hirdetés
hirdetés

Elektromos meghajtás

Mobil áramtöltő állomásokban gondolkodik a Volkswagen

A Volkswagen elképzelése szerint nem töltőállomásokat kell kialakítani az elektromos járművek számára, hanem töltőrobotokat kell készíteni, amelyek odamennek az elektromos autóhoz és feltöltik azt. 

hirdetés

A föld alatti parkolók általában túl szűkösek ahhoz, hogy az elektromos autók „feltankolására” szolgáló áramtöltő állomások tömkelegével tele lehessen szórni őket. Az ilyen hálózatok kialakítása ráadásul óriási anyagi befektetést igényel. A Volkswagen új koncepciója minimum ezzel a két problémával nemsokára végleg leszámolhat.

Az egyelőre csak képzeletben létező rendszert tulajdonképpen egy robot és egy sor kompakt, mobil áramtöltő állomás alkotja. Amikor a felhasználó a robotot egy okostelefonos applikáción keresztül magához rendeli, az apparátus az energiatároló eszközök egyikét magához ragadja, és engedelmesen a megadott helyszínre vonszolja. Itt a gép a töltőkábelt saját maga illeszti az autóba, majd pedig odébb áll, hogy igény esetén a további tartályokkal más autók akkumulátorait is fel tudja tölteni. Amikor a jármű kellő mértékben megszívta magát energiával, a robot az áramtöltő állomást visszaszállítja a helyére, hogy ismét feltöltekezhessen. A művelet töviről hegyire automatizált.

Így működik a robottöltő

A robot egyidejűleg több járművet is képes kiszolgálni egy parkolóban úgy, hogy minden egyes járműhöz csatlakoztat egy mobil akkumulátort. Minden akkumulátor nagyjából 25 kWh-t képes tárolni és 50 kW sebességgel feltölti a járművek akkumulátorait – legalábbis a prototípus szerint. Mark Möller, a Volkswagen Group Components fejlesztési vezetője elmondta, hogy rövidesen létrehoznak egy prototípust, hiszen a technológiai fejlesztések már adottak. A megvalósítás időpontját a Volkswagen még nem jelentette be, de a robot előnyei már most egyértelműek: nincs szükség drága infrastrukturális fejlesztésekre, töltésre alkalmas parkolóhelyek kialakítására. „Ezzel szinte minden parkolót elektromossá teszünk, bármiféle összetett egyedi infrastrukturális fejlesztés szükségessége nélkül. Az építési munkák, valamint a töltőrendszer összeállításának költségei jelentősen csökkenthetők ezekkel a robotokkal." – mondta Möller.

A technológia adott

A prototípus egy kompakt, önvezető robotból, valamint energiatároló eszközökből áll, amelyeket akkumulátoros kocsiknak is neveznek. Teljesen feltöltve ezek mindegyike 25 kWh energiatartalommal rendelkezik. A töltő robot egyszerre több akkumulátor kocsit is visz. Alkalmazáson vagy V2X kommunikáción (Vehicle-to-everything – járművek közötti kommunikáció) keresztül történő hívás esetén az energiatároló készüléket az elektromos járműhöz viszi és autonóm módon összekapcsolja a töltőt és az autót. Beépített töltőelektronikájával az energiatároló eszköz lehetővé teszi az egyenáramú gyors töltést akár 50 kW-ig. Az autonóm robot kamerákkal, lézeres szkennerekkel és ultrahangos érzékelőkkel van felszerelve. Ezeknek a rendszereknek a kombinációja nem csak lehetővé teszi a robot számára, hogy teljesen önállóan végezze a töltési folyamatot, hanem azt is biztosítja, hogy szabadon mozogjon a parkolóban, felismerje a lehetséges akadályokat és reagáljon ezekre. A parkoló vagy a mélygarázs méretétől függően több töltőrobot is alkalmazható egyszerre.

A tervek szerint a robot és az energiatároló eszközök is 25 kilowattórás akkumulátorokkal lesznek felszerelve – ennyi áram a gép egésznapos működtetéséhez már elegendő lesz, illetve az autók számára kellő mennyiségű energiát fog biztosítani, hogy hazáig, vagy legalább a következő dokkoló állomásig elgurulhassanak.

Trapp Henci
a szerző cikkei

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Technology Org)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés