a légkörbe, ezt azonban a cukornád- és kukoricaültetvények semlegesítik a fotoszintézis során, így a technológia végső soron nem növeli az üvegházhatást, érvel a Nissan.

Olaszországban eközben a Nissan ottani leányvállalata az Enel Energia közműszolgáltatóval és az Olasz Technológiai Intézettel, az IIT-vel közösen próbaprojektet indított, amely a céges elektromos autók megosztását V2G- (vehicle to grid) képességgel bíró töltőállomásokkal ötvözi. A V2G-technológia kerekeken guruló energiatárolóként kezeli az elektromos autókat. Kétirányú töltőállomásai lehetővé teszik, hogy a járművek eltárolják az elosztóhálózaton elérhető többletenergiát, majd a kereslet növekedésével visszatöltsék azt, növelve az egész rendszer stabilitását.

Nissan Leaf elektromos autók és V2G-töltőállomás az IIT parkolójában
Nissan Leaf elektromos autók és V2G-töltőállomás az IIT parkolójában

A Nissan két darab elektromos Leaf modellt bocsátott az IIT rendelkezésére a gépkocsik megosztását támogató Glide alkalmazásmenedzsment-platformmal együtt, az Enel Energia pedig két V2G-töltőállomást telepített az intézet genovai székházának parkolójába. Ezek azonban mindaddig egyirányúak maradnak, azaz csak a járművek töltésére használják őket, amíg Olaszországban megszületik a visszatöltést lehetővé tevő V2G.működés törvényi szabályozása. Dániában és az Egyesült Királyságban azonban, ahol a jogi keretek már adottak, az Enel Energia és a Nissan telepített már V2G-töltőállomásokat.

E-mobilitás a tömegeknek

Tétlenkedés vádjával a Bosch, az autóipar egyik legnagyobb beszállítója sem illethető. Detroitban bemutatott, eAxle elektromos tengelyhajtó rendszerében saját fejlesztésű, csúcstechnológiás erőátviteli megoldásait integrálta egy méretezhető, moduláris platformba, amellyel az elektromos autók gyártói a különálló komponensekből felépített modellek előállításához képest 5-10 százalékkal nagyobb költséghatékonyságot érhetnek el. A beszállító által fejlesztett hőkezelő állomás (Thermal Management Station) pedig az elektromos autóban keletkező hő menedzselésével akár 25 százalékkal is növelheti a két töltés között megtehető távot. Különösen télen érvényesül ez a technológia, amely holisztikus megközelítésével a jármű fűtésének és hűtésének energiahatékonyságát egyaránt növeli.

A Bosch eAxle platformja az elektromos autók gyártását és használatát is olcsóbbá teheti
A Bosch eAxle platformja az elektromos autók gyártását és használatát is olcsóbbá teheti

Élénken érdeklődnek a vásárlást tervező fogyasztók az elektromos autók iránt, derült ki az egyesült államokbeli felmérésből, amelyet a Bosch az eAxle bejelentésekor tett közzé. A megkérdezettek 62 százaléka mondta, hogy háztartása legfeljebb 10 éven belül legalább egy ilyen járművet birtokolni fog. Az elektromos autó vásárlását tervező válaszadók 71 százaléka pedig úgy véli, 15 éven belül háztartásában minden gépkocsi elektromos meghajtású lesz.

A két töltés között megtehető kilométerek száma és a töltés időtartama mellett azonban a fogyasztókat ezzel együtt továbbra is aggasztja az elektromos autók viszonylag magas ára és a karbantartás, a javítás költsége. A gyártás és a működés költség- és energiahatékonyságát egyaránt fokozó eAxle-platform ezért egyike azon megoldásoknak, amelyek a lakosság szélesebb körét vihetik közelebb az e-mobilitás megéléséhez. 

Kis Endre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés