hirdetés
hirdetés

Ambiciózus tervek a Panasonictól

A Panasonic neve mindannyiunk számára ismerősen cseng, a sokféle, változatos és jó minőségű műszaki termékről. A japán vállalat számára azonban a fejlődés folyamatos törekvés, amiben egy pillanatra sincs megállás: “Nincs kudarc, csak tapasztalatok és jó lehetőségek a tanulásra” – vallja Enrique Vilamitjana, a Panasonic Heating & Cooling Solutions Europe ügyvezető igazgatója.

hirdetés

A nyári melegben egyáltalán nem szokatlan légkondicionálóról beszélni, télen pedig a fűtés lesz majd aktuális. S bár mindkettővel a környezeti levegő hőmérsékletét kívánjuk kellemessé szabályozni, a két technológia sok szempontból nem összemérhető. A Panasonic mégis egy kézből kínál lakossági és kereskedelmi szinten is jól alkalmazható termékeket, illetve megoldásokat. Ezekről, a várakozásokról és az iparági trendekről Enrique Vilamitjanaval beszélgettünk.

Enrique Vilamitjana, a Panasonic Heating & Cooling Solutions Europe ügyvezető igazgatója
Enrique Vilamitjana, a Panasonic Heating & Cooling Solutions Europe ügyvezető igazgatója

A hívószavak a fenntarthatóság és felelősség

GyártásTrend: A fenntarthatóság és az emissziómentes törekvések alapvető elvárások napjainkban a gyártókkal szemben. Mi a Panasonic álláspontja ezzel kapcsolatban? Mit jelent a vállalat számára a fenntarthatóság?

Enrique Vilamitjana: Fontos, hogy a Panasonicra ne csak gyártóként, hanem megoldás-szállítóként gondoljunk. Elsődlegesen abban gondolkodunk, hogy a termékeinkkel folyamatokat teszünk jobbá, ergonómikusabb környezetet biztosítunk, de e célok mellett fontos a fenntarthatóság is. A teljes vállalat, így a Heating & Cooling Solutions üzletág is a tiszta energiákra való átállásra törekszik, csökkenti a környezetterhelését, mind működésével, mind termékei karbonlábnyomával.

Igyekszünk jó példát mutatni és olyan lehetőségeket keresni, amelyek a céljainkkal egybecsengenek.

GyT: Mondana erre néhány konkrét példát?

EV: Természetesen. Olyan megoldásokban hiszünk, amelyek zöldenergiákat használnak és fenntarthatóan működnek.

Ilyen célokat tartottunk szem előtt a Future Living Berlin projektben, amely 2017-ben indult, az első lakók pedig 2020-ban költöztek be. Jelenleg a folytatásról tárgyalunk és a jövő fejlesztéseiről. A lakóközösség 70 százalékban napenergiát használ, a lakások légkondicionálása is ezzel oldható meg. A fűtésről környezetbarát és hatékony Aquarea levegő-víz hőszivattyúk gondoskodnak.

GyT: Mik a Panasonic konkrét vállalásai a klímavédelemmel kapcsolatban?

EV: Nagyvállalatként példát kell mutatnunk. Amellett, hogy az üzletág elkötelezett az EU-s törekvés mellett, vagyis a karbonsemlegesség elérésével kapcsolatban 2050-re, magunknak egy sokkal szigorúbb határidőt húztunk és húsz évvel hamarabb kívánjuk elérni vállalati szinten ezt a célt. Már napjainkban is hat teljesen nettó karbonsemleges gyárat üzemeltetünk és célunk, hogy a felhasznált energiát teljes mértékben zöld forrásból, a lehető leghatékonyabban használjuk fel.

GyT: Melyek ma a Panasonic Heating & Cooling Solutions legzöldebb termékei? Meg lehet nevezni egy ilyet?

EV: Nagyon nehéz lenne egyetlen egyet kiválasztani, a legtöbb termékünk megfelel a fenntarthatósági elvárásoknak.
Összességében elmondható, hogy a Panasonic számára kulcsfontosságú az innovatív technológiák és megoldások gyors implementálása, a szén-dioxid-kibocsátás jelentős csökkentése. Ezt az épületgépészet teljes spektrumán kínáljuk, legyen szó környezetbarát keresedelmi hűtésről vagy fűtésről.

Mivel az európai összenergia-felhasználás és használati melegvíz előállítás a teljes megtermelt energia 70 százalékát követeli, kiemelt fontossággal bír a kibocsátás csökkentése. A Panasonic az első gyártó, amely karbonsemlegességre törekszik és hűtőrendszereinek gyártása során ezt biztosítja.

A fogyasztók egésze: a lakosság és az ipar

A Panasonic megoldásai a lakossági felhasználók és az kereskedelmi fogyasztók számára egyaránt elérhetők. Épp ez adja a fejlődési potenciált és az inspirációt: a vállalatnak mindkét fronton jól kell teljesítenie ahhoz, hogy megtartsa erős piaci pozícióját.

GyT: Melyek azok az iparágak, amelyek a Panasonic Heating & Cooling Solutions értékesítésének fókuszában állnak?

EV: Kevésbé iparágra, inkább lakossági és kereskedelmi szereplőkre osztanám a piacot. Termékeink egy része sokoldalú és mindkét szegmensben használják, de sok olyan megoldást szállítunk, amelyet elsősorban az ipar szereplők értékelnek. Példának okáért a nanoe X-et említeném, amely a beltéri levegőminőség javítására szolgál.

Jobb levegőt!
A Panasonic nanoe X technológia a hidroxilgyökök használatán alapul. Ez a szennyeződések közömbösítésére szolgál, ami a városi és kereskedelmi környezetben az egészségmegőrzés szempontjából kiemelt jelentőséggel bír. A teljesen természetes folyamatban, amelyben az instabil hidroxil-molekulák megkötik a szennyező részecskéket rengeteg káros anyag, baktérium, vírus (köztük a SARS-CoV2-t is) és pollen is kiszűrhető a levegőből. Így a technológia kiegészíti a klasszikus légkondicionálást hozzájárulva a beltéri levegőminőség javításához.

GyT: A csökkentett energiafelhasználásból és a zöldebb működésből a lakossági és kereskedelmi felhasználók is profitálhatnak. Mik azok az eszközök és megoldások, amelyek egyértelmű előnyökkel járnak az kereskedelmi szereplők számára?

EV: Ezzel kapcsolatban mindenképpen a digitalizációt emelném ki. Bár a lakosság számára is nyilvánvalóan kritikus az idő és a gyors reakció, azt gondolom, hogy az kereskedelmi szereplőknél ennek még nagyobb tétje van.

Azáltal, hogy a Panasonic eszközei távolról is elérhetők, felhő-technológiákkal és hálózatokkal összekapcsolhatók, a szakszervizek számára is gyorsabban feltárhatók a problémák. Így a karbantartás már célzott, előre meghatározott a probléma, amelynek elhárítása a helyszínen történik.

GyT: Ezek szerint a digitalizáció már ebbe a szegmensbe is megérkezett.

EV: Természetesen és szükség is van rá. Ezzel hatékonyabb rendszerek építhetők, és maga a termelés is sokkal jobban ki tudja használni a rendelkezésre álló erőforrásokat. A felhőtechnológiák, a távoli elérés már nemcsak a jövőt jelentik, hanem beépülnek a mindennapokba és olcsóbbá, illetve hatékonyabbá teszik a működést.

Tovább a fejlődés útján

GyT: Mit gondol, mik voltak az elmúlt időszak és mik lesznek a jövő meghatározó iparági trendjei? Van olyan termékük, amit épp a gyors technológiaváltás és a piaci igények hirtelen változása miatt kellett levenniük a portfólióról?

EV: Azt mondanám, hogy nincs, mivel minden termék és fejlesztés a fejlődés része volt. Szerintem nincs kudarc, hanem fejlődés van és tanulási lehetőség. Ennek ellenére több év vagy évtized távlatából jól látszik, hogy melyek voltak azok a zsákutcák, amelyek egyértelműen eredménytelen fejlesztési irányt jelentettek.

Talán a legfontosabb, hogy főleg a lakosság kiszolgálása szempontjából hűtő-fűtő rendszerekben gondolkodtunk, de főképp olyanokban, amelyek elsősorban klímák és csak másodsorban képesek fűteni is. Ez nem volt jó megközelítés, ugyanis az utóbbi teljesen más felfogást és persze technológiát igényel. Erre felfigyeltünk és kiváló szakembereket vontunk be a fejlesztésbe, hogy valóban jó és hatékony fűtés rendszereket hozzunk létre. Ez mára sikerült.

Nem klímát kell gyártani a fűtéshez, hanem fűtőrendszert, csak az lehet igazán hatékony.

 

Kun Zsuzsanna
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés