hirdetés
hirdetés

Környezetbarát közlekedés

Londonban kikötött a hidrogén-meghajtású katamarán

Az összetett zöldenergia-rendszerrel hajtott, világjáró jacht a bizonyítéka, hogy a környezetbarát hajóközlekedés lehetséges.

hirdetés

Némi feltöltődéshez Londonban kikötött az ökobarát hajózás úszó kísérleti laboratóriuma. A hatéves tengeri bolyongásra ítélt Energy Observer (EO) kizárólag a saját maga által megtermelt energiával hajtva közlekedik a tengereken.

A „lélekvesztőt” változó kialakításban 168 négyzetméter napelem borítja. A táblák némelyike a tenger felszíne felé van fordítva, hogy a vízről visszavert fényt alakítsa át mozgáshoz hasznosítható energiává. A hajó egy 126 kilowattórás akkumulátorral rendelkezik.

Amikor az elem töltöttségi szintje 60 százalék alá süllyed, a járműbe épített hidrogén üzemanyagcella bekapcsol.

A tengeri közlekedésben a hidrogén üzemanyagcella használata igencsak indokolt, minthogy a víz hidrogénben mondhatni bővelkedik. A rendelkezésre álló, szinte kiapadhatatlan erőforrás kinyeréséhez az EO egy sótalanítóval, egy elektrolizáló berendezéssel és egy kompresszorral is fel van szerelve. Mihelyst a sótalanító a vizet megfosztotta a sótól, az elektrolizáló berendezés hidrogénre és oxigénre cincálja a folyadékot. Miután az oxigén eltávozik, a hidrogént a kompresszorban 300 bar nyomás alatt a rendszer összesűríti, elraktározza, majd pedig igény esetén rendelkezésre bocsátja.

Energy Observer (Forrás: Energy Observer)
Energy Observer (Forrás: Energy Observer)

Amikor az EO útnak indult, a fedélzetére még két szélturbinát is feltelepítettek, hogy ezekkel hébe-hóba egy kis többletteljesítményt nyújtsanak az üzemeltetéshez. 2019-ben ezeket vitorlákra cserélték (bár a személyzet jobban szereti OceanWingnek [ÓceánSzárny] nevezni őket). Szénszálas árbocokra tűzött, kedvező időjárási viszonyok esetén automatikusan nyíló, vízhatlan drapériákról beszélünk. A vitorlák a gyorsítás helyett inkább az energiahatékonyságot szolgálják.

Az egész rendszert nagyjából úgy kell elképzelni, hogy állóhelyzetben a napelemek feltöltik a fedélzeti lítiumion-akkumulátorokat, majd pedig az ezt követően termelődő többletenergiát a hidrogén előállításához és elraktározáshoz szükséges rendszer üzemeltetéséhez rendelkezésre bocsátják. Kihajózáskor kezdetben az akkumulátor biztosít hajtóerőt a közlekedéshez, de amikor az elem már egy kicsit azért fáradni kezd, a hidrogén üzemanyagcella működésbe lendül. Az OceanWingek pedig amikor csak tudnak, besegítenek.

Az akció elsődleges célja, hogy bebizonyítsa, a környezetpusztítás nem feltétlen velejárója a hajóközlekedésnek. Mind erre szükség is van, mivel globális szinten az ágazat igen jelentős részben vesz részt a széndioxid-kibocsátásban.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Engadget)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés