hirdetés
hirdetés

Az energiahatékonyság menő

Magyar startupok a világ élvonalában

A fenntarthatóság egyik kulcsa az olcsó zöldenergia termelése, illetve hatékony felhasználása. Cikkünkben két olyan innovátor csapatot mutatunk be, amelyek bár a hatékonyságra teljesen más koncepciókat dolgoztak ki, minden esélyük megvan rá, hogy termékeikkel meghódítsák a világpiacot. 

hirdetés

A Magyar Villamos Művek Zrt. 2017-ben indította el az MVM Edison Light Up! versenyét. Olyan hazai startup vállalkozásokat szeretnének felkarolni, amelyek izgalmas, eredeti ötleteikkel új irányokat adhatnak az energiaiparnak. Minden évben négy-négy nyertest hirdetnek ki, és az ötletek megvalósítását szakmailag és anyagilag is támogatják. Cikkünkben két innovátor csapatot mutatunk be, amelyeknyertesei voltak az MVM versenyeinek, és már megalkották találmányaik prototípusait.

Kisebb és gazdaságosabb

A HeatVentors startup céget egy fiatal mérnök házaspár, Farkas Rita és Andrássy Zoltán alapította azután, hogy 2017-ben egy új, idehaza még sohasem alkalmazott hőtároló rendszer ötletével nyertek az MVM Edison Light Up! versenyében. Farkas Rita a GyártásTrendnek elmondta: itthon mindenhol vizes tárolókat alkalmaznak, és a víz hőmérsékletének változtatásával tárolják a hőt. „Mi víz helyett úgynevezett fázisváltó anyagokat használunk, és ezeknek a halmazállapotát változtatjuk meg. A fázisváltó anyag olvadásával hőt von el a környezetből, fagyásával pedig hőt ad le. Hagyományos fűtőrendszerekhez, illetve klímaberendezésekhez csatlakoztatva optimalizálja azok működését, és sokkal hatékonyabb, takarékosabb energiafelhasználást biztosít.”

Farkas Rita és Andrássy Zoltán, a HeatVentors alapítói
Farkas Rita és Andrássy Zoltán, a HeatVentors alapítói

Egyébként a világban máshol már régóta alkalmazzák ezt a hőtároló technológiát, a HeatVentors találmánya azonban nemzetközi mércével is egyedülálló. Innovációjuk lényegét Farkas Rita magyarázza: „Európában és Amerikában is úgy akarták felhasználni a fázisváltó anyagokat, mint a vizet: azaz vizes tárolókba öntötték be. Mi viszont egy újszerű tárolószerkezetet hoztunk létre a minél hatékonyabb működés érdekében. Az ötletünket szabadalmaztattuk. A HeatTank egyik előnye, hogy a vizes tárolóknál 90%-kal kisebb, tehát helytakarékos. Emellett sokkal gazdaságosabb anyagokat alkalmazunk, mint a piaci versenytársaink, akik a hőtárolóikat 40-50 éves megtérülési idővel kínálják. Mi 3-5 éves megtérülési időt garantálunk.”

Fejlesztéseikre nem csak itthon figyeltek fel: 2017-ben megnyerték Európa legnagyobb energetikai startup versenyét, a Power Up! döntőjét is. A HeatTankot idehaza már valós üzemi körülmények között tesztelték az egyik piacvezető energetikai cég telekommunikációs bázisállomásán. Az adatok szerint a hőtárolóval 54 százalékos energiamegtakarítást értek el, amivel persze az üzemeltetés költségeit is jelentősen lehet csökkenteni. A hőtároló a megújuló energiákkal működő hűtő-fűtő rendszerekhez, valamint napkollektorokhoz is használható. A HeatVentors más hazai cégekkel is együtt dolgozik a közös termékek fejlesztésén, például családi házak fűtőrendszerének kiegészítésén.

A heatTank a vizes tárolóknál 90 százalékkal kisebb
A heatTank a vizes tárolóknál 90 százalékkal kisebb

A magyar mérnök pár azonban elsősorban az ázsiai piac felé próbál nyitni. Már jártak Kínában, nemrég jöttek haza Malajziából. Farkas Rita szerint az ázsiai piac jóval nagyobb, az ottani időjárási viszonyok miatt óriási a kereslet a hatékony hűtőrendszerek iránt, és sokkal nyitottabbak az innovatív megoldásokra: „Az európai cégek sokszor nem annyira nyitottak az innovációra, illetve a startupokkal való együttműködésre, ezért túlzottan hosszúak a salesfolyamatok. Ázsiában elsősorban szingapúri és malajziai cégekkel tárgyalunk, és általában két nap alatt elküldik nekünk a kért adatokat. Mi kicsik vagyunk ahhoz, hogy Ázsiában önállóan képviseljük magunkat. A kinti partnerek ezért elsősorban az értékesítésben segítenének. Üzleti tárgyalásaink nagyon sikeresek, a cégek 70 százaléka komolyan érdeklődik a hőtárolónk iránt, és reméljük, hogy szerződést is köthetünk majd velük. Egyelőre szimulációs vizsgálatokat végzünk, és azt mérjük fel, hogy a hőtárolóink milyen hatásfokkal működnének abban a térségben, és mekkora megtakarításokat érhetnénk el.”

A légörvények energiáját csapolják le

A másik izgalmas startup vállalkozás az MVM Edison tavalyi versenyén győzött E-zászló projektjével, amely a közönségdíjat is elnyerte. Ha az innováció eljut a sorozatgyártásig, akár új korszakot nyithat a zöldenergia termelésében. A találmány ugyanis világszenzáció, sehol nem készült még hasonló berendezés. Kovács Tibor és Kovács Attila Hódmezővásárhelyen élő fivérek, mindketten mérnökök, és már öt éve dolgoznak az „E”-, azaz az elektromos energiát termelő zászló ötletén. Jelenleg a hatodik generációs prototípust fejlesztik. Kovács Attila a GyártásTrendnek elmondta: az E-zászló lényege, hogy hullámmozgás segítségével, alacsony sebességgel áramló közegben, a jelenlegi szél- és vízenergiát hasznosító berendezéseknél hatékonyabban állít elő elektromos energiát. „Noha már készítettünk olyan prototípust is, amely a víz energiáját használja fel, elsősorban a szélenergia hasznosítására fókuszálunk. Folyó és tengeráramlat nincs mindenhol, de levegő és szél mindenütt van. Az E-zászló persze nem vászonból, hanem speciális anyagból készül, és kialakításának köszönhetően hullámmozgásra képes olyan gyenge szellőben is, amelyben egy igazi zászló meg sem mozdulna.

Az e-zászló a légörvények energiáját használja
Az e-zászló a légörvények energiáját használja

Az E-zászló működése közben légörvények keletkeznek, és ezeknek az energiáját csapoljuk le. Az örvényekből sokkal nagyobb energia nyerhető ki, mint az egyenes vonalban áramló közegből” – magyarázza Kovács Attila. Szerinte a hagyományos szélturbinákkal az a probléma, hogy csak erős szélben tudnak hatékonyan működni, így csak bizonyos helyekre telepíthetők gazdaságosan. Sokba kerülnek, a karbantartásuk is nehézkes. Az E-zászló viszont legfeljebb öt méter magas rúdon, másfélszer háromméteres hullámzó zászlófelülettel rendelkezik, így kertbe, utcafrontra is elhelyezhető. Kétféleképpen is tud energiát termelni. Egyrészt a zászlóba beépített piezoszalag segítségével: a lobogó felületben olyan anyag található, amely a húzás és nyomás váltakozásának hatására elektromos áramot termel. Emellett a zászlóban hagyományos forgó, indukciós generátor is van. „Előzetes kalkulációink szerint, egy átlagos háztartás energiaellátásához három-négy nagyobb E-zászló elegendő. Egy darab ilyen berendezés körülbelül egy modern kerékpár árából megvalósítható. Ugyanakkor az E-zászló kiválóan egészíti ki a napelemes rendszereket, mivel olyan szelesebb időszakokban is működik, amikor a napsütés nem elegendő az energiatermelésre” – teszi hozzá Kovács Attila.

Kovács Tibor és Kovács Attila, az E-zászló megalkotói
Kovács Tibor és Kovács Attila, az E-zászló megalkotói

A fivérek jelenleg az MVM szakmai támogatásával fejlesztik tovább szabadalmaztatott találmányukat. Várhatóan ősz végére jutnak el abba a fázisba, amikor a Budapesti Műszaki Egyetem Áramlástan Tanszékével együttműködve szélcsatornában végeznek validált méréseket. Ezután következik a startup második körös befektetése, s tervek szerint elkészülhetnek a már értékesítésre kerülő prototípusok is.

Az E-zászlónak reklámhordozó funkciója is lehet, innovatív marketingcélokra is felhasználható. A hullámzó zászló hirdetési felületként kiválóan értékesíthető, így a reklámbevétellel csökkenthető az E-zászló beszerzési ára, sőt bizonyos feltételekkel akár ingyenesen is elérhető lesz. A termékben óriási potenciál van. Mivel zöldenergiát termel, a környezetet nem szennyezi, vízben és levegőben használva is ártalmatlan az élővilágra, ráadásul könnyen telepíthető. Az egyéni, lakossági megrendelésektől a nagyüzemek energiaellátásáig szinte korlátlanok az alkalmazási lehetőségek. A feltalálók szeretnének majd a nemzetközi piacon is terjeszkedni. S mivel a magyar E-zászlónak a világon nincs párja, erre minden esélyük meg is van.

Sándor Zsuzsanna
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés