hirdetés
hirdetés

Energiahatékonyság

Élesedő verseny, tudatosabb vásárlók

Az erősödő piaci versenyben a gyártók innovatív újításokkal törekednek új, energiahatékony termékek fejlesztésére.

hirdetés

Az Európai Bizottság 2013-ban elfogadta az idevágó rendeleteket, és egyben 2 év türelmi időt biztosított a vízmelegítők és melegvíztároló tartályok gyártóinak a nagy eladási volument jelentő termékek használat közbeni energiafogyasztásának csökkentésére, valamint az energiacímke alkalmazására. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy erősödő piaci versenyben a gyártók nem jelentős költséggel, mégis innovatív újításokkal törekednek új, energiahatékony termékek fejlesztésére.

A meghozott rendeletek hátterében álló uniós irányelv hármas célt határozott meg, amelyben az egyik legfőbb indikátor, az energiafogyasztás összességében 20 százalékkal való csökkenése mellett szerepel, hogy a megújuló energiák alkalmazása 2020-ra érje el a 20 százalékot. Az európai célokhoz a fenti termékkörök – a vízmelegítők és a melegvíztároló tartályok – 25 százalékos hozzájárulását várják el a jogalkotók. A jogszabályváltozásnak megfelelő energiacímke-jelölést először 2015 szeptemberétől, fokozatos szigorítással 2019-ig kell a piacra bevezetni.

Változik a fogyasztói preferencia

A jelenlegi hazai kínálat – az azonos funkcionalitású termékek esetén – nagy szóródást mutat a vízmelegítési energiahatékonyság, a hangteljesítmény és az állási veszteség tekintetében egyaránt. A jogalkalmazás a kényszerítés és a folyamatos korlátozás eszközeivel alakítja a piac szereplőit: a gyártók egy része már a jövő évtől szembesül azzal, hogy energiapazarló termékei kivonásra kerülnek. (A folyamatos termékfejlesztés eredményeként ez évekig nem érinti például a Hajdu termékeket, mégis mint felelős gyártó elkötelezett a kereskedők, fogyasztók tájékoztatásában.)

Forróvíztároló metszeti képe. Napkollektorral és (vagy) bármilyen kazánnal való felfűtésre alkalmas

Az iparági szereplők közül az élvez előnyt, aki a felkészülési idő alatt gyorsabban, költséghatékonyabban fejleszt, termékeit megfelelő áron tudja tartani. Aki ezt nem tudja biztosítani, fokozatosan kiszorul a piacról. Az élesedő verseny átalakítja a piaci részesedést. Mindezt oly mértékben, ahogyan egyes piaci szereplők termékeinek jogszabályi kizárásával a fogyasztói preferencia választásakor az ár-érték arány elsőbbséget élvez.

A fogyasztó számára ez a következőket jelenti: a folyamatos termékfejlesztés következtében változik a termékek műszaki tartalma, dizájnja, egyre intelligensebb, környezet- és felhasználóbarát termékek látnak napvilágot. Az a végfelhasználó, aki megismeri az új jelzési rendszer értelmezését, vásárlásával hajlandó az energiahatékonyabb terméket preferálni, nagyarányú megtakarítást élvez. Új építésű ingatlanok, vállalkozások esetén a tudatos fogyasztó úgy tudja csökkenti a környezeti terhelést, hogy egyszerre képes megoldani az ingatlan melegvíz-ellátását, fűtését és akár a hűtési rendszerét is.

Eligazodás piktogramokról

Az új meleg vizes és fűtőrendszerek jelzései a piktogramok, amelyek bárki számára ugyanazt jelentik. Három alapvető jelzést érdemes a fogyasztónak értékelni: az egyik a vízmelegítési energiahatékonysági osztályba történő besorolást. Az A kategóriát (75–85 százalék energiahatékonyság) a hőszivattyús vízmelegítő kapja, ha ezt a rendszert szolárrendszerhez kötik be, már A++ kategóriás (150–170 százalék) besorolást fog kapni. Az átlagos méretű, piacon kapható elektromos vízmelegítő C kategóriás (35–40 százalék) besorolást kap.

Szolárrendszerhez kötve A++ besorolású lesz

A második fajsúlyos eligazodási pont a fogyasztó számára: az adott vízmelegítő berendezés éves villamosenergia-fogyasztása, ami az energiacímkén kWh-ban vagy gigajoule-ban jelenik meg. A végfelhasználó könnyen kiszámolhatja, hogy részére a drágább, de energiahatékonyabb vízmelegítő milyen átlagos megtérüléssel vásárolható meg. Két termék között például éves 250 kWh eltérés jelenlegi egységáron számolva tízezer forint megtakarítást eredményez.

Hasonlatos a ruházati iparhoz

A harmadik az energiaszolgáltatási képesség. A vízmelegítők mérete, fűtőteljesítménye és felfűtési hőfoka alapján az energiacímkén új, a ruházati iparban már megszokott S, M, L, XL, XXL besorolással találkozhatnak a fogyasztók. Ismert, hogy a ruházati termékeknél a kicsitől a nagy méretekig jutunk el: S-től a XXL-ig ugyanez a számozás a kis energiaszolgáltatástól mutat a nagy energiaszolgáltatásig. Minél több hőmennyiség nyerhető ki a forróvíz-tárolóból, annál magasabb számozást kap, amely a 3XL-lel tetőzik.

A várhatóan jelentős, uniós pályázati források támogatásával kiemelt szerepet kapnak a megújuló energiát hasznosító termékek. Fogyasztói oldalról pedig a napenergia, a környezeti hőenergia mint ingyen energia hasznosítását elősegítő berendezések (hőszivattyús bojlerek, szolárrendszerek, energiatakarékos vízmelegítők) rövidülő, 3–4 éves megtérülési időt jelentenek.

(forrás: Hajdu)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[152357] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés